Nyheter ARBETSMILJÖ

Brister i inhyrdas arbetsmiljö

Ansvaret för bemanningsanställdas arbetsmiljö hamnar ofta mellan stolarna. Det visar Arbetsmiljöverkets stora tillsynsinsats. Restaurangassistans, som hyr ut personal till hotell och restauranger, är ett av företagen som har fått anmärkningar.

Publicerad 15 februari 2017
Brister i inhyrdas arbetsmiljö
Arbetsmiljöansvaret för inhyrd personal trillar ofta mellan stolarna, visar Arbetsmiljöverkets granskning. Foto: Istockphoto
Heli Aarnipuro. Foto: Arbetsmiljöverket

De bemanningsanställda i Sverige blir allt fler. Och det är en utsatt grupp. Statistik visar att inhyrd personal råkar ut för arbetsolyckor dubbelt så ofta som andra anställda. Arbetsmiljöverket har därför gjort en stor tillsynsinsats av bemanningsbranschen. Under hösten inspekterade verket drygt 100 bemanningsföretag och cirka 160 av deras kundföretag.
– Drygt 70 procent av arbetsställena som vi har besökt har fått krav. Allmänt kan man säga att det mestadels har varit brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet och i rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering. Det är ju också det vi främst har tittat på, säger Heli Aarnipuro som är projektledare för inspektionsinsatsen.

Både bemanningsföretaget och kundföretaget som hyr in personal har arbetsmiljöansvar för de anställda. Heli Aarnipuro säger att kunskapen kring lagstiftningen finns hos många av de inspekterade företagen, men att det sedan brister i praktiken.
– Det är en komplicerad situation. Det är inte alltid att bemanningsföretag har möjlighet att undersöka arbetsmiljön för sina anställda som är uthyrda.

Fakta: Tillsynsinsatsen

Arbetsmiljöverkets tillsynsinsats av bemanningsbranschen inleddes hösten 2016. Vid årsskiftet hade drygt 100 bemanningsföretag och cirka 160 kundföretag inspekterats. Av dessa hade runt 70 procent någon form av brister. Tillsynsinsatsen fortsätter även under 2017. Målet är att inspektera ytterligare 100 bemanningsföretag och 600 kundföretag.

Här hittar du Arbetsmiljöverkets info om arbetsmiljöansvar för in- och uthyrda.

Restaurangassistans i Göteborg, som hyr ut personal till hotell och restauranger, är ett av företagen som har fått krav på sig. Efter inspektionen där konstaterade verket att det saknas rutiner för att anmäla och utreda allvarliga tillbud som de uthyrda råkar ut för. Företaget gör inte heller regelbundna undersökningar av arbetsmiljön för de uthyrda, skriver Arbetsmiljöverket. Man anmärker också på introduktionen som personalen får inför ett uppdrag.

Anna Kareld är driftchef på Restaurangassistans i Göteborg. Hon skriver i ett mejl att företaget redan vidtagit åtgärder för att möta kraven.
– I de krav vi fått handlar det om att ha en bra dialog med våra kunder. Samtidigt ska vi vara tydliga och ställa krav på arbetsmiljön, då det är ute hos våra kunder arbetet utförs. Det handlar exempelvis om att säkerställa att kund rapporterar tillbud som händer vår personal till oss på ett korrekt sätt.

I mitten av mars ska Arbetsmiljöverket göra ett återbesök på företaget för att se om bristerna är åtgärdade. Anna Kareld skriver att Restaurangassistans välkomnar Arbetsmiljöverkets granskning.
– Vi ser detta som bra feedback och det hjälper givetvis oss att bli ännu bättre genom att ställa krav på vårt arbetsmiljöarbete.

Även tre av Restaurangassistans kundföretag fick krav på åtgärder.

Nyheter BOK

Hon skriver bok om sitt fackliga liv

Jenny Bengtsson, arbetsmiljöinspektör som under flera år var aktiv i HRF har skrivit en bok om sitt fackliga liv. I juni kommer den ut.

Publicerad 13 april 2021 Kommentera
Hon skriver bok om sitt fackliga liv
Jenny Bengtsson var under flera år fackligt aktiv i HRF. I juni kommer hennes bok om den tiden. Foto: Jeanette Andersson

Berätta hur ett fackligt liv kan se ut i bokformat.
– Jag tar upp högt och lågt. Dels det fackliga strävandet på min gamla arbetsplats. Hur vi organiserade oss och tjatade på kollegor att gå med i facket, försökte få upp organisationskulturen. Alltifrån det till förbundsstyrelsen där jag satt mellan 2011 och 2017. Men också om hur Kommunalskandalen hanterades och om val på olika nivåer.
– Jag skriver också om arbetsmarknaden i stort, om sånt vi jobbade emot, som utnyttjande av arbetskraftsinvandrare och sexuella trakasserier.

