Många hotell- och restauranganställda har ständigt för hög arbetsbelastning, visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket. Värst är det för snabbmatspersonal och restaurangbiträden.

Hotell och restaurang är en av de tre branscher där det är vanligast att alltid ha för hög arbetsbelastning. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.
Av hotell- och restauranganställda uppger 16 procent att de alltid har en för hög arbetsbelastning, motsvarande 29 200 personer. Siffran för samtliga branscher är 12 procent.
Allra vanligast är det bland snabbmatspersonal och köks- och restaurangbiträden, där 17 procent alltid har för hög arbetsbelastning. Detta motsvarar 16 500 personer.
Slimmat på många arbetsplatser
Peggy Nyholm, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket, är inte förvånad.

Foto: Madeleine Andersson
– Vi vet att på många arbetsplatser är det extremt slimmat. Personalen vänder ut och in på sig själva för att gästerna ska bli nöjda. Stressen är hög på snabbmatsrestaurangerna och takten är hög inom housekeeping.
Rapporten visar också att de som har hög arbetsbelastning har utmanande arbetsvillkor.
De arbetar oftare obekväma arbetstider, har sämre möjlighet till återhämtning, upplever bristande stöd i prioriteringar och relationer på arbetsplatsen. De anger oftare än andra att kraven är högre än resurserna för att utföra arbetet.
Det är dessutom vanligare med hälsoproblem, som att bli fysiskt och mentalt trött och få värk och smärta.
De med hög arbetsbelastning har också lägre tilltro till att de kommer kunna arbeta fram till pensionsåldern.
Många möten med människor

Foto: Sören Andersson
/Arbetsmiljöverket
Till saken hör också att många yrken inom hotell och restaurang räknas som så kallade kontaktyrken, säger Antonio Espinoza, statistiker och analytiker på Arbetsmiljöverket, som skrivit rapporten.
– Det är yrken med många möten med andra människor. Det innebär en högre exponering för potentiellt hotfulla och konfliktfyllda situationer. Kontaktyrken generellt kännetecknas av höga krav på engagemang, ansvar och tillgänglighet. Det kan bidra till en hög arbetsbelastning, säger Antonio Espinoza.
Peggy Nyholm lyfter fram dem som arbetar inom servisen och i reception.
– De har mest kontakt med gäster och har störst risk att råka ut för trakasserier.
När det gäller återhämtning påpekar Peggy Nyholm att många inom branschen arbetar deltid.
– Men det betyder inte att de får återhämtning när de inte jobbar. I stället finns oron för försörjningen där.
Arbetsgivaren ansvarar
Arbetsgivaren är alltid den som ansvarar för arbetsmiljön, påminner Peggy Nyholm.
– Det är arbetsgivaren som ska organisera arbetet så att ingen blir sjuk i vare sig i själ, hjärta eller rygg. Som arbetstagare ska man bli medlem i facket, se till att HRF-avdelningen kommer på besök och utse ett skyddsombud.
Antonio Espinoza lyfter också fram arbetsgivarens ansvar.
– Arbetstagare inom hotell och restaurang har självklart rätt till en bra arbetsmiljö. Det här är något som arbetsgivarna får jobba med.
De andra två branscherna i topp är vård och omsorg och utbildning, där 16 respektive 18 procent alltid har för hög arbetsbelastning.
