Nyheter ARBETSMILJÖ

Brister i inhyrdas arbetsmiljö

Ansvaret för bemanningsanställdas arbetsmiljö hamnar ofta mellan stolarna. Det visar Arbetsmiljöverkets stora tillsynsinsats. Restaurangassistans, som hyr ut personal till hotell och restauranger, är ett av företagen som har fått anmärkningar.

Publicerad 15 februari 2017
Brister i inhyrdas arbetsmiljö
Arbetsmiljöansvaret för inhyrd personal trillar ofta mellan stolarna, visar Arbetsmiljöverkets granskning. Foto: Istockphoto
Heli Aarnipuro. Foto: Arbetsmiljöverket

De bemanningsanställda i Sverige blir allt fler. Och det är en utsatt grupp. Statistik visar att inhyrd personal råkar ut för arbetsolyckor dubbelt så ofta som andra anställda. Arbetsmiljöverket har därför gjort en stor tillsynsinsats av bemanningsbranschen. Under hösten inspekterade verket drygt 100 bemanningsföretag och cirka 160 av deras kundföretag.
– Drygt 70 procent av arbetsställena som vi har besökt har fått krav. Allmänt kan man säga att det mestadels har varit brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet och i rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering. Det är ju också det vi främst har tittat på, säger Heli Aarnipuro som är projektledare för inspektionsinsatsen.

Både bemanningsföretaget och kundföretaget som hyr in personal har arbetsmiljöansvar för de anställda. Heli Aarnipuro säger att kunskapen kring lagstiftningen finns hos många av de inspekterade företagen, men att det sedan brister i praktiken.
– Det är en komplicerad situation. Det är inte alltid att bemanningsföretag har möjlighet att undersöka arbetsmiljön för sina anställda som är uthyrda.

Fakta: Tillsynsinsatsen

Arbetsmiljöverkets tillsynsinsats av bemanningsbranschen inleddes hösten 2016. Vid årsskiftet hade drygt 100 bemanningsföretag och cirka 160 kundföretag inspekterats. Av dessa hade runt 70 procent någon form av brister. Tillsynsinsatsen fortsätter även under 2017. Målet är att inspektera ytterligare 100 bemanningsföretag och 600 kundföretag.

Här hittar du Arbetsmiljöverkets info om arbetsmiljöansvar för in- och uthyrda.

Restaurangassistans i Göteborg, som hyr ut personal till hotell och restauranger, är ett av företagen som har fått krav på sig. Efter inspektionen där konstaterade verket att det saknas rutiner för att anmäla och utreda allvarliga tillbud som de uthyrda råkar ut för. Företaget gör inte heller regelbundna undersökningar av arbetsmiljön för de uthyrda, skriver Arbetsmiljöverket. Man anmärker också på introduktionen som personalen får inför ett uppdrag.

Anna Kareld är driftchef på Restaurangassistans i Göteborg. Hon skriver i ett mejl att företaget redan vidtagit åtgärder för att möta kraven.
– I de krav vi fått handlar det om att ha en bra dialog med våra kunder. Samtidigt ska vi vara tydliga och ställa krav på arbetsmiljön, då det är ute hos våra kunder arbetet utförs. Det handlar exempelvis om att säkerställa att kund rapporterar tillbud som händer vår personal till oss på ett korrekt sätt.

I mitten av mars ska Arbetsmiljöverket göra ett återbesök på företaget för att se om bristerna är åtgärdade. Anna Kareld skriver att Restaurangassistans välkomnar Arbetsmiljöverkets granskning.
– Vi ser detta som bra feedback och det hjälper givetvis oss att bli ännu bättre genom att ställa krav på vårt arbetsmiljöarbete.

Även tre av Restaurangassistans kundföretag fick krav på åtgärder.

Nyheter AVGIFT

Medlemsavgiften höjs

Från den 1 juli höjs medlemsavgiften för de allra flesta. Det har HRF:s förbundsstyrelse beslutat.