Kan du ge något exempel?
– Det finns ett citat i boken: Varför ska ni slåss om småsaker? Det var en vd som sade. Då handlade det om en ob-ersättning på tvåtusen för en medlem. För honom var det ingenting, för oss var det en liv- eller dödfråga. Våra löner var skitlåga, och då är tvåtusen mycket.

Vem hoppas du ska läsa boken?
– Jag vill att man ska kunna plocka upp den här boken som icke fackligt engagerad och känna att ”det här ska jag gå med i”. Men det är ingen solskenshistoria. Jag hade själv velat ha en bok om vad man kan möta när jag engagerade mig, bland annat gubberiet i fackföreningsrörelsen. Jag skriver om män i olika roller som agerar på ett mer eller mindre sexistiskt sätt. De känns som cementklumpar i rörelsen.

Finns det något du saknar?
– När jag lämnade branschen lovade jag mig själv att inte engagera mig fackligt igen, men det höll ju inte. Så jag är fortfarande aktiv men i ett annat LO-förbund.
– Det jag saknar från HRF är alla fackliga kamrater och vår uppfinningsrikedom. Branschen brottas med problem och vi behövde hitta nya sätt att nå ut. Allt var inte bra, men en del var det tyckte jag.

Fakta

Glöden i ögonen – Facklig kamp i medgång och motgång kommer ut på Verbal förlag i juni.

Så boken är inte ett avslut på din fackliga gärning?
– Nej, jag har skrivit om mitt fackliga liv, första halvlek. Det skulle vara väldigt fint om det fanns fler böcker om hur det känns. Hur det kan kännas att ha sin första förhandling, nervositeten och osäkerheten. Det finns hur mycket som helst att berätta. Drömmen är att på sikt skriva en ungdomsbok om facklig organisering. Och en samlingsbok med fackliga berättelser. Det måste ju vara vi som skriver. Det finns reportageböcker, studier och rapporter. Men inte berättelser om det fackliga kneget.

Nyheter Permittering

Många företag vill permittera mer

Nyligen meddelade regeringen att möjligheten att korttidspermittera förlängs till den 30 juni. Hotell- och restaurangfacket, som hittills tecknat mer än 3 000 avtal om korttidspermittering, märker av företagarnas intresse.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
Många företag vill permittera mer
Den senaste veckan har HRF fått in hundratals listor från företag som vill permittera personal. Foto: Colourbox

När perioden att ansöka om korttidspermittering förlängdes ändrades också reglerna. Från och med den 29 mars kan företagare inte ansöka om ersättning i efterhand. Det här har lett till att många arbetsgivare nu kontaktar HRF.
Dessutom meddelade Folkhälsomyndigheten på torsdagen att restriktionerna för restaurangbranschen förlängs till den 2 maj, vilket sannolikt inte dämpar intresset för att permittera personal.

– Vi har fått in hundratals permitteringslistor den senaste veckan, säger Per Persson, avtalssekreterare.

Permittering

Permitteringsgraden och löneavdraget finns i fyra nivåer:

  • 20 % permittering = 4 % lägre lön
  • 40 % permittering = 6 % lägre lön
  • 60 % permittering = 7,5 % lägre lön
  • 80 % permittering = 12 % lägre lön.

Arbetsgivare har möjlighet att justera permitteringsgraden för de anställda.
Men det är viktigt, säger Per Persson, att den som är permitterad kontrollerar att löneavdraget är rätt, så att man inte går miste om lön.

– Om man upptäcker felaktigheter ska man först prata med sin arbetsgivare. Om det inte hjälper ska man kontakta sin lokala HRF-avdelning, så får man hjälp.

Hej Gäst SVEN MELANDER

”Jag har mina stamställen”

Sven Melander gillar rejäla biffar på tallriken och långa skohorn på hotellrummet.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
”Jag har mina stamställen”
Sven Melander – journalist, skådespelare, youtuber och författare till kokboken Upp i vikt kvickt. Foto: Karin Törnblom/TT

Hur väljer du restaurang?
– Jag har mina stamställen. Jag är traditionell, äter gärna en ordentlig biff eller någon god fisk. Men ibland bjuder mina barn pappa på middag och då blir det lite annat.

Vad får dig att återvända till ett ställe?
– Bra personal. Det är jävla roligt om folk känner igen en. Numera blir jag igenkänd, men jag gick ju på krogen innan jag var någon slags offentlig person också. 

Något speciellt som du vill ska finnas på ditt hotellrum?
– Nja, det brukar ju finnas säng, någonstans att stuva in grejerna, ett litet skrivbord och tv. Men det jag uppskattar är långa skohorn. Det behöver man när man blir äldre.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här