Det väntas bli högtryck på Sveriges campingar i sommar. Campingbranschen är på väg att överträffa nivåerna före pandemin, och kedjan First camp räknar med att anställa 1 500 personer.
Pandemiåret 2020 hade First camp 15 procent färre bokningar än året innan säger campingkedjans vd Johan Söör. Men år 2021 ökade antalet inhemska gäster, och lika många verkar ha bokat campingplatser i år. Dessutom kommer nu de utländska gästerna tillbaka till Sverige, vilket lett till att bokningarna i dag är 20 procent fler än förra året, och nästan 30 procent fler än det förra rekordåret 2019.
– Det har verkligen återhämtat sig mer än tappet, det är otroligt kul att se. Marknaden i stort har gått starkt. Dessutom har vi i företaget investerat oss ur pandemin, byggt ut, höjt standarden och infört fler aktiviteter, säger Johan Söör.
Men med fler gäster behövs fler i personalen. Och det har First camp, liksom resten av besöksnäringen, svårt att få tillräckligt av. Särskilt kökspersonal och lokalvårdare. Ett tiotal destinationer inom kedjan har tagit in bemanningsbolag, som enligt Johan Söör ska uppfylla kollektivavtalets krav.
– Vi har gjort allt vi kan för att hitta egen personal, men inte hittat så många som vi behöver. Helst vill vi anställa. Det är lättare att få in dem i vår företagskultur och vårt servicekoncept.
First camp har inte några särskilda kampanjer med lönesatsningar eller liknande för att locka personal att jobba hos dem. Vd:n framhåller i stället att bolaget, till skillnad från andra campingföretag, är ett stort företag i tillväxt, som har resurser att erbjuda kompetensutveckling och yrkesväxling inom företaget.
Så mycket campas det i Sverige
- 2019: 16,7 miljoner
- 2020: 12,8 miljoner
- 2021: 15,5 miljoner
– Vi försöker locka med mjuka värden, genom karriärmöjligheter internt och att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi tar medarbetarnas välmående och engagemang på största allvar. Förutom att vi är måna om att följa kollektivavtalets ramverk har vi veckovisa medarbetarundersökningar under somrarna. Då är det intensivt och viktigt att följa upp vecka för vecka så att vi har koll och kan gå in och stötta snabbt om det finns behov, säger Johan Söör.
First camp behöver cirka 1 500 säsongsanställda till sina svenska destinationer i år. En del vakanser finns fortfarande.
– Vi hoppas att många nya talanger vill söka sig till oss. Vi har ett stort behov och kommer ha det de kommande åren också tack vare vår snabba tillväxt. Det är något vi behöver jobba mer aktivt med, säger Johan Söör.