Landets restauranger går allt bättre. I mars ökade försäljningen med nästan 6 procent jämfört med samma månad 2011. Månadens vinnare, de trafiknära restaurangerna, ökade med drygt 17 procent.
Enligt Restaurangindex måste man gå tillbaka till sommaren 2011 för att hitta lika stark försäljningstillväxt som under mars. Den positiva trenden gäller alla sorters restauranger, förutom personalrestauranger. Där sjönk i stället försäljningsvolymen med nästan 5 procent under månaden.
Allra bäst gick det för de trafiknära restaurangerna, så som vägkrogar och flygplatsrestauranger. Kategorins försäljning steg med drygt 17 procent under maj. Även nattklubbar, pubar och barer gick bra och ökade med nästan 12 procent.
Enligt Visita, före detta SHR, kan en del av försäljningsökningen härledas till den sänkta restaurangmomsen. Detta eftersom prisnivåerna i mars bara låg en knapp procent över nivåerna för mars 2011.
Fakta: Restaurangindex
Restaurangindex är statistik över restaurangernas försäljning och presenteras varje månad. Bakom statistiken ligger Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Visita (tidigare SHR), SCB och Svensk Cater.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.