Nyheter utbildning

Choice startar hotellutbildning

I dag invigdes Nordic Choice-kedjans och Realgymnasiets nya hotellutbildning. Målet är att råda bot på personalbristen i branschen.

Publicerad 21 augusti 2018
Choice startar hotellutbildning
Petter Stordalen, Nordic Choice-kedjans grundare, hälsade eleverna välkomna. Foto: Lisa Castilla

Trots att hotellbranschen skriker efter personal sjunker ansökningssiffrorna till gymnasiets hotell- och turismprogram. Som ett svar på detta har Nordic Choice hotels och gymnasiekoncernen Realgymnasiet startat en ny hotellutbildning.
– Det här är en historisk dag och en unik utbildning där näringsliv och skola gått samman. Vi har haft otroligt många sökande, och vi behöver dem alla, sade Ann Ekengren, Choice-kedjans HR-chef i Sverige, under invigningen.

Malin Söderman. Foto: Lisa Castilla

Resultatet är en treårig lärlingsutbildning på gymnasienivå med inriktning på hotell. Två dagar i veckan gör eleverna praktik på Quality hotel Globe i södra Stockholm. Den första kullen på 21 elever startade för några dagar sedan. Malin Söderman är en av dem.
– Jag tycker om service, språk och att jobba med människor så jag tyckte att programmet lät spännande. Det är roligt att det är nytt.
Att söka till det vanliga hotell- och turismprogrammet var inte ett alternativ, säger Malin Söderman.
– Nej, jag hade nog valt Handels om jag inte hade sökt hit.
En sak som lockade var praktiken, och det faktum att alla elever erbjuds sex månaders anställning på ett Choice-hotell efter studenten.
– Det känns tryggt. Man vet ju att det är svårt att få jobb utan erfarenhet.

Initiativet till programmet kom från Realgymnasiet som kontaktade Choice, berättar Jan Vikström, ägare till Lärande i Sverige som driver Realgymnasiet.
– Vi möttes i en undran, hur ser branschen ut och vad behöver man. Hur kan vi göra för att utbilda rätt?
I nuläget finns programmet bara på Realgymnasiet i Stockholm. Men målet är att utbildningen ska finnas på Realgymnasiets alla 14 skolor.
– Det är vår förhoppning. Nu gäller det att göra det så bra som möjligt för dem som börjat och skapa intresse för utbildningen, säger Jan Vikström.

Nyheter UTBILDNING

De kan vara framtidens kockar

På 12 veckor har 18 kvinnor utbildats till kockassistenter. Flera har redan fått jobb, andra har goda möjligheter.

Publicerad 27 maj 2019 Kommentera
De kan vara framtidens kockar
Magreth Mmaré och Hala, som bara vill använda sitt förnamn, har precis avslutat utbildningen till kockassistent. Foto: Anna-Karin Nilsson

Arbetslösheten bland utlandsfödda kvinnor ligger på runt 30 procent. Samtidigt är arbetskraftsbristen stor i restaurangköken. Därför har Restaurangakademien och Arbetsförmedlingen Jobbtorg unga Globen i Stockholm samarbetat i ett projekt som man hoppas ska ge kockar avlastning och kvinnor en chans att få jobb och ett nytt yrke.
– Egentligen skulle jag vilja ha en kockutbildning, för det är där bristen på folk är som störst. Men en utbildning på tolv veckor är lagom, och när de här kockassistenterna kommer ut kan de jobba sig upp och validera sig. Så småningom kan de arbeta som kockar, säger Hanna Halpern, vd på Restaurangakademien.

Hanna Halpern, vd Restaurangakademien. Foto: Anna-Karin Nilsson

En av dem som nu tar examen är Magreth Mmaré.
– Ett studieintyg är en nyckel för att få jobb på svensk arbetsmarknad. Utländsk erfarenhet räknas inte. Jag har jobbat på hotell och inom service i mitt hemland Tanzania, den här utbildningen ger mig en bättre chans att få jobb i Sverige.

Hala, som bara vill använda sitt förnamn, håller med.
– Alla här har samma dröm. Vi har lärt oss mycket, även utanför köket. Man blir mer självständig. Det handlar inte bara om pengar, men man blir mer självständig som person.

Hala och Magreth gjorde sin fem veckor långa praktik på samma arbetsplats, ett hotell. De bedömer att de har goda chanser till fortsatt jobb där.
– De har sagt att vi kan få jobb där. Det är kanske 70 procent chans, säger Magreth.

Josefin Axell och Vilda Andrée från Jobbtorget unga Globen i Stockholm har hittat deltagarna till utbildningen. De har jobbat uppsökande genom att kontakta till exempel medborgarkontor, öppna förskolor och organisationer riktade till kvinnor. Målet var att hitta 20-25 kvinnor över 18 år.
– Vi är vana vid att ungefär en tredjedel väljer att avsluta insatser i förtid. Nu började 21 personer och 18 genomförde hela utbildningen, så det är ett fantastiskt resultat, säger Vilda Andrée.

Finansieringen kommer från Tillväxtverket, och täcker ytterligare tre utbildningsomgångar.
– Det här är ett test på två år, men jag hoppas att det blir permanent, säger Hanna Halpern.

Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Fråga om jobbet.
72
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här