Konkurserna fortsätter att öka i branschen. Nyligen begärdes prisade stjärnkrogen Esperanto och dess systerkrogar i konkurs.

Under 2017 ökade antalet konkurser i hotell- och restaurangbranschen återigen, efter flera år av sjunkande siffror. Ökningen har fortsatt även i år, visar statistik från kreditupplysningsföretaget UC. Under första halvåret sattes 229 hotell och restauranger i konkurs. Det är en ökning med 13 procent jämfört med samma period förra året.
Ett av de senaste exemplen är stjärnkrogen Esperanto i Stockholm. I slutet av juni meddelade företaget att man tvingats sätta restaurangen samt dess systerkrogar i konkurs. Anledningen var en ojämn beläggning som helt enkelt inte har täckt restauranggruppens kostnader, skrev företaget i ett pressmeddelande.

Esperanto skrev också att man beklagar den svåra sitsen som konkursen försätter de anställda i. Enligt den senaste årsredovisningen har företaget sysselsatt anställda motsvarande cirka 50 helårstjänster. På Hotell- och restaurangfacket har man kontakt med en del av dem.
– Jag har blivit kontaktad av några medlemmar. De hade fått ett brev där det stod att företaget hamnat på obestånd och skulle sättas i konkurs. De fick rådet att vända sig till oss, säger ombudsman Josef Vegvari.
Han hjälper nu medlemmarna att få ut innestående lön och semesterersättning från lönegarantin, ett arbete som HRF:s ombudsmän är vana vid. Att stora och professionella branschföretag som Esperanto-gruppen går omkull hör däremot till ovanligheterna, säger Josef Vegvari.
– Konkurser är vanliga, men inte att det är så här stora företag som borde vara kapitalstarka. Det får en att fundera på vad som händer på arbetsmarknaden.