Ett avtal om alkohol- och drogtester på krogen är nu klart. Den 1 april nästa år kan testerna komma igång. Men först måste det vara MBL-förhandlingar på varje arbetsplats där arbetsgivaren vill testa de anställda.
Men det blir ingen generell rätt att testa personalen.
– Det måste antingen finnas ett skyddsintresse för arbetsplatsen eller grundad misstanke om missbruk hos den anställde, för att det ska bli tester, säger Ella Niia, avtalssekreterare och tilltänkt ordförande i HRF.
Dessutom finns det strikta regler kring hur testerna ska gå till.
Ella Niia är nöjd med avtalet, som är klart efter mycket långa förhandlingar.
– Vi tar de här problemen på allvar, både då det gäller alkohol och droger.
I förra årets kollektivavtal kom facket och arbetsgivarna överens om att även skriva ett arbetsmiljöavtal och ett avtal om alkohol- och drogtexter. Men förhandlingarna har dragit ut på tiden.
– Vi är två parter som ska komma överens under fredsplikt. därför har det tagit tid, säger Malin Ackholt, ombudsman på HRF och den som har förhandlat fram avtalet. Vi har vridit och vänt på olika lösningar för att hitta ett resultat som vi kunde enas om, och det har vi nu.
I går, måndag, godkändes avtalet av HRF:s förbundsstyrelse. HRF har kongress om några dagar och då ska en ny styrelse väljas. Därför var det angeläget för facket att få avtalet klart. Nu har samma styrelse som godkände kollektivavtalet förra året även godkänt arbetsmiljöavtalet och drogtestavtalet.
För att avtalet ska gälla måste även arbetsgivarna, SHR, godkänna det.
Läs mer:
Här är reglerna runt drogtester. Läs mer här >>
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.