Nyheter ARBETSMILJÖ

Brister i inhyrdas arbetsmiljö

Ansvaret för bemanningsanställdas arbetsmiljö hamnar ofta mellan stolarna. Det visar Arbetsmiljöverkets stora tillsynsinsats. Restaurangassistans, som hyr ut personal till hotell och restauranger, är ett av företagen som har fått anmärkningar.

Publicerad 15 februari 2017
Brister i inhyrdas arbetsmiljö
Arbetsmiljöansvaret för inhyrd personal trillar ofta mellan stolarna, visar Arbetsmiljöverkets granskning. Foto: Istockphoto
Heli Aarnipuro. Foto: Arbetsmiljöverket

De bemanningsanställda i Sverige blir allt fler. Och det är en utsatt grupp. Statistik visar att inhyrd personal råkar ut för arbetsolyckor dubbelt så ofta som andra anställda. Arbetsmiljöverket har därför gjort en stor tillsynsinsats av bemanningsbranschen. Under hösten inspekterade verket drygt 100 bemanningsföretag och cirka 160 av deras kundföretag.
– Drygt 70 procent av arbetsställena som vi har besökt har fått krav. Allmänt kan man säga att det mestadels har varit brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet och i rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering. Det är ju också det vi främst har tittat på, säger Heli Aarnipuro som är projektledare för inspektionsinsatsen.

Både bemanningsföretaget och kundföretaget som hyr in personal har arbetsmiljöansvar för de anställda. Heli Aarnipuro säger att kunskapen kring lagstiftningen finns hos många av de inspekterade företagen, men att det sedan brister i praktiken.
– Det är en komplicerad situation. Det är inte alltid att bemanningsföretag har möjlighet att undersöka arbetsmiljön för sina anställda som är uthyrda.

Fakta: Tillsynsinsatsen

Arbetsmiljöverkets tillsynsinsats av bemanningsbranschen inleddes hösten 2016. Vid årsskiftet hade drygt 100 bemanningsföretag och cirka 160 kundföretag inspekterats. Av dessa hade runt 70 procent någon form av brister. Tillsynsinsatsen fortsätter även under 2017. Målet är att inspektera ytterligare 100 bemanningsföretag och 600 kundföretag.

Här hittar du Arbetsmiljöverkets info om arbetsmiljöansvar för in- och uthyrda.

Restaurangassistans i Göteborg, som hyr ut personal till hotell och restauranger, är ett av företagen som har fått krav på sig. Efter inspektionen där konstaterade verket att det saknas rutiner för att anmäla och utreda allvarliga tillbud som de uthyrda råkar ut för. Företaget gör inte heller regelbundna undersökningar av arbetsmiljön för de uthyrda, skriver Arbetsmiljöverket. Man anmärker också på introduktionen som personalen får inför ett uppdrag.

Anna Kareld är driftchef på Restaurangassistans i Göteborg. Hon skriver i ett mejl att företaget redan vidtagit åtgärder för att möta kraven.
– I de krav vi fått handlar det om att ha en bra dialog med våra kunder. Samtidigt ska vi vara tydliga och ställa krav på arbetsmiljön, då det är ute hos våra kunder arbetet utförs. Det handlar exempelvis om att säkerställa att kund rapporterar tillbud som händer vår personal till oss på ett korrekt sätt.

I mitten av mars ska Arbetsmiljöverket göra ett återbesök på företaget för att se om bristerna är åtgärdade. Anna Kareld skriver att Restaurangassistans välkomnar Arbetsmiljöverkets granskning.
– Vi ser detta som bra feedback och det hjälper givetvis oss att bli ännu bättre genom att ställa krav på vårt arbetsmiljöarbete.

Även tre av Restaurangassistans kundföretag fick krav på åtgärder.

Nyheter diskriminering

Städerska DO-anmäler hotell

En städerska på ett Göteborgshotell fick inte sin tidsbegränsade anställning förlängd. För att hon föddes som man, menar städerskan som nu anmält hotellet till DO.

Publicerad 22 januari 2019 Kommentera
Städerska DO-anmäler hotell
Den transsexuella städerskan menar att skälet till att hon fick sluta var att kollegorna var obekväma med att hon använde kvinnornas omklädningsrum. Foto: Colourbox/Ruslan Galiullin

Det var i december som kvinnan, som tidigare genomgått en könskorrigering, fick besked av sin chef om att hennes anställning som städerska på hotellet skulle upphöra. Enligt anmälan förklarade chefen det med att andra kvinnliga anställda var obekväma med att hon använde kvinnornas omklädningsrum.

