Nyheter

Fler ärenden till Rättsskyddet när arbetsgivare strutsar

Hotell- och restaurangfacket skickar allt fler ärenden till LO-TCO Rättsskydd. En förklaring är att arbetsgivare allt oftare tvingar facket att processa för att få ut medlemmarnas pengar.

Publicerad 11 januari 2017
Fler ärenden till Rättsskyddet när arbetsgivare strutsar
Att strutsar stoppar huvudet i sanden för att undvika problem är en myt. Däremot verkar allt fler arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen göra det. Foto: Mostphotos
Eva-Lotta Ramberg (Foto: Anna-Lena Lundqvist)
Eva-Lotta Ramberg. Foto: Anna-Lena Lundqvist

De senaste åren har Hotell- och restaurangfacket haft ett ökande antal ärenden hos fackets juristbyrå, LO-TCO Rättsskydd. Förra året överlämnade HRF 21 nya fall till Rättsskyddet. Det är fem fler än under 2015 och 14 fler än 2014. Ökningen har flera förklaringar, säger förbundsjurist Eva-Lotta Ramberg.
– Det beror dels på personalförändringar här på förbundet. Sedan ser vi också en attitydförändring på arbetsmarknaden där arbetsgivare försöker stoppa huvudet i sanden i stället för att förhandla med oss.

Konsekvensen blir att facket i större utsträckning tvingas ta arbetsgivare till domstol.
– Vi tvingas processa oss till det som medlemmarna har rätt till. Det är en växande tendens på arbetsmarknaden.

Fakta: Detta är Rättsskyddet

LO-TCO Rättsskydd kallas ibland för fackets juristbyrå och ägs gemensamt av LO och TCO. Hit kan fackförbund vända sig med ärenden som de av olika skäl inte kan eller vill driva själva. Fackmedlemmar som behöver juridisk hjälp måste först kontakta sitt eget förbund, som kan skicka ärendet vidare till Rättsskyddet om det behövs. Förbunden betalar Rättsskyddet för att de driver ärenden.

Detta märks även på den typ av ärenden som Rättsskyddet driver för HRF:s räkning. Förra året avslutade de 20 ärenden åt förbundet, av dessa gällde 17 arbetsrätt och tre försäkringsrätt. I genomsnitt gav de knappt 66 000 kronor per ärende, vilket är lägre än för många andra förbund.
– Ofta är det inga stora summor det handlar om. Det visar på trenden att arbetsgivare försöker slippa att betala. Det kan bero på illvilja eller okunskap, eller så gör man en chansning. Eller så är det en kombo av alltihop, säger Eva-Lotta Ramberg.

Eva-Lotta Ramberg tror att även antalet försäkringsärenden är på väg upp. Tidigare har det varit relativt okänt bland medlemmarna att facket även kan hjälpa till med problem som rör till exempel sjukförsäkringarna.
– Men vi har faktiskt sett en ökning av medlemmar som hör av sig om sjukpenning, till exempel. Jag tror att vi kommer att få se fler sådana ärenden.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här