Det är skönt att skriva av sig, men tänk till om vad som är okej att skriva om innan du skriver det.
Bloggarna tar en allt större plats i samhällsdebatten. De har helt enkelt blivit en maktfaktor att räkna med. Kanske borde de kallas den fjärde statsmakten. Efter »Gömda-debatten« (om Liza Marklunds bok) går det i alla fall inte att förringa deras betydelse.
En del bloggar fungerar som en slags dagbok på nätet och det är lätt att förstå att det är skönt att skriva av sig om gnälliga gäster och bossiga chefer. För andra är bloggandet ett sätt att skapa debatt om ett ämne som väckt tankar, irritation eller gillande. Det kan handla om hur man ger den bästa servicen, bakar det godaste surdegsbrödet eller om irritationen över att alla gäster inte behandlas lika när de går på krogen.
Samtidigt som bloggarna brer ut sig som vitsippor i skogen om våren, har det också blivit mer vanligt att blogga om sin arbetsplats. Problemet är avsaknaden av etiska regler för bloggande och arbetsliv och att policyn för hur arbetsgivaren hanterar detta ser väldigt olika ut på olika arbetsplatser. Inom it-företag är det vanligt att anställda får information om företagets inställning till bloggande om arbetsplatsen då de anställs.
I hotell- och restaurangbranschen är detta mer ovanligt. Det kan i värsta fall leda till problem för den anställde som bloggar om jobbet om han eller hon inte tänkte efter före publicering. Orättvist kan tyckas, särskilt om arbetsgivaren inte varit tydlig med vad som gäller på arbetsplatsen.
I det här numret av Hotellrevyn träffar vi tre personer som bloggar om sitt arbete i branschen. De har alla tänkt till kring vad som är okej och inte att skriva om. Gabriel Graner arbetar som hotellreceptionist och bloggar om sitt jobb på ett hotell i Stockholm. Gänget på kafé Marmelad i Göteborg bloggar i grupp från kafét där de jobbar, medan servitrisen Anna har valt att vara anonym för att kunna skriva helt öppet om sin arbetsplats.
I dag kan alla hitta en blogg som berör just deras intressen. Men även om vi lever i ett land med yttrandefrihet kan det vara klokt att tänka igenom det som publiceras både en och två gånger.
Hur lojal måste man då vara mot arbetsgivaren? Kan det vara så att lojalitet ibland går före yttrande- och kritikrätt eller är allt tillåtet?
Hotellrevyns arbetsrättsexpert Pär Trehörning försöker reda ut vad som gäller på sidan 38 i detta nummer.
Så – blogga lugnt men klokt därute!
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.