Efter ett års förhandlingar låg ett färdigt avtalsförslag på bordet. Men Transports förbundsstyrelse sade nej. – Vi vill lösa situationen för hela företaget, inte bara för 60–70 procent av de anställda, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Det lät som att saken var klar. Transports förhandlare hade efter långa diskussioner kommit överens med Foodoras Sverigeledning om ett möjligt avtal för cykel- och mopedbuden. Nu var det upp till förbundets styrelse att anta eller förkasta förslaget. Det blev det senare.
– Den resa som har gjorts i ett år har rört cykel- och mopedbuden. Under tiden har Foodora vuxit och blivit något annat än bara matlådor i ryggsäck på cykel, säger Tommy Wreeth.
Han lyfter fram att företaget har anställt ett flertal bilbud, upp till 500 personer enligt Transports bedömning.
Dessutom har man etablerat flera Foodora Markets, som kan liknas vid distributionscentraler.
– De håller på att växa till ett vanligt distributionsföretag. Då vill vi ha avtal för hela företaget. Allra helst vill vi att Foodora blir medlemmar i arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Då får de vårt Transportavtal automatiskt. Alternativet är ett hängavtal.
Vi vill att det här blir rätt.
Hade inte ett avtal för cykel- och mopedbuden kunnat användas som påtryckning för avtal för alla anställda?
– Vi är rädda att det hade blivit tvärtom, att man hade tillämpat det avtalet på alla yrkesgrupper.
Vi har ett etablerat avtal för distribution, som vi tycker ska användas. Om Foodora nu vill vara banbrytande så får de konkurrera på samma villkor som alla andra företag.
Förhandlingarna är inte avslutade, framhåller Tommy Wreeth.
– Men bråttom har vi inte. Det finns inget som heter fort och rätt, det finns bara fort och fel. Och vi vill att det här blir rätt.