Transport och Foodora är överens om innehållet i ett kollektivavtal. Om avtalet godkänns på central nivå av respektive part är en lång kamp för ordnade villkor över.

Det har varit en lång väg mot kollektivavtal för Foodoras anställda. Under hösten 2020 intensifierade fackförbundet Transport sin medlemsrekrytering på bolaget, och är nu uppe i runt 200 medlemmar. Samtidigt har diskussioner förts om ett kollektivavtal.
– Nu är vi överens om ett innehåll. I dag ska vår förbundsstyrelse ta ställning till det, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.
Tidigare har anställda på Foodora och andra matbudsfirmor vittnat om dåliga villkor med låg lön, bristande arbetsmiljö och oregelbundna arbetstider.
Det finns en anledning till att det är just Foodora som Transport har förhandlat med. Det är det enda av bolagen som har anställda. I de flesta så kallade gig-företag är de som utför arbetet egenanställda.
Om det inte finns en arbetstagare och en arbetsgivare så funkar inte den svenska modellen.
– Det är ett jätteproblem som vi måste hantera. Jag har inget rakt svar på hur vi ska göra det. Om det inte finns en arbetstagare och en arbetsgivare så funkar inte den svenska modellen. De här företagen är ju inte heller organiserade i någon arbetsgivarorganisation, säger Magnus Falk.
Om både Transport och Foodora beslutar att anta kollektivavtalet träder det i kraft den 1 mars.
– Det är inte LO:s starkaste avtal, men det är ett riktigt avtal som reglerar partsmodellen, säger Magnus Falk.