Nyheter Startsidan
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Det liknar människohandel”

Förra året ökade antalet ansökningar från icke-EU-medborgare som vill jobba i Sverige drastiskt. Hotell- och restaurangfacket varnar nu för att många hamnar i klorna på oseriösa arbetsgivare.

Publicerad 15 mars 2010

Den 15 december 2008 ändrades reglerna för arbetskraftsinvandring till Sverige. Sedan dess har antalet ansökningar om arbetstillstånd från icke-EU-medborgare ökat kraftigt. Många av dem gäller jobb i hotell- och restaurangbranschen, och på HRF är man nu oroade över att människor som kommer hit hamnar hos oseriösa arbetsgivare.
– Vi har fått in ett antal fall där arbetsgivare tagit hit anställda och lovat dem en viss lön och vissa villkor. När de väl kommer hit stämmer det inte alls, säger Chaker Nassar som är ombudsman på HRF:s förbundskontor.

För att Migrationsverket ska godkänna en ansökan krävs att arbetsgivaren erbjuder anställningsvillkor och löner som är minst i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket. För att säkra detta ska det berörda fackförbundet få tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren.
– Problemet är att Migrationsverket beviljar ansökningar som vi har avstyrkt. Om arbetsgivaren bara har fyllt i ansökan rätt så blir den godkänd. Sedan är han fri att betala vilken lön som helst eftersom Migrationsverket inte gör någon uppföljning, säger Chaker.

Han berättar om fall där människor vänt sig till HRF då de har fått sämre villkor än de blivit lovade. En arbetsgivare i Uddevalla blev nyligen av med sitt alkoholtillstånd, delvis till följd av att Förvaltningsdomstolen slagit fast att två thailändska anställda på restaurangen fått betydligt sämre villkor än vad som utlovats i kontraktet. I det fallet kunde Hotell- och restaurangfacket agera eftersom arbetsgivaren hade kollektivavtal och att de anställda var medlemmar i facket. Men det var ett undantag, säger Chaker Nassar.
– De flesta företag som ansöker hos Migrationsverket om att få anställa saknar kollektivavtal. Det är ganska talande med tanke på att vi har runt 83 procents avtalstäckning i branschen. Och de anställda vågar inte vända sig till facket för att få hjälp. I de fallen har vi inget mandat att gå in och ställa krav.

Enligt Malin Bergmark, kvalitetssäkrare på Migrationsverket, är det inte verkets ansvar att se till att arbetsgivarna sköter sig.
– Det ligger inte i vårt uppdrag att göra efterkontroller. Det har lagstiftarna inte gett oss i uppdrag.
Migrationsverkets uppdrag är enbart att bedöma den lön och de anställningsvillkor som arbetsgivaren uppgivit på pappret, säger hon.
– Om vi har fått indikationer på att det har varit problem på företaget kan vi kolla mot bolagsregistret, se så att arbetsgivaren finns. Men det är svårt vid förstagångsansökningar. Om ansökan är rätt ifylld så tror vi på arbetsgivaren.

HRF vill nu att reglerna ändras så att de anställningsvillkor som skickas till Migrationsverket blir juridiskt bindande, samt att verket får i uppdrag att följa upp och se till att villkoren överensstämmer med verkligheten.
– Som det är i dag så saknas det helt kontrollmöjligheter. Det liknar nästan människohandel, säger Chaker.

Fakta: Nya regler för arbetskraftsinvandring

Den 15 december 2008 ändrade regeringen reglerna för arbetskraftsinvandring från länder utanför EU. Sedan dess är det arbetsgivarna själva i stället för Arbetsförmedlingen som avgör vilka yrkesgrupper det rådde brist på i Sverige. Några av kraven för att få anställa från ett land utanför EU är att tjänsten har utlysts på den europeiska platsbanken EURES samt att den som ska anställas kan försörja sig på sitt arbete.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här