Nu är det klart att anställda på hotell- och restauranger kan testas för droger och alkohol. Arbetsgivarföreningen SHR godkände det nya avtalet på tisdagen. Den 1 april nästa år börjar avtalet gälla.
Hotell- och restaurangfackets styrelse godkände avtalet om arbetsmiljö och drogtestning för drygt två veckor sedan. När nu SHR:s styrelse också har godkänt det så kan det börja gälla.
Förhandlingarna har tagit lång tid. Redan i förra årets löneavtal sa fack och arbetsgivare att man skulle skriva ett avtal om arbetsmiljö och drogtester. Hur testerna ska gå till har varit en svår nöt att knäcka. Flera gånger har ett nästan färdigt avtal funnits som utkast, men underkänts.
Nu är man alltså eniga och det blir ingen generell rätt att testa alla anställda. Det ska antingen finnas ett skyddsintresse för företaget, som att hindra att krogen blir en plats för drogförsäljning och kriminell verksamhet. Eller också ska det finnas befogad misstanke om att en anställd har alkoholproblem eller använder droger.
Innan testerna sätts igång ska det vara MBL-förhandlingar och det ska finnas en plan för rehabilitering om en anställd visar sig ha drogproblem.
Under det år som återstår tills avtalet träder i kraft ska parterna skriva riktlinjer för hur testerna ska gå till.
Avtalet om drogtestning gäller bara på företag som är medlemmar i SHR.
Läs mer:
Detta krävs för drogtester. Läs mer här >>
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.