Nyheter

Få fick jobb efter receptionistkurs

Bara två personer fick jobb efter Scandics och Arbetsförmedlingens skräddarsydda receptionistutbildning. Men Scandic är nöjda med att ha spridit kunskap om branschen.

Publicerad 13 juni 2016

I våras satsade Scandic och Arbetsförmedlingen på en skräddarsydd kurs för hotellreceptionister hos utbildningsföretaget Eductus. Scandic fick handplocka deltagare, vara med och utforma innehållet och erbjöd praktik på sina hotell i Stockholm.

Inger Lejbro, ansvarig för arbetsmarknadsutbildningar på Arbetsförmedlingen, har haft kontakt med de hotell som tog emot praktikanter. Av 18 deltagare har en person fått fast anställning, en person har fått en tjänst på 37 procent med möjlighet att ta extrapass och ett par deltagare har erbjudits avtal om timmar.
– Spontant hade vi hoppats att flera kandidater hade fått jobb, säger Inger Lejbro.

Den respons Inger Lejbro fick när hon pratade med handledare ute på hotellen var att praktikanterna hade varit trevliga och duktiga på att sköta in-och utcheckning.
– Men det går fort där ute. Det ingår också mycket av administrativ karaktär som visade sig vara svårare, som fakturering och kreditkontroller.

Om utbildningen

Arbetsförmedlingen kallade arbetssökande till ett informationsmöte, Scandic gjorde snabbintervjuer och valde vilka som fick gå utbildningen. Företaget garanterar inte jobb och eleverna förbinder sig inte att arbeta hos just Scandic.

Fakturering ingick inte i utbildningen, som betonade service och värdskap. Elevernas administrativa erfarenheter var heller inget som det fokuserades på under de snabbintervjuer där eleverna valdes ut.
– En lärdom är att det krävs mer än att vara motiverad och ha känsla för service. Det behövs ingående samtal mellan oss och arbetsgivarna för att vi ska kunna göra rätt urval och kunna presentera både utbildningen och jobben som ska utföras på ett rättvisande sätt, säger Inger Lejbro.

För Scandics del var ambitionen att skapa möjligheter för en grupp personer att få in en fot i hotellbranschen säger Henrik Dider, HR-direktör på Scandic.
– Vi är nöjda med att tillsammans med Eductus ha gett studenter möjlighet att se vår bransch och verksamhet. Vi hoppas att det har skapat ett intresse för att söka sig till oss eller andra företag i branschen.
Enligt Henrik Dider har en del av dem som praktiserade nu sökt sig vidare till andra hotell och restaurangföretag.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här