Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Skarp kritik mot rasism på casino

En hög chef kallade den anställde på casinot för "Ali Baba" och skrek åt honom. Facket gick till Arbetsmiljöverket som ryckte ut och gjorde en inspektion.

Publicerad 2 juli 2015

Uppdaterad 15-07-03

– Jag stöter på rasism i stort sett varje dag, eftersom jag jobbar med människor. Oftast från gäster, och ibland från kollegor. Men den här gången var det oacceptabelt, eftersom det kom från en chef. Dessutom inför mina kollegor, berättar Ali, som har jobbat på säkerhetsavdelningen på Casino Cosmopol i Stockholm i ungefär tre år.

Det var natten till den första maj i år som chefen gick fram till Ali, där han stod tillsammans med sina arbetskamrater, och skrek ”Ali Baba”. När han inte fick något svar, utan bara möttes av Alis blick, upprepade han det han sagt ett par gånger. Till sist fick Ali nog och sa ifrån.
– Jag känner inte honom på något sätt,  men han är en hög chef. Jag tyckte att han var så jobbig i den här situationen, säger Ali till Hotellrevyn.

Efter den där natten valde Ali att skriva till casinots högsta chef och till Hotell- och restaurangfacket, där han är medlem. Facket och skyddsombudet krävde att Casino Cosmopol skulle ta tag i problemen med bland annat rasistisk och sexistisk jargong.  När de inte blev nöjda med svaret vände de sig till Arbetsmiljöverket.

I måndags gjorde verket en inspektion och ger nu facket rätt i att casinot inte gjort tillräckligt. Facket kräver bland annat att casinot ska presentera en handlingsplan för kartläggning av den psykosociala arbetsmiljön när det gäller diskriminering.
– Jag har själv jobbat där i tio år och vet att jargongen är både sexistisk och rasistisk. Det är så vanligt att det har blivit normaliserat. Men när en av de högsta cheferna angrep vår medlem var det droppen som fick bägaren att rinna över för oss, säger Jenny Bengtsson som är ordförande för HRF i Stockholm och på Gotland.

Skyddsombudet Michael Kvist menar att det nu finns en chans att förändra kulturen på arbetsplatsen.
– Det är viktigt att vi fått gehör från Arbetsmiljöverket. Vi är en stor arbetsplats, som dessutom är ett statligt monopol och gör bra vinst varje år. Därför skulle vi ha möjlighet att bli ett föredöme för branschen i arbetet mot diskriminering, säger han.

Från Casino Cosmopols sida delar man inte uppfattningen att det är vanligt med rasism och sexism på arbetsplatsen.
– Givetvis tolererar vi inte någon form av trakasserier. Den här händelsen är allvarlig. Det var ett mycket dåligt skämt, och vi har sagt till den berörde chefen att det inte är okej, säger Nina Ehnhage som är chef för information och pr på Casino Cosmopol.

Men kan man vara chef på casinot om man uttrycker sig rasistiskt gentemot sina medarbetare?
– Det är inte min sak att besluta om det, säger Nina Ehnhage.

Ali behöver dock inte längre jobba samtidigt som chefen som uttryckte sig rasistiskt. Och han är glad över det stöd han fått från facket.
– Jag hade inte orkat annars. De har varit grymt proffsiga. Men man kan ju undra om det verkligen ska behövas att Arbetsmiljöverket går in för att cheferna ska förstå att det här är fel.

Fakta



Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här