Publicerad 13 juni 2019 Kommentera
Medlemsavgiften höjs
I juli höjs avgiften i Hotell- och restaurangfacket. Foto: lolostock/Istockphoto

Hotell- och restaurangfacket behöver öka sina intäkter. Nu har man fattat beslut om att höja medlemsavgiften med i snitt elva kronor per månad. På det viset räknar man med att få in ytterligare 3,4 miljoner per år.

Nya avgifterna:

Lön
Avgift före höjning
Höjning Ny avgift från 1 juli
–8699 199 kr 0 kr 199 kr
8 700–12 699 270 kr 9 kr 279 kr
12 700–22 699 365 kr 10 kr
375 kr
22 700 – 390 kr 19 kr
409 kr

 

Nyheter stipendium

Han får HRF-stipendium

Nu är det klart vilka som får HRF:s studiestipendier i år. En av dem är Philip Olsson i Vinslöv som får 3 000 kronor till vidareutbildning.

Publicerad 11 juni 2019 Kommentera
Han får HRF-stipendium
Philip Olsson är en av dem som får HRF:s studiestipendium i år. Han vill vidareutbilda sig inom hotelmanagement. Foto: Privat, Istockphoto

Det är andra året som Hotell- och restaurangfacket delar ut sitt studiestipendium. Det riktar sig till HRF-medlemmar som är i slutet av sin hotell- eller restaurangutbildning. Pengarna, upp till 5 000 kronor per person, kan exempelvis användas till kurser, utrustning eller studiebesök med syfte att höja yrkeskompetensen.

En av årets stipendiater är Philip Olsson i Vinslöv som snart tar studenten från hotell- och turismprogrammet. Han får 3 000 kronor till vidareutveckling.
– Tanken är att jag ska använda pengarna när jag vill vidareutbilda mig, som någon form av studiestöd. Jag vill vidareutveckla mig inom management på hotell, säger Philip Olsson

I sommar ska han sommarjobba i reception. I höst hoppas Philip på att få ett fast jobb.
– Jag vill jobba ett tag och få lite mer kött på benen. Jag har jobbat som timanställd under utbildningen, men jag skulle vilja ha ett riktigt jobb för att lära mig sådant som man inte gör som timanställd.

I år delar Hotell- och restaurangfacket ut fem stipendier. Övriga stipendiater presenteras under veckan. Det är HRF:s centrala ungdomskommitté som utser dem.

Syftet är att hjälpa elever som vill fördjupa sina kunskaper på olika sätt.

Nyheter arbetsmarknad

Goda jobbchanser i branschen

Det kommer att finnas många lediga jobb på landets hotell och restauranger i sommar. Det tror i alla fall branscharbetsgivarna i Manpowers senaste arbetsmarknadsbarometer.

Publicerad 11 juni 2019 Kommentera
Goda jobbchanser i branschen
Det är soliga tider i hotell- och restaurangbranschen, om man ska tro undersökningarna. Foto: Sten-Åke Stenberg/Mostphotos

Hotell- och restaurangbranschen går bra just nu. Det visar inte minst försäljningssiffrorna. Under årets första tre månader omsatte restaurangerna drygt 30 miljarder kronor. Det är en ökning med 4,7 procent jämfört med samma period förra året, visar Restaurangindex. Mest ökade hotellrestauranger och trafiknära restauranger, medan kaféer och personalrestauranger minskade något.

Ett annat tecken på goda tider är hotell- och restaurangarbetsgivarnas positiva syn på sommarens personalbehov. Företaget Manpower Group undersöker regelbundet vad arbetsgivare i olika sektorer har för förväntningar på det närmaste kvartalet. Den senaste undersökningen visar att hotell- och restaurangarbetsgivarna är mest positiva av alla.
– Det är glädjande att efterfrågan på arbetskraft förväntas hålla i sig under sommaren i hotell- och restaurangbranschen, säger Mikael Jansson, vd för Manpower Group i Sverige.

Fråga om jobbet.
73
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här