Nyheter ARBETSMILJÖ

Brister i inhyrdas arbetsmiljö

Ansvaret för bemanningsanställdas arbetsmiljö hamnar ofta mellan stolarna. Det visar Arbetsmiljöverkets stora tillsynsinsats. Restaurangassistans, som hyr ut personal till hotell och restauranger, är ett av företagen som har fått anmärkningar.

Publicerad 15 februari 2017
Brister i inhyrdas arbetsmiljö
Arbetsmiljöansvaret för inhyrd personal trillar ofta mellan stolarna, visar Arbetsmiljöverkets granskning. Foto: Istockphoto
Heli Aarnipuro. Foto: Arbetsmiljöverket

De bemanningsanställda i Sverige blir allt fler. Och det är en utsatt grupp. Statistik visar att inhyrd personal råkar ut för arbetsolyckor dubbelt så ofta som andra anställda. Arbetsmiljöverket har därför gjort en stor tillsynsinsats av bemanningsbranschen. Under hösten inspekterade verket drygt 100 bemanningsföretag och cirka 160 av deras kundföretag.
– Drygt 70 procent av arbetsställena som vi har besökt har fått krav. Allmänt kan man säga att det mestadels har varit brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet och i rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering. Det är ju också det vi främst har tittat på, säger Heli Aarnipuro som är projektledare för inspektionsinsatsen.

Både bemanningsföretaget och kundföretaget som hyr in personal har arbetsmiljöansvar för de anställda. Heli Aarnipuro säger att kunskapen kring lagstiftningen finns hos många av de inspekterade företagen, men att det sedan brister i praktiken.
– Det är en komplicerad situation. Det är inte alltid att bemanningsföretag har möjlighet att undersöka arbetsmiljön för sina anställda som är uthyrda.

Fakta: Tillsynsinsatsen

Arbetsmiljöverkets tillsynsinsats av bemanningsbranschen inleddes hösten 2016. Vid årsskiftet hade drygt 100 bemanningsföretag och cirka 160 kundföretag inspekterats. Av dessa hade runt 70 procent någon form av brister. Tillsynsinsatsen fortsätter även under 2017. Målet är att inspektera ytterligare 100 bemanningsföretag och 600 kundföretag.

Här hittar du Arbetsmiljöverkets info om arbetsmiljöansvar för in- och uthyrda.

Restaurangassistans i Göteborg, som hyr ut personal till hotell och restauranger, är ett av företagen som har fått krav på sig. Efter inspektionen där konstaterade verket att det saknas rutiner för att anmäla och utreda allvarliga tillbud som de uthyrda råkar ut för. Företaget gör inte heller regelbundna undersökningar av arbetsmiljön för de uthyrda, skriver Arbetsmiljöverket. Man anmärker också på introduktionen som personalen får inför ett uppdrag.

Anna Kareld är driftchef på Restaurangassistans i Göteborg. Hon skriver i ett mejl att företaget redan vidtagit åtgärder för att möta kraven.
– I de krav vi fått handlar det om att ha en bra dialog med våra kunder. Samtidigt ska vi vara tydliga och ställa krav på arbetsmiljön, då det är ute hos våra kunder arbetet utförs. Det handlar exempelvis om att säkerställa att kund rapporterar tillbud som händer vår personal till oss på ett korrekt sätt.

I mitten av mars ska Arbetsmiljöverket göra ett återbesök på företaget för att se om bristerna är åtgärdade. Anna Kareld skriver att Restaurangassistans välkomnar Arbetsmiljöverkets granskning.
– Vi ser detta som bra feedback och det hjälper givetvis oss att bli ännu bättre genom att ställa krav på vårt arbetsmiljöarbete.

Även tre av Restaurangassistans kundföretag fick krav på åtgärder.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 7 juli 2020 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Foto: Istockphoto
Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetstillstånd

Riskerar utvisning på grund av corona

En grupp som drabbats extra hårt av coronapandemin är arbetskraftsinvandrarna. Hotellstädaren Tseegii Byambadorj är en av alla som nu riskerar utvisning – och vårdnaden om sina barn.

Publicerad 6 juli 2020 Kommentera
Riskerar utvisning på grund av corona
Tseegii Byambadorj är en av hotell- och restaurangbranschens arbetskraftsinvandrare som nu riskerar utvisning. Foto: Elis Hoffman
Tseegii Byambadorj. Foto: Elis Hoffman

I augusti skulle Tseegii Byambadorj från Mongoliet, som Hotellrevyn skrivit om tidigare, ansöka om permanent uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle hon ha varit fyra år hos samma arbetsgivare, och uppfyllde äntligen kraven. Men så kom corona. I mars stängde hotellet hon arbetade på, och nästan all personal varslades om uppsägning.
– Det var en chock. Jag hade inte väntat mig det, säger Tseegii.

