Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Spa-anställda kräver sundare arbetsvillkor

Spa-terapeuter sliter ut sig om de jobbar heltid, samtidigt som det är svårt att leva på en deltidslön. Därför kräver de spa-anställda att de heltidsanställda ska göra färre behandlingar per dag utan att månadslönen sänks.

Publicerad 19 november 2003

Sexton spa-anställda från hela landet träffades på en konferens i början av november, för att diskutera vilka frågor de vill föra fram inför avtalsrörelsen.
Ett schema som är skonsammare mot kroppen, högre ingångslöner och schemalagd vila mellan behandlingarna var tre huvudfrågor.

Spa-terapeut är ett ganska nytt yrke, de flesta jobbar hårt och många tvingas sluta för att de inte orkar. Arbetsgivarna förstår inte vilka påfrestningar yrket har.
Spa-arbetarna var helt överens om att massörer inte orkar arbeta heltid med att massera. De flesta arbetar 75-80 procent av en heltidstjänst. Pauserna mellan behandlingarna ligger på tio minuter och då ska de följa gästen ut och hinna städa och förbereda för nästa kund. Det är knappt att massören hinner gå på toaletten. Och att pusta ut mellan arbetspassen är inte att tänka på. Det finns ingen tid.

De flesta spa-anställda har tagit banklån för att betala utbildningen. Skulder på 60 000 kronor är inte ovanligt och när de pengarna ska betalas tillbaka måste de ha en rimlig lön som går att leva på och kunna betala sina lån med.
De vill också kunna jobba heltid.

Spa tillhör HRF:s avtalsområde och nu vill spa-medlemmarna organisera sig och ställa krav på bra arbetsvillkor och arbetsmiljö. Antalet spa-anläggningar växer i hela landet. Fler och fler utbildar sig för att kunna jobba som massörer och hudterapeuter, men många slutar efter bara några år.

Här är några röster från konferensen:
– På vår arbetsplats gäller inte gröna rikset, säger chefen.
– En felbokning så försvinner min eftermiddagsrast.
– Helgarbetstiden ligger på 11 timmar per dag, varav nio är behandlingstimmar.
– Alla gäster ska ha samma behandling, men sista kunden får inte det.
– Arbetsrotation måste införas vid långa pass.
– Vi har för få pauser.
– Jag är ingen massagemaskin.
– Det sliter på kroppen att stå i mörkret hela dagen.
– Vi har bildat fackklubb på vår arbetsplats.
– Högre grundlön är ett krav.

Motionskrav från spa-arbetarna
Efter diskussionerna skrev de spa-anställda motioner för första gången. Det blev 13 motioner, men till avtalskonferensen kommer de att sammanfattas till några stycken. Här är några krav:

* Arbetsgivaren ska hålla med höj- och sänkbara massagebänkar.
* Behandlingsoljorna ger allergi och eksem för personalen. Det är arbetsgivarens ansvar att köpa in icke allergiframkallande preparat.
* Spa-personalen behöver kompetensutveckling. All personal borde få genomgå hjärt- och lungräddningskurs, första hjälpen, livsräddning och brandutbildning.
* Tiden för ob-ersättning bör förlängas och gälla all tid utanför den vanliga kontorsarbetstiden. Ob-ersättning hela lördagen är ett krav.
* Yrkeserfarenhet bör premieras med stigande lön.
* Pott-systemet bör avskaffas och pengarna bör läggas på lön efter utbildning och erfarenhet.
* Friskvårdsbidrag till alla spa-anställda så att de kan få egen massage och styrketräna.
* Bidrag till arbetsskor och kläder. Halkrisken är stor runt bassängkant och i behandlingsrum där vatten och oljor förekommer.
* Bemanning med entreprenörer bör endast gälla i mindre del av arbetsstyrkan. Entreprenörer med eget företag urholkar på sikt en gedigen och trygg grundbemanning.

Läs mer om avtalsrörelsen:
Bingopersonalen kräver rökfritt. Läs mer här >>
HRF stöder LO:s lönekrav. Läs mer här >>

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter PRIS

Hotellrevyns vinskribent hyllas

Hurra, säger vi för Ulrika Karlsson, sommelier och Hotellrevyns egen vinskribent, vars restaurang Krakas krog utsetts till Årets resmål av tidningen Dagens Industri.

