Nyheter Startsidan
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Det liknar människohandel”

Förra året ökade antalet ansökningar från icke-EU-medborgare som vill jobba i Sverige drastiskt. Hotell- och restaurangfacket varnar nu för att många hamnar i klorna på oseriösa arbetsgivare.

Publicerad 15 mars 2010

Den 15 december 2008 ändrades reglerna för arbetskraftsinvandring till Sverige. Sedan dess har antalet ansökningar om arbetstillstånd från icke-EU-medborgare ökat kraftigt. Många av dem gäller jobb i hotell- och restaurangbranschen, och på HRF är man nu oroade över att människor som kommer hit hamnar hos oseriösa arbetsgivare.
– Vi har fått in ett antal fall där arbetsgivare tagit hit anställda och lovat dem en viss lön och vissa villkor. När de väl kommer hit stämmer det inte alls, säger Chaker Nassar som är ombudsman på HRF:s förbundskontor.

För att Migrationsverket ska godkänna en ansökan krävs att arbetsgivaren erbjuder anställningsvillkor och löner som är minst i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket. För att säkra detta ska det berörda fackförbundet få tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren.
– Problemet är att Migrationsverket beviljar ansökningar som vi har avstyrkt. Om arbetsgivaren bara har fyllt i ansökan rätt så blir den godkänd. Sedan är han fri att betala vilken lön som helst eftersom Migrationsverket inte gör någon uppföljning, säger Chaker.

Han berättar om fall där människor vänt sig till HRF då de har fått sämre villkor än de blivit lovade. En arbetsgivare i Uddevalla blev nyligen av med sitt alkoholtillstånd, delvis till följd av att Förvaltningsdomstolen slagit fast att två thailändska anställda på restaurangen fått betydligt sämre villkor än vad som utlovats i kontraktet. I det fallet kunde Hotell- och restaurangfacket agera eftersom arbetsgivaren hade kollektivavtal och att de anställda var medlemmar i facket. Men det var ett undantag, säger Chaker Nassar.
– De flesta företag som ansöker hos Migrationsverket om att få anställa saknar kollektivavtal. Det är ganska talande med tanke på att vi har runt 83 procents avtalstäckning i branschen. Och de anställda vågar inte vända sig till facket för att få hjälp. I de fallen har vi inget mandat att gå in och ställa krav.

Enligt Malin Bergmark, kvalitetssäkrare på Migrationsverket, är det inte verkets ansvar att se till att arbetsgivarna sköter sig.
– Det ligger inte i vårt uppdrag att göra efterkontroller. Det har lagstiftarna inte gett oss i uppdrag.
Migrationsverkets uppdrag är enbart att bedöma den lön och de anställningsvillkor som arbetsgivaren uppgivit på pappret, säger hon.
– Om vi har fått indikationer på att det har varit problem på företaget kan vi kolla mot bolagsregistret, se så att arbetsgivaren finns. Men det är svårt vid förstagångsansökningar. Om ansökan är rätt ifylld så tror vi på arbetsgivaren.

HRF vill nu att reglerna ändras så att de anställningsvillkor som skickas till Migrationsverket blir juridiskt bindande, samt att verket får i uppdrag att följa upp och se till att villkoren överensstämmer med verkligheten.
– Som det är i dag så saknas det helt kontrollmöjligheter. Det liknar nästan människohandel, säger Chaker.

Fakta: Nya regler för arbetskraftsinvandring

Den 15 december 2008 ändrade regeringen reglerna för arbetskraftsinvandring från länder utanför EU. Sedan dess är det arbetsgivarna själva i stället för Arbetsförmedlingen som avgör vilka yrkesgrupper det rådde brist på i Sverige. Några av kraven för att få anställa från ett land utanför EU är att tjänsten har utlysts på den europeiska platsbanken EURES samt att den som ska anställas kan försörja sig på sitt arbete.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här