Kvalitet i service och utbud är den bästa marknadsföringen både för företaget och för Sverige som turistland.
Så är semestern slut för de flesta av oss. Skolorna börjar igen och kvällarna blir allt längre. Nu ska den vila man fått under ledigheten omvandlas till nya krafter och mer energi inför höstens uppgifter. För många av Hotell- och restaurangfackets medlemmar har dock inte sommaren inneburit så mycket semester och avkoppling. Tvärtom har detta kanske varit den stressigaste tiden på året. Sverige har blivit ett populärt turistmål. Detta ska vi vara mycket glada för: ett ökande antal hotellnätter och restaurangmåltider betyder i slutänden ett värdefullt tillskott till landets ekonomi och bättre förutsättningar för vår välfärd. Och det medför fler arbetstillfällen inom besöksnäringen.
– Åh, vilka underbart goda sallader och vilken trevlig personal, utbrister den engelsktalande damen vid bordet intill. Hennes man nickar entusiastiskt och det är tydligt att den lilla uteserveringen i en Stockholmspark gjort ett bestående intryck.
Den lilla scenen talar sitt tydliga språk. Kvalitet i service och utbud är den bästa marknadsföringen både för det enskilda företaget och för Sverige som turistland. Men för detta krävs välutbildad personal som trivs och känner sig uppskattad.
Låga löner, dåliga arbetstider och stressig miljö bäddar inte för nöjda gäster. Här har fack och arbetsgivare ett stort ansvar och detta borde vara en naturlig utgångspunkt för den avtalsrörelse som börjar förberedas under hösten.
Vi får inte heller glömma att en god arbetsinsats också ska kunna belönas utanför avtalsperioderna. Goda råd för hur du kan uppnå detta får du av Hotellrevyns arbetsrättsexpert.
Även om du trivs och känner dig uppskattad kan arbetsmiljön tyvärr innebära faror för din hälsa. Förslitningsskador, tunga lyft och halkolyckor är välkända problem i branschen, men det finns också risker man mer sällan talar om: till exempel att det kan bli för mycket av det goda för den som arbetar i köket. Detta diskuteras i reportaget om kocken Pelle.
För mig personligen innebär denna höst ett kärt återseende. Efter fem år är jag tillbaka på Hotellrevyn för några månader. HRF har blivit mindre sedan sist, men glädjande nog satsas det helhjärtat på att värva nya medlemmar. Uttrycket »enighet ger styrka« är inte en gammal klyscha utan en högst aktuell sanning.
I november samlas HRF:s kongress och lägger ramarna för förbundets arbete de närmaste åren. Det är alltså mycket viktigt som väntar. Välkommen till en spännande höst med Hotellrevyn.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.