Nyheter FORSKNING

Dålig chef ökar stress på jobbet

Om du har en dålig chef spelar det ingen roll vad du själv gör för att minska stressen på jobbet. Det visar en ny studie om stress i besöksnäringen vid Högskolan i Skövde.

Publicerad 10 februari 2025
Dålig chef ökar stress på jobbet
Studien visar att det behövs mer än bara insatser på individnivå för att minska stress och skapa en hållbar arbetsmiljö. Foto: Istockphoto
Danilo Brozović
Danilo Brozović. Foto: Privat

– Anställda i hotell- och restaurangbranschen utsätts för både fysisk och psykisk stress på jobbet, säger Danilo Brozovic, lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.

I en ny studie har han gått igenom ett stort antal internationella forskningsartiklar om hälsa och välbefinnande hos anställda i besöksnäringen.
– Vi har tittat på vad som gör dem stressade, hur de hanterar stress och vilket stöd arbetsgivarna erbjuder för att minska stressen, säger han.

Punktinsatser räcker inte

Den viktigaste insikten är att det inte räcker med punktinsatser.
För att minska stressen och skapa en hållbar arbetsmiljö krävs insatser på tre nivåer: individ-, chefs- och organisationsnivå.

– Att man som individ tränar och motionerar för att hantera stress spelar ingen roll om man har en inkompetent chef. De två faktorerna slår ut varandra. Därför måste arbetsgivaren ta ett helhetsgrepp, säger Danilo Brozovic.

Att man som individ motionerar för att hantera stress spelar ingen roll om man har en inkompetent chef.

En förutsättning för att minska stress är att ha en bra balans mellan jobb och återhämtning.

Träning är jättebra. Det är också viktigt att kunna koppla bort jobbet när man är ledig.

– Det är svårt, och blir ännu svårare om det är problem på arbetsplatsen, säger Danilo Brozovic.

Viktigt med raster

När man väl är på jobbet ska man ha ordentliga raster där man pratar om annat än jobb.

Studien visar också att man mår bättre om man kan lösa stressrelaterade problem när de uppstår.

– Men då måste man ha frihet att kunna göra det och inte ha en chef som är kontrollfreak och vill bestämma allt, säger Danilo Brozovic.

Han menar att hur man är som person också påverkar.
Vissa personer är mer stressbenägna än andra.

– Är man mer självsäker är man ofta mindre stressad och mer benägen att lösa sina egna problem, säger Danilo Brozovic.

Att man är positivt inställd och trivs på jobbet hjälper också till att mildra stress, visar forskningen.

Otrevliga gäster skapar stress

En vanlig stressfaktor i hotell- och restaurangbranschen är gäster som beter sig illa.

– Då är det extra viktigt att man har chefer och kollegor som stöttar och visar att de inte tolererar sådant beteende, säger Danilo Brozovic.

Chefer har alltså ett stort ansvar när det gäller att eliminera stress för de anställda.

– De behöver vara uppmärksamma på hur olika individer reagerar på stress, så att de kan känna igen tecknen och sätta in insatser när det behövs. Därför behöver chefer också stöd och utbildning i hur de kan bidra till de anställdas välmående, säger Danilo Brozovic.

Det är också viktigt att arbetsgivaren högre upp i organisationen visar att de är inkluderande och bryr sig om sina anställda.

– När alla de här nivåerna samverkar ökar chansen att skapa en hållbar arbetsmiljö. Och tvärtom, om organisationen inte lyssnar på dig så spelar det ingen roll hur mycket du själv gör för att minska stressen.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här