Nyheter ARBETSMILJÖ

Brister i inhyrdas arbetsmiljö

Ansvaret för bemanningsanställdas arbetsmiljö hamnar ofta mellan stolarna. Det visar Arbetsmiljöverkets stora tillsynsinsats. Restaurangassistans, som hyr ut personal till hotell och restauranger, är ett av företagen som har fått anmärkningar.

Publicerad 15 februari 2017
Brister i inhyrdas arbetsmiljö
Arbetsmiljöansvaret för inhyrd personal trillar ofta mellan stolarna, visar Arbetsmiljöverkets granskning. Foto: Istockphoto
Heli Aarnipuro. Foto: Arbetsmiljöverket

De bemanningsanställda i Sverige blir allt fler. Och det är en utsatt grupp. Statistik visar att inhyrd personal råkar ut för arbetsolyckor dubbelt så ofta som andra anställda. Arbetsmiljöverket har därför gjort en stor tillsynsinsats av bemanningsbranschen. Under hösten inspekterade verket drygt 100 bemanningsföretag och cirka 160 av deras kundföretag.
– Drygt 70 procent av arbetsställena som vi har besökt har fått krav. Allmänt kan man säga att det mestadels har varit brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet och i rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering. Det är ju också det vi främst har tittat på, säger Heli Aarnipuro som är projektledare för inspektionsinsatsen.

Både bemanningsföretaget och kundföretaget som hyr in personal har arbetsmiljöansvar för de anställda. Heli Aarnipuro säger att kunskapen kring lagstiftningen finns hos många av de inspekterade företagen, men att det sedan brister i praktiken.
– Det är en komplicerad situation. Det är inte alltid att bemanningsföretag har möjlighet att undersöka arbetsmiljön för sina anställda som är uthyrda.

Fakta: Tillsynsinsatsen

Arbetsmiljöverkets tillsynsinsats av bemanningsbranschen inleddes hösten 2016. Vid årsskiftet hade drygt 100 bemanningsföretag och cirka 160 kundföretag inspekterats. Av dessa hade runt 70 procent någon form av brister. Tillsynsinsatsen fortsätter även under 2017. Målet är att inspektera ytterligare 100 bemanningsföretag och 600 kundföretag.

Här hittar du Arbetsmiljöverkets info om arbetsmiljöansvar för in- och uthyrda.

Restaurangassistans i Göteborg, som hyr ut personal till hotell och restauranger, är ett av företagen som har fått krav på sig. Efter inspektionen där konstaterade verket att det saknas rutiner för att anmäla och utreda allvarliga tillbud som de uthyrda råkar ut för. Företaget gör inte heller regelbundna undersökningar av arbetsmiljön för de uthyrda, skriver Arbetsmiljöverket. Man anmärker också på introduktionen som personalen får inför ett uppdrag.

Anna Kareld är driftchef på Restaurangassistans i Göteborg. Hon skriver i ett mejl att företaget redan vidtagit åtgärder för att möta kraven.
– I de krav vi fått handlar det om att ha en bra dialog med våra kunder. Samtidigt ska vi vara tydliga och ställa krav på arbetsmiljön, då det är ute hos våra kunder arbetet utförs. Det handlar exempelvis om att säkerställa att kund rapporterar tillbud som händer vår personal till oss på ett korrekt sätt.

I mitten av mars ska Arbetsmiljöverket göra ett återbesök på företaget för att se om bristerna är åtgärdade. Anna Kareld skriver att Restaurangassistans välkomnar Arbetsmiljöverkets granskning.
– Vi ser detta som bra feedback och det hjälper givetvis oss att bli ännu bättre genom att ställa krav på vårt arbetsmiljöarbete.

Även tre av Restaurangassistans kundföretag fick krav på åtgärder.

Dina rättigheter HELGJOBB

Det här kan du tjäna i påsk

Påskhelgen närmar sig, och hotell- och restaurangbranschen har öppet som vanligt. Ska du fira påsk på jobbet? Här är ersättningarna som gäller i branschens största kollektivavtal.

Publicerad 16 april 2019 Kommentera
Det här kan du tjäna i påsk
Blir det någon äggstra ersättning i påsk? Foto: Tommaso Tagliaferri/Istockphoto

Skärtorsdag

OBS!

Anställda som stadigvarande jobbar natt i hotellreception får inte natt-OB utan enbart vanligt ob.

  • Räknas som vanlig vardag.
  • Du har rätt till OB-ersättning, 22:84 kronor per timme, från kl 20.00 till 06.00 dagen efter. Jobbar du mellan kl 01.00 och 06.00 får du dessutom natt-OB, 20:13 kronor per timme.

Långfredagen

  • Räknas som helgdag.
  • På söndagar och helgdagar betalas OB ut från kl 06.00 på morgonen till 06.00 dagen efter, samt natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.
  • Långfredagen är en helgdag som infaller måndag–fredag. Då gäller en annan av kollektivavtalets regler, den om intjänande av extra ledighetsdagar.
    Är du heltids­anställd eller jobbar deltid fem dagar per vecka i genomsnitt? I så fall tjänar du in en extra ledighetsdag varje helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton som infaller måndag–fredag. Detta oavsett om du jobbar, har ­semester eller har ordinarie ledig dag enligt schemat.
    Jobbar du deltid, mindre än fem dagar per vecka i genomsnitt? Då måste helgdagen eller aftonen infalla på en arbetsdag, måndag–­fredag, för att du ska tjäna en ledighetsdag. Det finns också flera andra faktorer som påverkar rätten till extra ledighetsdagar, läs mer här

Påskafton, lördag

  • Räknas som vanlig lördag.
  • Du har rätt till OB-ersättning från kl 16.00 till kl 06.00 dagen efter och natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.

