Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De är kökets farligaste återfallsförbrytare

De kom till din arbetsplats för att hjälpa till. Men de blev gamla, placerades fel eller förlorade säkerhetskåpan. Här är de sju köksmaskinerna som oftast får anställda att skrika av smärta.

Publicerad 10 juni 2009
De är kökets farligaste återfallsförbrytare
Foto: Arbetsmiljöverket

De är långlivade, farliga och ligger bakom de otäckaste olyckorna i restaurangköken. Köksmaskinerna är kökets värsta återfallsförbrytare, berättar Torbjörn Olsson, inspektör på Arbetsmiljöverket med restaurangbranschen som särskilt område.
– Framför allt orsakar de väldigt synliga skador. Skärskador, brännskador, klämskador tillhör några av dessa.
Varje år rapporterar anställda i hotell- och restaurangbranschen runt femhundra arbetsolyckor till Försäkringskassan. Halkolyckor, tunga lyft och knivar ligger bakom många av dem – men det är köksmaskinerna
som orsakar de allvarligaste.

 Torbjörn Olsson, arbetsmiljöinspektör.
Torbjörn Olsson,
arbetsmiljöinspektör.

Torbjörn Olsson har jobbat med restauranginspektioner i snart åtta år och säger att farliga maskiner är en av de vanligaste anmärkningarna som krögarna får.
– Det finns stora brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet, vilket i de flesta fall beror på att krögarna inte vet vilka regler som gäller.
Som gammal krogägare själv har Torbjörn stor förståelse för att krögarna har
svårt att hålla reda på alla regler.
– Jag vet ju hur det var själv. Jag hade ingen större koll på arbetsmiljöfrågor. Man oroar sig mest för att få ekonomin att gå ihop.

Just ekonomin tror
han är en bidragande orsak till att många gamla, farliga maskiner får vara kvar i köken. Köksapparaterna är långlivade och fungerar ofta bra, trots att de har många år på nacken.
– Det finns maskiner som är upp till femtio år gamla där ute. Man byggde bra grejer förr helt enkelt.
   Och även om de gamla apparaterna uppfyllde säkerhetskraven när de tillverkades, gör de knappast det i dag. Sedan 1995 måste till exempel alla köksmaskiner vara CE-märkta för att visa att de uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Alla maskiner måste dessutom ha en
bruksanvisning på svenska eller det språk som de anställda talar.
  Att se till att gamla köksapparater uppfyller dagens krav kan bli dyrt, berättar Torbjörn.
– I många fall är det billigare att köpa en helt ny maskin. Och de brukar också vara ganska dyra, så därför håller många krögare kvar vid sina gamla så länge det går.
   Men även de nyare modellerna kan vara farliga. Det händer inte helt sällan att restaurangpersonal plockar bort säkerhetsskydd, till exempel på degblandare och skärmaskiner för att göra det lättare att rengöra. Och ibland sätts skydden aldrig tillbaka.
– Det kan hända att det glöms bort eller att skydden helt enkelt försvinner. Det behöver inte vara medvetet, säger Torbjörn.

Om han eller någon av hans kollegor hittar en farlig köksmaskin, berättar de först på plats vad problemet är. Senare skickar de samma information skriftligt, i ett så kallat inspektionsmeddelande. I detta finns också bristbeskrivning så att krögaren vet hur han ska rätta till problemet. Efter ett tag görs ofta en återkontroll. Om problemet inte är åtgärdat då kan det bli tal om böter.
– Det är dock sällan som det går så långt. Vi vill ju helst att arbetsgivarna rättar till problemen frivilligt redan efter första inspektionen, säger Torbjörn.
   Men det kan också gå mycket snabbare än så. Om köksmaskinen anses vara direkt farlig för personalen, kan inspektörerna skriva ut ett omedelbart förbud. Då får ingen använda maskinen förrän problemen
är åtgärdade. Det är oftast skärmaskiner och fritöser som får förbud direkt.
– Eftersom de orsakar de värsta olyckorna. Fingrar som ryker och kokhet olja som ger stora brännskador.
   Torbjörn kan berätta om många otäcka olyckor i restaurangbranschen.
En av de värsta var när en kvinnlig restauranganställd fick ett bleck med
skållhet steksky över sig, med svåra brännskador som resultat.
– Hon blev så bränd att skinnet krullade sig på bröstet på henne. Hon måste ha haft så fruktansvärt ont.

Enligt lag måste alla allvarliga olyckor och tillbud rapporteras till Arbetsmiljöverket. Under 2008 och de första fyra månader
i år anmäldes 104 händelser från restaurangbranschen till verket.
Torbjörn tror dock att det var bara en bråkdel av allt som faktiskt hände. En trolig förklaring är att många inte vet att de måste anmäla.
– Sedan tänker man kanske inte på händelserna som olyckor. När man frågar på ett ställe om det har hänt något, så säger alla nej. Men om man frågar om någon har skurit sig, klämt sig eller bränt sig så har det alltid hänt.


Fakta: Bästa sätten att undvika maskinskador

  • Läs maskinens bruksanvisning noga.
  • Dra ut kontakten när du ska rengöra eller plocka isär en maskin.
  • Ta inte bort några skydd eller säkerhetsspärrar.
  • Använd aldrig en maskin där någon del, som en sladd, är trasig.
  • Rapportera omedelbart till en chef om en maskin verkar vara trasig. 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter VARSEL

Varsel och uppsägningar vanligast i branschen

Hotell- och restauranganställda är fortsatt den yrkesgrupp som drabbas värst av varsel och uppsägningar, visar Arbetsförmedlingens senaste statistik.

