Nyheter ARBETSMILJÖ

Farliga ämnen hanteras fel

Över åtta av tio arbetsplatser inom hotell- och restaurangbranschen har brister när det gäller att hantera kemikalier. Det visar Arbetsmiljöverkets stora inspektion av kemiska risker på jobbet.

Publicerad 6 november 2019
Farliga ämnen hanteras fel
Het frityrolja innebär en kemisk risk. Foto: Istockphoto

Under två år har Arbetsmiljöverket inspekterat kemiska risker på 3 600 arbetsplatser. Arbetsgivare är skyldiga att ha kontroll på de kemiska riskerna, göra riskbedömning och informera sina anställda om hur de ska hantera kemikalier på ett säkert sätt. Men åtta av tio arbetsplatser har haft brister som lett till att de fått inspektionsmeddelanden.

Av de 488 hotell- och restaurangarbetsplatser som inspekterades fick 412 ett sådant påpekande.
– Oftast handlade det om krav på förteckningar och riskbedömningar. Vår tolkning är att arbetsgivarna ofta brister i kunskap. De måste bli bättre på att hantera kemiska risker på jobbet, säger Elin Löfström-Engdahl, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Elin Löfström-Engdahl. Foto: Arbetsmiljöverket.

Rengöringsmedel innehåller ofta farliga kemiska produkter. Det gäller såväl de som används inom städ som vid rengöring av bassänger.
– När man städar jobbar man mycket med våta händer och redan det innebär risk för hudallergier och eksem.

Frityrolja är inte farlig när den är kall, men upphettad räknas den som en kemisk risk eftersom den kan ge brännskador.
– Man ska tömma ut olja när den är kall, men ibland är det inte möjligt, till exempel när man har öppet dygnet runt. Då måste man ha rätt skyddsutrustning och tekniska lösningar för att göra detta.

En annan risk som man kanske inte tänker på är koldioxid till kolsyrade drycker.
– Koldioxid är en tung gas. Om den läcker ut tränger den undan syre, så det är viktigt att man förvarar stora flaskor på ett bra sätt. De ska inte ställas undan i slutna utrymmen med dålig ventilation.

Många arbetsgivare har koll på de kemikalier som har varningssymboler, men missar risker som uppstår i verksamheten, säger Elin Löfström-Engdahl.
– Ett exempel på det är mjöldamm, som kan vara hälsofarligt och orsaka exempelvis astma.

Mer om inspektionerna

Inspektionerna är en del av en gemensam EU-insats. Av de inspekterade hotell- och restaurangarbetsplatserna fick 84 procent inspektionsmeddelanden om brister. Inom fastighetsservice samt skötsel och underhåll av grönytor fick 78 procent påpekanden om brister. Flest påpekanden fick drift av sportanläggningar, 87 procent.

Det är heller inte sagt att ens de märkta produkterna hanteras som de ska. Till exempel händer det att informationen inte ges på rätt sätt.
– Arbetsgivaren måste både informera och kontrollera att de som ska använda produkterna har förstått, genom att be dem återberätta exempelvis hur de ska göra när de städar ett rum, eller genom att göra stickprov.

Branschen är extra utsatt på grund av de många unga och säsongsanställda arbetstagarna, som riskerar att inte nås av information, menar Elin Löfström-Engdahl.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter VARSEL

Varsel och uppsägningar vanligast i branschen

Hotell- och restauranganställda är fortsatt den yrkesgrupp som drabbas värst av varsel och uppsägningar, visar Arbetsförmedlingens senaste statistik.

Publicerad 25 januari 2021 Kommentera
Varsel och uppsägningar vanligast i branschen
När gästerna uteblir ökar både varsel och uppsägningar. Foto: Mostphotos

Av de hotell- och restauranganställda som varslades om uppsägning i mars–juni hade 71 procent också blivit uppsagda ett halvår senare. Det är betydligt fler än snittet för alla branscher, som ligger på 58 procent.

Men alla som varslas eller sägs upp går inte ut i arbetslöshet. Därför har Arbetsförmedlingen också tagit reda på hur många av dem som varslats som var arbetslösa någon gång under de närmsta sex månaderna efter det lagda varslet.

OM STATISTIKEN

  • Totalt har 119 753 personer varslats om uppsägning sedan mars 2020.
  • Den största andelen av dem, 24,2 procent, finns inom hotell och restaurang.
  • Arbetsförmedlingens siffror för hur många varsel som lett till uppsägningar gäller perioden mars–juni 2020.

