Nyheter KONKURS

Färre konkurser i branschen

Konkurserna inom hotell- och restaurangbranschen minskar. Förklaringen kan vara att många företag som gått dåligt gick i konkurs redan i våras – och att andra hittat kreativa sätt att klara sig på.

Publicerad 2 september 2020
Färre konkurser i branschen
Restauangerna klarar sig när de anpassar sig till den nya situationen. Foto: Mostphotos

I augusti minskade konkurserna inom hotell- och restaurangbranschen med hela 37 procent, jämfört med förra året. Det visar statistik från kreditupplysningsföretaget UC.

Richard Damberg, ekonom på UC, ser flera möjliga förklaringar till nedgången.
– Under pandemin i mars och april ökade konkurserna kraftigt, framför allt inom hotell- och restaurang. Men de som gick i konkurs då hade oftast haft dåliga resultat under en längre tid. De företag som finns kvar har sett över sina kostnader.

Företagen har anpassat sig till den nya situationen på flera sätt, tror han.
– Man ser att de hittat nya kreativa sätt att möta kunderna på. Långtidsboende, mer take-away och nya restauranger i bostadsområdena till exempel. Juli och augusti har också varit månader då många gått ut och ätit. Men det ser olika ut i olika delar av landet. Hotell med utländska gäster har förstås haft det svårare.

Konkurserna i stort minskade med 34 procent under augusti. Undantaget är transportsektorn, där många taxiåkerier har gått i konkurs.
– Många bedömare menar att lågkonjunkturen har lättat något och företagarnas framtidstro har ökat, om än från låga nivåer, säger Richard Damberg.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här