Var hamnar bankens vinst, 20 miljarder första halvåret i år? Satsningar på kundservice? Återbäring till kontoinnehavarna? Tyvärr, inte i år heller.
Få saker får mig att gå i gång på alla cylindrar som bankväsendet gör.
Det är minimal service till maximal kostnad.
Öppettiderna till exempel. Mitt bankkontor håller öppet 9 till 12 alla vardagar utom torsdag, då är det 13 till 17 som gäller.
Jag betalar för att utföra mina ärenden själv. Jag får hitta andra sätt att sätta in kontanter. För riktiga pengar, det befattar sig inte banken med.
Om jag skulle behöva hjälp att betala låt säga en fortkörningsbot från Österrike – ja då får jag betala nästan det dubbla, för banken ska ha sitt.
De gör sig åtminstone besväret att besvara alla synpunkter.
Det är inte konstigt att bankkontorets betyg på Google ligger på 1,7. Till dess försvar ska sägas att de åtminstone gör sig besväret att besvara alla synpunkter.
Dock alltid på samma tondöva vis: »Vi tar till oss.«
Det har de gjort sedan 2017 utan att något ändrats.
Samma bank, som jag alltså kallar »min«, gjorde runt 20 miljarder i vinst första halvåret i år.
Vad de tjänade mest på? Att ta ut hög ränta på våra lån och erbjuda smulor på våra insättningar.
Lek med tanken att besöksnäringen hade haft samma upplägg.
Och den där vinsten, vem får den tror du?
Finns det någon god kooperativ tanke här – att en del ska gå tillbaka till oss kunder?
Du gissade rätt – så klart det inte gör! De pengarna får aktieägarna, och jag är inte en av dem.
Systemet är så djupt oetiskt. Om du hade förklarat upplägget för barn på barns vis hade de inte trott dig. Men det här accepterar vi som vore det av naturen givet.
Lek med tanken att besöksnäringen hade haft samma upplägg … Nej, det
gick inte.