Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De är kökets farligaste återfallsförbrytare

De kom till din arbetsplats för att hjälpa till. Men de blev gamla, placerades fel eller förlorade säkerhetskåpan. Här är de sju köksmaskinerna som oftast får anställda att skrika av smärta.

Publicerad 10 juni 2009
De är kökets farligaste återfallsförbrytare
Foto: Arbetsmiljöverket

De är långlivade, farliga och ligger bakom de otäckaste olyckorna i restaurangköken. Köksmaskinerna är kökets värsta återfallsförbrytare, berättar Torbjörn Olsson, inspektör på Arbetsmiljöverket med restaurangbranschen som särskilt område.
– Framför allt orsakar de väldigt synliga skador. Skärskador, brännskador, klämskador tillhör några av dessa.
Varje år rapporterar anställda i hotell- och restaurangbranschen runt femhundra arbetsolyckor till Försäkringskassan. Halkolyckor, tunga lyft och knivar ligger bakom många av dem – men det är köksmaskinerna
som orsakar de allvarligaste.

 Torbjörn Olsson, arbetsmiljöinspektör.
Torbjörn Olsson,
arbetsmiljöinspektör.

Torbjörn Olsson har jobbat med restauranginspektioner i snart åtta år och säger att farliga maskiner är en av de vanligaste anmärkningarna som krögarna får.
– Det finns stora brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet, vilket i de flesta fall beror på att krögarna inte vet vilka regler som gäller.
Som gammal krogägare själv har Torbjörn stor förståelse för att krögarna har
svårt att hålla reda på alla regler.
– Jag vet ju hur det var själv. Jag hade ingen större koll på arbetsmiljöfrågor. Man oroar sig mest för att få ekonomin att gå ihop.

Just ekonomin tror
han är en bidragande orsak till att många gamla, farliga maskiner får vara kvar i köken. Köksapparaterna är långlivade och fungerar ofta bra, trots att de har många år på nacken.
– Det finns maskiner som är upp till femtio år gamla där ute. Man byggde bra grejer förr helt enkelt.
   Och även om de gamla apparaterna uppfyllde säkerhetskraven när de tillverkades, gör de knappast det i dag. Sedan 1995 måste till exempel alla köksmaskiner vara CE-märkta för att visa att de uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Alla maskiner måste dessutom ha en
bruksanvisning på svenska eller det språk som de anställda talar.
  Att se till att gamla köksapparater uppfyller dagens krav kan bli dyrt, berättar Torbjörn.
– I många fall är det billigare att köpa en helt ny maskin. Och de brukar också vara ganska dyra, så därför håller många krögare kvar vid sina gamla så länge det går.
   Men även de nyare modellerna kan vara farliga. Det händer inte helt sällan att restaurangpersonal plockar bort säkerhetsskydd, till exempel på degblandare och skärmaskiner för att göra det lättare att rengöra. Och ibland sätts skydden aldrig tillbaka.
– Det kan hända att det glöms bort eller att skydden helt enkelt försvinner. Det behöver inte vara medvetet, säger Torbjörn.

Om han eller någon av hans kollegor hittar en farlig köksmaskin, berättar de först på plats vad problemet är. Senare skickar de samma information skriftligt, i ett så kallat inspektionsmeddelande. I detta finns också bristbeskrivning så att krögaren vet hur han ska rätta till problemet. Efter ett tag görs ofta en återkontroll. Om problemet inte är åtgärdat då kan det bli tal om böter.
– Det är dock sällan som det går så långt. Vi vill ju helst att arbetsgivarna rättar till problemen frivilligt redan efter första inspektionen, säger Torbjörn.
   Men det kan också gå mycket snabbare än så. Om köksmaskinen anses vara direkt farlig för personalen, kan inspektörerna skriva ut ett omedelbart förbud. Då får ingen använda maskinen förrän problemen
är åtgärdade. Det är oftast skärmaskiner och fritöser som får förbud direkt.
– Eftersom de orsakar de värsta olyckorna. Fingrar som ryker och kokhet olja som ger stora brännskador.
   Torbjörn kan berätta om många otäcka olyckor i restaurangbranschen.
En av de värsta var när en kvinnlig restauranganställd fick ett bleck med
skållhet steksky över sig, med svåra brännskador som resultat.
– Hon blev så bränd att skinnet krullade sig på bröstet på henne. Hon måste ha haft så fruktansvärt ont.

