Kurs, praktik och förhoppningsvis jobb på något av hotellen i Stockholm. Det är målet för Scandics och Arbetsförmedlingens gemensamma satsning.
Behövs det fler receptionister? Ja, menar Scandic och Arbetsförmedlingen som samarbetar kring en arbetsmarknadsutbildning. Arbetsförmedlingen bekostar en serviceutbildning med fördjupning mot reception.
Scandic har varit med och utformat innehållet och erbjuder praktik. Receptionist är inget bristyrke, men många nya hotell öppnar i Stockholm under året och det kan bli konkurrens om talangerna. Elevernas ålder och bakgrund varierar. Personlig assistent, croupier, svetsare och journalist är bara några av jobben som de haft tidigare.
Susana de Miguel har jobbat på en IT-avdelning. Nu vill hon ha ett mer utåtriktat jobb.
– Jag är intresserad av service och allt vad det innebär. Jag hade inte trott att receptionister hade så många olika uppgifter.
Den här eftermiddagen har klassen besök från Scandic. Eleverna har mängder av frågor och är mycket sugna på att göra praktik.
HR-manager Li Lindh säger att utbildningen är en guldchans.
– Vi får in mångfald på ett nytt sätt. Många sitter på en otrolig kompetens.
Linnea Lundström började själv som praktikant och är nu tillförordnad hotellchef på Scandic Täby.
– De här eleverna har ett enormt försprång när de kommer ut, i och med att utbildningen är anpassad efter hur det är i verkligheten, säger hon.
Tätt samarbete med arbetsgivare är något som kommer allt mer, säger Pernilla Deshayes, arbetsgivarstrateg på Arbetsförmedlingen.
– Vi ser det som en vinst att kunna få ut människor på arbetsmarknaden genom att erbjuda en kort utbildning. Vi räknar med att de får jobb eftersom arbetsgivaren har ett rekryteringsbehov och har fått vara med och intervjua kandidater.