Påskdagen, söndag

  • På söndagar och helgdagar betalas OB ut från kl 06.00 på morgonen till 06.00 dagen efter samt natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.

Annandag påsk, måndag

  • Räknas som helgdag.
  • OB-ersättning från kl 06.00 på morgonen till 06.00 dagen efter samt natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.
  • Annandag påsk är också en helgdag som infaller måndag–fredag. Här finns möjlighet att tjäna in en extra ledighetsdag, precis som under långfredagen.

Ovanstående regler gäller för dig som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal mellan HRF och Visita, Gröna riks, samt företag med hängavtal på Gröna riks-avtalet.

Nyheter PERSONALLIGGARE

Omstridda personalliggaren utvärderad

Systemet med personalliggare behöver förändras. Det visar en utvärdering gjord av riksdagens skatteutskott. Bland annat bör det undersökas om små och stora företag ska ha olika höga kontrollavgifter.

Publicerad 15 april 2019 Kommentera
Omstridda personalliggaren utvärderad
Skatteverkets personalliggare. Foto: Rebecka Uhlin

Skatteutskottet har utvärderat systemet med personalliggare som används inom bland annat restaurangbranschen för att komma till rätta med svartarbete och osund konkurrens.

Mycket har förändrats sedan systemet infördes 2007, påpekar utskottet. Tekniken har utvecklats och individuella arbetsgivardeklarationer har införts. Därför kan systemet med personalliggare ifrågasättas eller förändras.

Ett sätt att förändra skulle kunna vara differentierade kontrollavgifter. I dag används fasta avgifter för alla, något som kan göra det mer kännbart för mindre företag. Men utskottet säger också att olika avgifter kan minska effekterna av kontrollerna.

Utskottet vill att det ska bli tydligare för företagen vad som leder till kontrollavgift och hur stor summan är vid olika överträdelser. Dessutom vill de att Skatteverket ska genomföra fler kontroller. Det behövs för att systemet ska få förebyggande effekt.

Fackförbund har berättat att det händer att arbetsgivare drar kontrollavgiften från lönen. Samtidigt har en del branschorganisationer sagt att de tycker att arbetstagarna borde ha större ansvar för missar som de gör. Här säger utskottet tydligt att det är arbetsgivaren som ska vara ansvarig för bristerna. Men om det har legat helt utanför deras kontroll finns möjlighet att slippa avgiften.

Utvärderingen visar att Skatteverket ibland låter bli att ta ut avgifter och att de då använder reglerna på ett korrekt sätt.

Ingenting är ännu bestämt om hur eller när systemet med personalliggare kan komma att förändras. Nästa steg blir att se vad Skatteverket kommer fram till i sin utredning av vilka effekter personalliggarna faktiskt har. Den utredningen väntas bli klar vid årsskiftet.

Nyheter MATSVINN

Så blir du hushållets svinnhjälte

Runt 938 000 ton matavfall åker i hushålls­soporna på ett år. Hälften av det hade kunnat användas bättre. Dags att minska matsvinnet!

Publicerad 15 april 2019 Kommentera
Så blir du hushållets svinnhjälte
Avskaffa matavfallet med våra svinnbra knep! Illustration: Jenny Wallmark

1 Mikrohandla. Om du är dålig på att planera en veckomatsedel eller är väldigt väldigt hungrig – undvik att storhandla. Det är lätt att ta i för mycket, lockas av storpack och extrapriser. Och så står du där med en massa mat som bara dagar senare är på god väg att bli oätlig.

2 Fyll frysen. Visst är det svårt att låta bli storpack, när det känns som man faktiskt TJÄNAR på det. Om du ändå slår till på ett erbjudande – dela upp och frys in råvarorna. Eller laga extra portioner och lägg i frysen.

3 Planera. Är du rysligt sugen på tzatziki? Fundera över vad du kan göra med resten av den grekiska ­yoghurten i morgon. Annars är risken stor att den står i kylen tills det börjar slå ut blågröna blommor i den.

4 Ta till vara. Det kan låta präktigt, men mycket av det vi slänger i dag går faktiskt att använda. Räkskal kan bli en smarrig fond till gryta eller soppa, potatisskal kan friteras och ersätta chipsen till fredagsmyset och torrt bröd kan du skära i kuber och frysa in tills du behöver krutonger.

5 Odla. Små rotbitar av till exempel sallad, fänkål och purjo­lök kan ge nya aptitliga skott om du sätter dem i lite vatten.

6 Surfa fram recept. Det finns flera digitala tjänster som hjälper dig att laga middag av det du har i kylen. Tala om vilka råvaror du vill använda och internet trollar fram ett recept.
7 Hitta nya användningsområden. Krossade äggskal kan ge blomjorden en kalciumskjuts, kaffesumpen kan du använda i trädgården för att hålla mördarsniglar eller grannkatter borta.

8 Skippa skämsmössan. Det är mer än okej att be om en doggybag om du inte orkar äta upp maten när du är på restaurang. Det blir en lyxig matlåda till någon i familjen som jobbar utan att ha tillgång till personalmat.

9 Gör det till en tävling! Är det dåligt med motivationen? Gör som miljömedvetna restaurangkök och väg matavfallet. Hur många gram kan ni minska på en månad? Går det att halvera svinnet på ett år? Det under­lättar om man har matresterna i en kompostpåse att ställa på hushållsvågen.

Fråga om jobbet.
161
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här