För att få stanna i Sverige måste hon hitta ett nytt jobb. Och det snabbt. I början var Tseegii hoppfull. Hon har arbetslivserfarenhet inom flera olika områden, goda vitsord och pratar flera språk flytande. Men hittills har hon kammat noll.
– Jag har sökt över 200 jobb. Men det har inte blivit något. Jag börjar bli väldigt stressad, säger Tseegii.

Det hjälper inte att Migrationsverkets krav på det nya jobbet är många. Det måste vara utannonserat på Arbetsförmedlingen, tillsvidare och tillräckligt hög sysselsättningsgrad. Och även när detta är uppfyllt faller det ofta på att arbetsgivarna tycker att systemet med anställningserbjudande verkar krångligt, säger Tseegii.
– Jag har varit på många anställningsintervjuer som har gått bra. Men när arbetsgivarna förstår att de måste fylla i en blankett om anställningserbjudande så blir det nej. De tycker att det är krångligt, säger Tseegii.

Hon är långt ifrån ensam om sin situation. De senaste åren har Tseegii varit fackligt engagerad, både på sin arbetsplats och i sin HRF-avdelning. Genom sina uppdrag har hon fått kontakt med en stor mängd arbetskraftsinvandrare.
– Det är jättemånga som har blivit av med jobbet. De ringer mig och frågar mig vad de ska göra. Jag försöker hjälpa, men det är svårt att koncentrera sig på att ge rådgivning till andra när jag har samma problem själv.

Tseegii Byambadorj med dottern Anujin. Foto: Elis Hoffman

Tseegii tycker att Migrationsverket borde få möjlighet att ta större hänsyn i en extraordinär situation som denna.
– Det är så många som drabbas. Och bakom dem finns ofta barn och familj, som också drabbas.

Så är det för henne och hennes två barn. Den yngsta, dottern Anujin, är född i Sverige. Men eftersom Tseegii inte har svenskt medborgarskap, så har barnen inte heller det. För att inte återigen behöva slita upp dem ur sitt sammanhang, överväger hon att skriva över vårdnaden på deras pappa.
– Om det är sista utvägen så gör jag det. Barnen vet inget om situationen, de vet bara att jag söker nytt jobb.

Tseegii har nu fått kontakt med en jobbcoach via Trygghetsfonden TSL som ska försöka hjälpa henne. Men Tseegii har tappat hoppet.
– Jag tror inte att det kommer att bli något jobb. Det känns inte så.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Uppsägningar

Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld

Nu har HRF inlett förhandlingar om uppsägningar på Astrid Lindgrens värld, som tvingades stänga i förra veckan. Mer än 300 säsongsanställningar har redan avslutats.

Publicerad 3 juli 2020 Kommentera
Fler än 300 får lämna Astrid Lindgrens värld
Bullerbyn i Astrid Lindgrens värld kommer att gapa tom i sommar. Foto: Mostphotos

I går, torsdag, hade HRF:s ombudsman Ola Löfqvist sin inledande förhandling med Astrid Lindgrens värld.

– Det absoluta flertalet, 321 på vårt avtalsområde, är visstidsanställda vars anställningar är avslutade med två veckors uppsägningstid. Det är även mellan fem och tio tillsvidareanställda, men där är vi inte färdigförhandlade än.

Beskedet att parken skulle tvingas stänga kom som en chock. Tidigare hade man fått veta att det skulle gå att hålla öppet med de åtgärder man planerat. Till exempel skulle man ha två parallella teaterföreställningar med 50 personer vardera i publiken. Efter att parken varit öppen i några dagar meddelade polisen dock att upplägget stred mot ordningslagens bestämmelser om max 50 personer vid offentliga sammankomster.

Ola Löfqvist. Foto: Jann Lipka/HRF

– Helt ärligt förstår jag det inte. Det är flera hundra meter mellan platserna där man har föreställningarna, säger Ola Löfqvist.

Merparten av de drabbade är unga sommarjobbare.

– Det är väldigt tråkigt för dem som har tänkt sig att tjäna en slant i sommar. Först fick de beskedet att man sköt upp starten, och sedan när man väl har börjat får man bara ett tack och hej efter ett par dagar, säger Ola Löfqvist.

Det är inte bara anställda på Astrid Lindgrens värld som drabbas. I går hade Ola Löfqvist förhandling om uppsägning på två andra arbetsplatser i området.

– Astrid Lindgrens värld är ju den stora magneten, så det här ger ringar på vattnet. Jag vågar inte gissa hur många säsongsjobb som är i fara.

Ingår i temat: Coronakrisen 68 artiklar

Alla artiklar i temat (65 till)
Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här