Publicerad 3 december 2020 Kommentera
Hotellrevyns vinskribent hyllas
Hållbart och lokalt fokus var det som gav Ulrika Karlsson och Krakas krog utmärkelsen Årets resmål. Foto: Krakas.se, Annika af Klercker

Hur stort är det här?
– Det är stort. Under alla år har vi märkt att Dagens Industri har stor inverkan på våra gäster. De använder den som en guide. Du skulle se min mejlbox och min telefon nu, vi pratar hundratals gratulationer från gäster och branschkollegor. Jag blir så glad att de tar sig tid.

Vad betyder det för dig?
– När man ligger så här avsides är det viktigt med uppmärksamhet för att hålla gästernas intresse uppe. En sådan här utmärkelse sporrar oss att fortsätta arbeta med högsta kvalitet i det vi gör. Det är ganska hårt arbete att driva restaurang som vi gör, med fokus på hållbarhet och närodlat. Det är kul, men det är långa dagar och kräver stort engagemang.

Krakas krog ligger på Gotland, ungefär fyra mil från Visby. Vilka gästar er?
– Den här sommaren har det varit många nya gäster. 95 procent kommer inte från Gotland. Vi var lite oroliga när vi insåg att våra utländska gäster inte skulle kunna komma. Men det har varit hur många svenska gäster som helst. Våra väntelistor var enorma den här sommaren.

Hade önskat att vi kunde samla hela teamet.

Ni har bara öppet fyra månader om året, hur kommer det sig?
– Det är utifrån vad som finns råvarumässigt. Vi jobbar med hållbarhet och närodlat, den filosofin passar bäst under sommarmånaderna. Men vi har stretchat ut det. Tidigare stängde vi i slutet av augusti, och nu i mitten av oktober. Vi har ju jobbat så här sedan 2006 och ju längre man håller på desto mer är odlare och producenter med på tåget. Så de har hjälpt oss att förlänga säsongen.

Hur har ni firat?
– Det blev en liten utdelning med en jättefin lunch på Nour, Sayan Isakssons restaurang i Stockholm. Så firade vi lite med en riktigt god flaska vin när jag kom hem. Vi läser upp alla lyckönskningar för varandra, min man och jag. Man hade önskat att vi kunde samla hela teamet, men det går inte nu. Det kommer vi att göra sen.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter KONFLIKT

Ikeapersonal tas ut i strejk

Hotell- och restaurangfacket kommer inte överens med Svensk Handel om ett nytt avtal för dem som jobbar på bland annat Ikeas restauranger. I dag varslade HRF om strejk.

Publicerad 2 december 2020 Kommentera
Ikeapersonal tas ut i strejk
Den 11 december bryter strejk ut på tre Ikearestauranger, om inte HRF och Svensk Handel kommer överens om ett nytt avtal. Foto: Mostphotos

Det är två frågor parterna inte kunnat enas om. Dels låglönesatsningen, dels villkoren för deltidsanställda. På Svensk Handels område utgör de en absolut majoritet. Bara 0,07 procent av de anställda som jobbar i varuhusrestauranger har en heltidstjänst.

– Jag trodde att vi hade räknat fel när jag såg siffran, säger Eva-Lotta Ramberg, central ombudsman på HRF och en av dem som förhandlar med Svensk Handel.

Arbetsgivarsidan menar att den lägre tjänstgöringsgraden kompenseras av ob-ersättningen, som är generös jämfört med till exempel Gröna riksavtalet.
– Vi anser att man måste kunna leva på sin grundlön. Den dagen arbetsgivaren upptäcker att du blir dyr med din ob-ersättning blir du schemalagd dagtid, utan ob. Många hanterar det så, det har vi sett över åren, säger Eva-Lotta Ramberg.

Om konflikten

  • Konflikten bryter ut den 11 december klockan 11, om parterna inte kommer överens före det.
  • Strejken omfattar restauranger på tre Ikeavaruhus: Kungens Kurva, Barkarby och Västerås.
  • Förutom arbetsnedläggelse innebär varslet också blockad mot nyanställningar, inhyrning samt mer- och övertid.

HRF vill ha den så kallade norska modellen. Den innebär att man tittar på faktiskt arbetad tid tolv månader tillbaka. Den som har jobbat mycket mertid ska då kunna få sin tjänstgöringsgrad justerad uppåt, så att det motsvarar ett snitt av hur mycket man jobbat.

I går kväll avslutades förhandlingarna med motparten.
– Vi har inget mer att diskutera, det finns inga öppningar i sikte. Därför varslar vi om strejk, säger Eva Lotta-Ramberg.

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här