Även här ser det värst ut för hotell- och restauranganställda, 35 procent var arbetslösa vid något tillfälle. Snittet för alla branscher var 26 procent.

Arbetsförmedlingen påpekar även att hotell, restaurang, besöksnäring och handel har många tillfälligt anställda som inte syns i varselstatistiken.

Arbetslösheten ökar mest i storstadsregioner, framför allt Stockholms och Västra Götalands län. Men även Uppsala och Hallands län som har stor tjänstesektor är drabbade.

Nyheter konkurs

Så kan du göra om lönen uteblir

Det är tuffa tider för många företag just nu. Har din arbetsgivare svårt att betala ut din lön? Då gäller det att agera snabbt. Här är tips på vad du kan göra.

Publicerad 25 januari 2021 Kommentera
Så kan du göra om lönen uteblir
Om lönen uteblir är det dags att kolla upp vad som är på gång. Det kan vara en konkurs, och då gäller det att vara med. Foto: Colourbox

Var beredd. En konkurs kommer sällan från en dag till en annan. Det brukar finnas tecken på att företaget går dåligt. Slutar leveranserna komma? Är lönen ofta sen? Då finns det anledning att förbereda dig, och att agera.

2 Gör pappersarbetet. Samla så mycket dokumentation som möjligt. Leta fram lönespecifikationer och scheman. Kolla att du har uppdaterade uppgifter hos HRF och hos a-kassan. För du är väl med i båda?

Fakta: Rätt till hjälp vidare

  • Den som blivit av med jobbet på grund av konkurs kan ha rätt till hjälp att hitta nytt jobb via Trygghetsfonden TSL.
  • Det gäller om arbetsplatsen har kollektivavtal, om du har varit tillsvidareanställd på minst 16 timmar i veckan och om du har arbetat minst ett år sammanhängande på arbetsplatser med kollektivavtal.
  • Det är facket som ansöker som omställningsstöd. Hjälpen kan till exempel bestå i jobbcoachning, skriva cv och ansökningar eller hitta en utbildning.

3 Kräv din rätt! Räkna ut hur mycket lön och andra ersättningar din arbetsgivare är skyldig. Prata med din arbetsgivare och kräv att få din innestående lön bums. Om din arbetsgivare inte har pengar att betala kan du be om att hen sätter företaget i konkurs.

4 Gå vidare. Om arbetsgivaren inte vill göra det kan du höra av dig till tingsrätten där du bor. Kontaktuppgifter finns här. Kolla om någon annan har lämnat in en ansökan om konkurs mot din arbetsgivare. Om det är så, kontakta konkursförvaltaren när en sådan har utsetts och berätta om ditt lönekrav. Om det inte finns har du möjlighet att begära företaget i konkurs. Hur man går till väga står här. Om du har varit medlem i HRF i mer än tre månader kan du få hjälp med detta.

5 Spill ingen tid. Den statliga lönegarantin ersätter bara lön som du tjänat in de tre senaste månaderna, räknat från dagen då en konkursansökan lämnats till tingsrätten. Det finns också ett maxtak. Garantin ersätter bara upp till fyra basbelopp, motsvarande 190 400 kronor år 2021.

6 Sedan då? Det är konkursförvaltaren som bestämmer om företaget ska drivas vidare i väntan på en köpare. I så fall ska du jobba kvar, precis som vanligt, under tiden. Konkursförvaltaren blir då din arbetsgivare.

Fakta: Rätt till pengar

  • Den som har fyllt 40 år och blivit uppsagd på grund av arbetsbrist vid till exempel konkurs kan ha rätt till pengar från försäkringen AGB.
  • Du ska ha arbetat minst 50 månader under de senaste fem åren på företag med kollektivavtal, eller hos arbetsgivare utan avtal som har tecknat en AGB-försäkring.
  • Ersättningen består av ett engångsbelopp som ökar med ålder. För år 2020 var beloppet 36 487 kronor för den som var mellan 40 och 49 år vid friställandet.
  • Ansökan görs hos Afa Försäkring.

7 När jobbet stänger. Om förvaltaren i stället stänger företaget kan du bli uppsagd på grund av arbetsbrist. Du kan bli arbetsbefriad under uppsägningstiden, kolla med konkursförvaltaren vad som gäller. Glöm inte att anmäla dig till arbetsförmedlingen.

8 När jobbet får ny ägare. Om företaget köps upp brukar ett krav vara att personalen får följa med. Anställda som arbetat på företaget tolv månader eller mer under de senaste tre åren har företrädesrätt till återanställning enligt las, om de blir uppsagda.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här