Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Skarp kritik mot rasism på casino

En hög chef kallade den anställde på casinot för "Ali Baba" och skrek åt honom. Facket gick till Arbetsmiljöverket som ryckte ut och gjorde en inspektion.

Publicerad 2 juli 2015

Uppdaterad 15-07-03

– Jag stöter på rasism i stort sett varje dag, eftersom jag jobbar med människor. Oftast från gäster, och ibland från kollegor. Men den här gången var det oacceptabelt, eftersom det kom från en chef. Dessutom inför mina kollegor, berättar Ali, som har jobbat på säkerhetsavdelningen på Casino Cosmopol i Stockholm i ungefär tre år.

Det var natten till den första maj i år som chefen gick fram till Ali, där han stod tillsammans med sina arbetskamrater, och skrek ”Ali Baba”. När han inte fick något svar, utan bara möttes av Alis blick, upprepade han det han sagt ett par gånger. Till sist fick Ali nog och sa ifrån.
– Jag känner inte honom på något sätt,  men han är en hög chef. Jag tyckte att han var så jobbig i den här situationen, säger Ali till Hotellrevyn.

Efter den där natten valde Ali att skriva till casinots högsta chef och till Hotell- och restaurangfacket, där han är medlem. Facket och skyddsombudet krävde att Casino Cosmopol skulle ta tag i problemen med bland annat rasistisk och sexistisk jargong.  När de inte blev nöjda med svaret vände de sig till Arbetsmiljöverket.

I måndags gjorde verket en inspektion och ger nu facket rätt i att casinot inte gjort tillräckligt. Facket kräver bland annat att casinot ska presentera en handlingsplan för kartläggning av den psykosociala arbetsmiljön när det gäller diskriminering.
– Jag har själv jobbat där i tio år och vet att jargongen är både sexistisk och rasistisk. Det är så vanligt att det har blivit normaliserat. Men när en av de högsta cheferna angrep vår medlem var det droppen som fick bägaren att rinna över för oss, säger Jenny Bengtsson som är ordförande för HRF i Stockholm och på Gotland.

Skyddsombudet Michael Kvist menar att det nu finns en chans att förändra kulturen på arbetsplatsen.
– Det är viktigt att vi fått gehör från Arbetsmiljöverket. Vi är en stor arbetsplats, som dessutom är ett statligt monopol och gör bra vinst varje år. Därför skulle vi ha möjlighet att bli ett föredöme för branschen i arbetet mot diskriminering, säger han.

Från Casino Cosmopols sida delar man inte uppfattningen att det är vanligt med rasism och sexism på arbetsplatsen.
– Givetvis tolererar vi inte någon form av trakasserier. Den här händelsen är allvarlig. Det var ett mycket dåligt skämt, och vi har sagt till den berörde chefen att det inte är okej, säger Nina Ehnhage som är chef för information och pr på Casino Cosmopol.

Men kan man vara chef på casinot om man uttrycker sig rasistiskt gentemot sina medarbetare?
– Det är inte min sak att besluta om det, säger Nina Ehnhage.

Ali behöver dock inte längre jobba samtidigt som chefen som uttryckte sig rasistiskt. Och han är glad över det stöd han fått från facket.
– Jag hade inte orkat annars. De har varit grymt proffsiga. Men man kan ju undra om det verkligen ska behövas att Arbetsmiljöverket går in för att cheferna ska förstå att det här är fel.

Fakta



Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 Kommentera
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här