Ledare
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

»Allt fler riktar sig mot en sorts gäster och utesluter andra«

Publicerad 6 april 2006

I september är det val. Det märks överallt i samhällsdebatten att temperaturen stiger. Statistiken visar att det är fler förstagångsväljare än på många år i årets val. Det gör att utfallet kan bli mer spännande än annars, eftersom många unga väljare in i det längsta är osäkra på vad de ska rösta på.
Hotellrevyn har varit på Hedenlunda konferenscenter och träffat några HRF-medlemmar för att höra hur de ser på valet.
I undersökningen »Valet är ditt« har över 30 000 av LO-förbundens medlemmar svarat på olika enkätfrågor. Drygt 400 av dem som svarat är medlemmar i HRF. Undersökningen visar att medlemmarna i LO-förbunden tycker att arbetslösheten, arbetsmiljön och en stärkt anställningstrygghet är viktigast.
Därefter tycker många att tandvården måste bli bättre och att det är viktigt att värna den svenska kollektivavtalsmodellen.

Oavsett partitillhörighet är det viktigt för de flesta att trivas på sin arbetsplats. För att känna att det går att göra ett bra jobb är det inte bara viktigt med bra skor, trevlig chef och bra arbetstider. Det behövs också en schyst arbetsmiljö som gör att man kan känna sig säker på sin arbetsplats.
Att behöva gå runt och vara rädd för att spilla varmt kaffe på en liten bebis kan vara ett störande inslag på jobbet.
Kanske är det därför Hotellrevyn tycker sig se en trend där allt fler kaféer och restauranger riktar sig mot en viss sorts gäster och därmed utesluter andra grupper.
Och visst är det fullt förståeligt att man som anställd vill undvika alltför fulla gäster eller bebisar och barnvagnar som tar upp så mycket plats att man inte kan komma förbi med maten man ska servera.
Men då är det kanske extra viktigt att tänka på hur gästen reagerar på skyltar med texter som: »Vi värmer inte barnmat« eller »Barnvagnar undanbedes«.
Gästen har ju inte hela bilden klar för sig. Han eller hon tänker kanske inte på att det handlar om den anställdes arbetsmiljö och faktiskt också om att värna om att bebisar inte får brännskador.
Här blir det extra viktigt hur man uttrycker sig både i text och i ord. Den gäst som får ett trevligt bemötande och en bra förklaring har säkert stor förståelse. Den som inte får det kanske väljer bort stället och hittar ett annat favoritfik eller en annan favoritkrog.

Om allt mot förmodan går fel och du som HRF-medlem blir skadad på jobbet kan det vara bra att veta att du har rätt till ersättning om skadan bedöms som en yrkesskada.
I detta nummer kan du läsa om Peter som fick ersättning efter att ha skadat sig på jobbet. Han ger tips om vad som är bra att tänka på om du hamnar i en sådan situation. En stor portion tålamod och förmågan att inte ge dig om du vet att du har rätt är bra egenskaper på vägen, tycker han.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här