Enligt lag måste alla allvarliga olyckor och tillbud rapporteras till Arbetsmiljöverket. Under 2008 och de första fyra månader
i år anmäldes 104 händelser från restaurangbranschen till verket.
Torbjörn tror dock att det var bara en bråkdel av allt som faktiskt hände. En trolig förklaring är att många inte vet att de måste anmäla.
– Sedan tänker man kanske inte på händelserna som olyckor. När man frågar på ett ställe om det har hänt något, så säger alla nej. Men om man frågar om någon har skurit sig, klämt sig eller bränt sig så har det alltid hänt.


Fakta: Bästa sätten att undvika maskinskador

  • Läs maskinens bruksanvisning noga.
  • Dra ut kontakten när du ska rengöra eller plocka isär en maskin.
  • Ta inte bort några skydd eller säkerhetsspärrar.
  • Använd aldrig en maskin där någon del, som en sladd, är trasig.
  • Rapportera omedelbart till en chef om en maskin verkar vara trasig. 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter KOMpetens

Arbetslösa kan få studera med ersättning

Arbetsförmedlingen ska kunna anvisa arbetslösa att söka till studier. Det har regeringen beslutat.

Publicerad 28 september 2020 Kommentera
Arbetslösa kan få studera med ersättning
Utbildning kommer att vara nyckeln när Sverige startar om efter coronapandemin. Det menar regeringen, som nu satsar på att få fler till skolbänken. Foto: Colourbox

Den som saknar gymnasieexamen har betydligt svårare att få jobb än den som har gymnasieutbildning. När arbetslösheten nu stiger vill därför regeringen satsa på att fler kompletterar sina studier.

– Det behövs mer arbetsmarknad i utbildningspolitiken och mer utbildning i arbetsmarknadspolitiken, sade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark vid en pressträff på måndagen.

Regeringen har beslutat att den som behöver gymnasiekompetens för att öka chansen till jobb ska kunna studera med aktivitetsersättning. Förutsättningen är att arbetsförmedlingen gör en individuell prövning som fastställer behovet.

Dessutom ska fler arbetssökande inom jobb- och utvecklingsgarantin få möjlighet att plugga på yrkeshögskola eller folkhögskola med bibehållen ersättning.

Hej Gäst CLARA HENRY

”Skulle vilja ha makten över frukosten”

Clara Henry är programledare, bloggare och aktuell med tv-serien »Du Clarar mer än du tror« som har premiär på SVT den 1 oktober. Men om hon fick välja ett branschyrke att jobba i så skulle det vara som boss över frukostbuffén.

Publicerad 27 september 2020 Kommentera
”Skulle vilja ha makten över frukosten”
Clara Henry. Foto: Morgan Norman

Hur är du som gäst på hotell eller restaurang?
– Jag blir lyrisk om rummet eller frukostbuffén har något utöver det vanliga. Nu senast bodde jag på Calmar Stadshotell och blev jätteglad av att de hade fyra hantlar hängande på väggen. Otippat och roligt!

Vilket hotell- eller restaurangyrke skulle du helst vilja ha?
– Jag skulle vilja ha makten över frukostbuffén. Om jag fick bestämma över en frukostbuffé hade den varit episk.

Vad är det pinsammaste du gjort på hotell eller restaurang?
– När jag var i Örnsköldsvik med Melodifestivalen 2014 spelade vi Monopol en kväll. En kastade spelsedlarna över hela rummet. Jag filmade och lade ut på min Youtubekanal. Sedan fick jag en lång kommentar från tjejen som städat.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här