Detta förnekar dock arbetsgivaren. I sitt svar till Diskrimineringsombudsmannen skriver hotelldirektören att städerskan hade en visstidsanställning som helt enkelt löpte ut. Att den inte förlängdes berodde på att beläggningen hade minskat och inte på hennes könstillhörighet, skriver han.
”Vi informerades om könskorrigeringen vid anställningen och detta har på intet sätt påverkat vårt förhållningssätt till anmälaren.”

DO ska nu besluta huruvida man ska gå vidare med ärendet.

Nyheter LÖN

Löneklyftorna ökar

Tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas de senaste tre åren. Mest har lärare och socialsekreterare fått, visar LO:s nya lönerapport.

Publicerad 21 januari 2019 Kommentera
Löneklyftorna ökar
Grundskollärare tillhör dem som fått störst löneökning de senaste åren. Foto: Mostphotos

I början av arbetslivet tjänar arbetare och tjänstemän ungefär lika mycket. Faktum är att det skiljer 200 kronor till arbetarnas fördel. Men tjänstemännen drar snabbt ifrån. I 30-årsåldern tjänar tjänstemän i snitt 7 000 kronor mer än arbetare. Det framgår av LO:s Lönerapport 2018, som bygger på siffror från SCB.

Medellönen för arbetare 2017 var 26 500 kronor. För tjänstemän låg medellönen på 39 300 kronor, en skillnad på 48 procent.

Även mellan kvinnor och män skiljer sig lönerna åt. I snitt tjänar män 14 procent mer än kvinnor. Bland tjänstemän är skillnaden större, 21 procent, bland arbetare 13 procent.

Månadslöner genomsnitt 2017:

  • Tillverkningsindustri
    Tjänstemän: 44 100
    Arbetare: 28 100
  • Gruvor och mineral  
    Tjänstemän: 43 500
    Arbetare: 32 300
  • Fastighetsbolag
    Tjänstemän: 44 200
    Arbetare: 27 600
  • Detaljhandel
    Tjänstemän: 36 700
    Arbetare: 25 700
  • Hotell och restaurang  
    Tjänstemän: 31 000
    Arbetare: 23 800
Nyheter förhandling

Missnöjda HRF:are fick 340 000

Under förra året fick sex medlemmar sammanlagt drygt 340 000 kronor som ersättning för misstag som HRF har gjort. – Det är inte så konstigt att det blir fel ibland, säger avtalssekreterare Per Persson.

Publicerad 16 januari 2019 Kommentera
Missnöjda HRF:are fick 340 000
Missade tidsfrister, till exempel när det gäller att ogiltigförklara en uppsägning, ligger bakom många av HRF:medlemmarnas ansökningar om rättsförlust. Foto: Tero Vesalainen/Istockphoto
Per Persson, avtalssekreterare HRF.

Medlemmar som är missnöjda med hur Hotell- och restaurangfacket skött deras ärenden kan ansöka om rättsförlust. Förbundsstyrelsen tar sedan beslut om de ska få ersättning eller inte. Förra året beviljade styrelsen sex medlemmar sammanlagt drygt 343 000 kronor i ersättning.
– Det kan handla om att vi har missat hålltider, till exempel för att ogiltigförklara en uppsägning. Man kanske har försökt lösa det muntligen utan att formalisera det på rätt sätt, säger HRF:s avtalssekreterare Per Persson.

Fjolårets ersatta rättsförluster är de högsta inom förbundet på många år, både till antal och till genomsnittlig ersättning. Per Persson menar dock att siffrorna inte är anmärkningsvärda, sett till det stora antal förhandlingar som HRF:s ombudsmän genomför varje år.
– Det ska sättas i relation till att vi har 5 000 formella förhandlingar varje år. Det är inte så konstigt att det inträffar misstag.

Så här ansöker du om rättsförlust:

Den som anser att HRF har gjort fel i ett ärende ska först kontakta sin lokalavdelning. Frågan utreds och lämnas till förbundsstyrelsen som sedan fattar beslut.

Det är inte heller alla medlemmar som har fog för sina krav, säger Per Persson.
– Det kan vara så att vi ser när vi utreder ärendet att vi har gjort rätt, även om medlemmen är missnöjd.

För att undvika sådana situationer är det viktigt att ombudsmännen har bra kommunikation med medlemmarna de företräder, säger Per Persson. Men det är också viktigt att medlemmarna själva håller koll på sitt ärende.
– Det är vår skyldighet att berätta vad som gäller, och det är medlemmens skyldighet att reagera om något verkar konstigt.

Fråga om jobbet.
153
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här