Publicerad 25 januari 2021 Kommentera
Varsel och uppsägningar vanligast i branschen
När gästerna uteblir ökar både varsel och uppsägningar. Foto: Mostphotos

Av de hotell- och restauranganställda som varslades om uppsägning i mars–juni hade 71 procent också blivit uppsagda ett halvår senare. Det är betydligt fler än snittet för alla branscher, som ligger på 58 procent.

Men alla som varslas eller sägs upp går inte ut i arbetslöshet. Därför har Arbetsförmedlingen också tagit reda på hur många av dem som varslats som var arbetslösa någon gång under de närmsta sex månaderna efter det lagda varslet.

OM STATISTIKEN

  • Totalt har 119 753 personer varslats om uppsägning sedan mars 2020.
  • Den största andelen av dem, 24,2 procent, finns inom hotell och restaurang.
  • Arbetsförmedlingens siffror för hur många varsel som lett till uppsägningar gäller perioden mars–juni 2020.

Även här ser det värst ut för hotell- och restauranganställda, 35 procent var arbetslösa vid något tillfälle. Snittet för alla branscher var 26 procent.

Arbetsförmedlingen påpekar även att hotell, restaurang, besöksnäring och handel har många tillfälligt anställda som inte syns i varselstatistiken.

Arbetslösheten ökar mest i storstadsregioner, framför allt Stockholms och Västra Götalands län. Men även Uppsala och Hallands län som har stor tjänstesektor är drabbade.

Nyheter konkurs

Så kan du göra om lönen uteblir

Det är tuffa tider för många företag just nu. Har din arbetsgivare svårt att betala ut din lön? Då gäller det att agera snabbt. Här är tips på vad du kan göra.

Publicerad 25 januari 2021 Kommentera
Så kan du göra om lönen uteblir
Om lönen uteblir är det dags att kolla upp vad som är på gång. Det kan vara en konkurs, och då gäller det att vara med. Foto: Colourbox

Var beredd. En konkurs kommer sällan från en dag till en annan. Det brukar finnas tecken på att företaget går dåligt. Slutar leveranserna komma? Är lönen ofta sen? Då finns det anledning att förbereda dig, och att agera.

2 Gör pappersarbetet. Samla så mycket dokumentation som möjligt. Leta fram lönespecifikationer och scheman. Kolla att du har uppdaterade uppgifter hos HRF och hos a-kassan. För du är väl med i båda?

Fakta: Rätt till hjälp vidare

  • Den som blivit av med jobbet på grund av konkurs kan ha rätt till hjälp att hitta nytt jobb via Trygghetsfonden TSL.
  • Det gäller om arbetsplatsen har kollektivavtal, om du har varit tillsvidareanställd på minst 16 timmar i veckan och om du har arbetat minst ett år sammanhängande på arbetsplatser med kollektivavtal.
  • Det är facket som ansöker som omställningsstöd. Hjälpen kan till exempel bestå i jobbcoachning, skriva cv och ansökningar eller hitta en utbildning.

3 Kräv din rätt! Räkna ut hur mycket lön och andra ersättningar din arbetsgivare är skyldig. Prata med din arbetsgivare och kräv att få din innestående lön bums. Om din arbetsgivare inte har pengar att betala kan du be om att hen sätter företaget i konkurs.

4 Gå vidare. Om arbetsgivaren inte vill göra det kan du höra av dig till tingsrätten där du bor. Kontaktuppgifter finns här. Kolla om någon annan har lämnat in en ansökan om konkurs mot din arbetsgivare. Om det är så, kontakta konkursförvaltaren när en sådan har utsetts och berätta om ditt lönekrav. Om det inte finns har du möjlighet att begära företaget i konkurs. Hur man går till väga står här. Om du har varit medlem i HRF i mer än tre månader kan du få hjälp med detta.

5 Spill ingen tid. Den statliga lönegarantin ersätter bara lön som du tjänat in de tre senaste månaderna, räknat från dagen då en konkursansökan lämnats till tingsrätten. Det finns också ett maxtak. Garantin ersätter bara upp till fyra basbelopp, motsvarande 190 400 kronor år 2021.

6 Sedan då? Det är konkursförvaltaren som bestämmer om företaget ska drivas vidare i väntan på en köpare. I så fall ska du jobba kvar, precis som vanligt, under tiden. Konkursförvaltaren blir då din arbetsgivare.

Fakta: Rätt till pengar

  • Den som har fyllt 40 år och blivit uppsagd på grund av arbetsbrist vid till exempel konkurs kan ha rätt till pengar från försäkringen AGB.
  • Du ska ha arbetat minst 50 månader under de senaste fem åren på företag med kollektivavtal, eller hos arbetsgivare utan avtal som har tecknat en AGB-försäkring.
  • Ersättningen består av ett engångsbelopp som ökar med ålder. För år 2020 var beloppet 36 487 kronor för den som var mellan 40 och 49 år vid friställandet.
  • Ansökan görs hos Afa Försäkring.

7 När jobbet stänger. Om förvaltaren i stället stänger företaget kan du bli uppsagd på grund av arbetsbrist. Du kan bli arbetsbefriad under uppsägningstiden, kolla med konkursförvaltaren vad som gäller. Glöm inte att anmäla dig till arbetsförmedlingen.

8 När jobbet får ny ägare. Om företaget köps upp brukar ett krav vara att personalen får följa med. Anställda som arbetat på företaget tolv månader eller mer under de senaste tre åren har företrädesrätt till återanställning enligt las, om de blir uppsagda.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här