Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Spa-anställda kräver sundare arbetsvillkor

Spa-terapeuter sliter ut sig om de jobbar heltid, samtidigt som det är svårt att leva på en deltidslön. Därför kräver de spa-anställda att de heltidsanställda ska göra färre behandlingar per dag utan att månadslönen sänks.

Publicerad 19 november 2003

Sexton spa-anställda från hela landet träffades på en konferens i början av november, för att diskutera vilka frågor de vill föra fram inför avtalsrörelsen.
Ett schema som är skonsammare mot kroppen, högre ingångslöner och schemalagd vila mellan behandlingarna var tre huvudfrågor.

Spa-terapeut är ett ganska nytt yrke, de flesta jobbar hårt och många tvingas sluta för att de inte orkar. Arbetsgivarna förstår inte vilka påfrestningar yrket har.
Spa-arbetarna var helt överens om att massörer inte orkar arbeta heltid med att massera. De flesta arbetar 75-80 procent av en heltidstjänst. Pauserna mellan behandlingarna ligger på tio minuter och då ska de följa gästen ut och hinna städa och förbereda för nästa kund. Det är knappt att massören hinner gå på toaletten. Och att pusta ut mellan arbetspassen är inte att tänka på. Det finns ingen tid.

De flesta spa-anställda har tagit banklån för att betala utbildningen. Skulder på 60 000 kronor är inte ovanligt och när de pengarna ska betalas tillbaka måste de ha en rimlig lön som går att leva på och kunna betala sina lån med.
De vill också kunna jobba heltid.

Spa tillhör HRF:s avtalsområde och nu vill spa-medlemmarna organisera sig och ställa krav på bra arbetsvillkor och arbetsmiljö. Antalet spa-anläggningar växer i hela landet. Fler och fler utbildar sig för att kunna jobba som massörer och hudterapeuter, men många slutar efter bara några år.

Här är några röster från konferensen:
– På vår arbetsplats gäller inte gröna rikset, säger chefen.
– En felbokning så försvinner min eftermiddagsrast.
– Helgarbetstiden ligger på 11 timmar per dag, varav nio är behandlingstimmar.
– Alla gäster ska ha samma behandling, men sista kunden får inte det.
– Arbetsrotation måste införas vid långa pass.
– Vi har för få pauser.
– Jag är ingen massagemaskin.
– Det sliter på kroppen att stå i mörkret hela dagen.
– Vi har bildat fackklubb på vår arbetsplats.
– Högre grundlön är ett krav.

Motionskrav från spa-arbetarna
Efter diskussionerna skrev de spa-anställda motioner för första gången. Det blev 13 motioner, men till avtalskonferensen kommer de att sammanfattas till några stycken. Här är några krav:

* Arbetsgivaren ska hålla med höj- och sänkbara massagebänkar.
* Behandlingsoljorna ger allergi och eksem för personalen. Det är arbetsgivarens ansvar att köpa in icke allergiframkallande preparat.
* Spa-personalen behöver kompetensutveckling. All personal borde få genomgå hjärt- och lungräddningskurs, första hjälpen, livsräddning och brandutbildning.
* Tiden för ob-ersättning bör förlängas och gälla all tid utanför den vanliga kontorsarbetstiden. Ob-ersättning hela lördagen är ett krav.
* Yrkeserfarenhet bör premieras med stigande lön.
* Pott-systemet bör avskaffas och pengarna bör läggas på lön efter utbildning och erfarenhet.
* Friskvårdsbidrag till alla spa-anställda så att de kan få egen massage och styrketräna.
* Bidrag till arbetsskor och kläder. Halkrisken är stor runt bassängkant och i behandlingsrum där vatten och oljor förekommer.
* Bemanning med entreprenörer bör endast gälla i mindre del av arbetsstyrkan. Entreprenörer med eget företag urholkar på sikt en gedigen och trygg grundbemanning.

Läs mer om avtalsrörelsen:
Bingopersonalen kräver rökfritt. Läs mer här >>
HRF stöder LO:s lönekrav. Läs mer här >>

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här