Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Skarp kritik mot rasism på casino

En hög chef kallade den anställde på casinot för "Ali Baba" och skrek åt honom. Facket gick till Arbetsmiljöverket som ryckte ut och gjorde en inspektion.

Publicerad 2 juli 2015

Uppdaterad 15-07-03

– Jag stöter på rasism i stort sett varje dag, eftersom jag jobbar med människor. Oftast från gäster, och ibland från kollegor. Men den här gången var det oacceptabelt, eftersom det kom från en chef. Dessutom inför mina kollegor, berättar Ali, som har jobbat på säkerhetsavdelningen på Casino Cosmopol i Stockholm i ungefär tre år.

Det var natten till den första maj i år som chefen gick fram till Ali, där han stod tillsammans med sina arbetskamrater, och skrek ”Ali Baba”. När han inte fick något svar, utan bara möttes av Alis blick, upprepade han det han sagt ett par gånger. Till sist fick Ali nog och sa ifrån.
– Jag känner inte honom på något sätt,  men han är en hög chef. Jag tyckte att han var så jobbig i den här situationen, säger Ali till Hotellrevyn.

Efter den där natten valde Ali att skriva till casinots högsta chef och till Hotell- och restaurangfacket, där han är medlem. Facket och skyddsombudet krävde att Casino Cosmopol skulle ta tag i problemen med bland annat rasistisk och sexistisk jargong.  När de inte blev nöjda med svaret vände de sig till Arbetsmiljöverket.

I måndags gjorde verket en inspektion och ger nu facket rätt i att casinot inte gjort tillräckligt. Facket kräver bland annat att casinot ska presentera en handlingsplan för kartläggning av den psykosociala arbetsmiljön när det gäller diskriminering.
– Jag har själv jobbat där i tio år och vet att jargongen är både sexistisk och rasistisk. Det är så vanligt att det har blivit normaliserat. Men när en av de högsta cheferna angrep vår medlem var det droppen som fick bägaren att rinna över för oss, säger Jenny Bengtsson som är ordförande för HRF i Stockholm och på Gotland.

Skyddsombudet Michael Kvist menar att det nu finns en chans att förändra kulturen på arbetsplatsen.
– Det är viktigt att vi fått gehör från Arbetsmiljöverket. Vi är en stor arbetsplats, som dessutom är ett statligt monopol och gör bra vinst varje år. Därför skulle vi ha möjlighet att bli ett föredöme för branschen i arbetet mot diskriminering, säger han.

Från Casino Cosmopols sida delar man inte uppfattningen att det är vanligt med rasism och sexism på arbetsplatsen.
– Givetvis tolererar vi inte någon form av trakasserier. Den här händelsen är allvarlig. Det var ett mycket dåligt skämt, och vi har sagt till den berörde chefen att det inte är okej, säger Nina Ehnhage som är chef för information och pr på Casino Cosmopol.

Men kan man vara chef på casinot om man uttrycker sig rasistiskt gentemot sina medarbetare?
– Det är inte min sak att besluta om det, säger Nina Ehnhage.

Ali behöver dock inte längre jobba samtidigt som chefen som uttryckte sig rasistiskt. Och han är glad över det stöd han fått från facket.
– Jag hade inte orkat annars. De har varit grymt proffsiga. Men man kan ju undra om det verkligen ska behövas att Arbetsmiljöverket går in för att cheferna ska förstå att det här är fel.

Fakta



Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter corona

Restriktioner förlängs

Det blir inte längre öppettider på restauranger den 3 maj. I dag meddelade Folkhälsomyndigheten att man vill förlänga restriktionerna till 17 maj.

Publicerad 22 april 2021 Kommentera
Restriktioner förlängs
Restriktionerna förlängs med två veckor. Först den 17 maj ska restauranger kunna hålla öppet senare än 20.30. Foto: Istockphoto

Regeringen gav vid en pressträff på torsdagen beskedet att restriktionerna för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster ligger kvar ytterligare två veckor. Anledningen är den höga smittspridningen och det ansträngda läget för sjukvården.

Samtidigt sade Folkhälsomyndigheten att man föreslår en motsvarande förlängning av restriktionerna för serveringsställen.

För restaurangbranschens del innebär detta att det även fortsättningsvis är stängning klockan 20.30 som gäller. Dessutom kommer det fram till 17 maj tillåtas max fyra personer per sällskap på restauranger, om de inte ligger i till exempel gallerior – då är det en person per sällskap som gäller.

– Man ska ha respekt för smittspridningen. Men man skulle kunna vara generösare med öppettiderna för restauranger, med de kraftiga regleringar som redan finns. Vi anser att det finns förutsättningar att hålla öppet till 23, utan att det påverkar smittspridningen. Då skulle restaurangerna hinna med två sittningar, säger Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande.

Nyheter avgift

Nya avgifter från 1 april

Från den 1 april är medlemsavgiften till HRF 25 kronor högre för alla medlemmar. Beklagligt, men nödvändigt, säger Pim van Dorpel, förbundets vice ordförande.

Publicerad 20 april 2021 Kommentera
Nya avgifter från 1 april
Pandemin har gjort att fler medlemmar behöver hjälp, berättar HRF:s vice ordförande Pim van Dorpel. Nu höjer förbundet medlemsavgifterna. Foto: Anna-Karin Nilsson

Det har varit ett tufft år för branschen och dess anställda, men även för Hotell- och restaurangfacket. Därför har man nu höjt medlemsavgiften för alla inkomstklasser.

– Orsaken är ökade kostnader för bland annat förhandlingar i samband med covid. Det är medlemmarnas behov som styr kostnaderna, och det har blivit ganska många ärenden under det här året, säger Pim van Dorpel.

Avgifter från 1 april

Månadsinkomst Avgift
0 – 4 999 224
5 000 – 9 999 245
10 000 – 11 999 265
12 000 – 13 999 305
14 000 – 15 999 345
16 000 – 17 999 385
18 000 – 19 999 425
20 000 – 21 999 465
22 000 – 24 999 505
25 000 – 29 999 575
30 000 – 615

 

Det finns sedan tidigare ett kongressbeslut på att medlemsavgiften ska vara solidarisk. Därför har HRF:s förbundsstyrelse beslutat att de som tjänar mest ska betala mest. Den högsta avgiften, som gäller för alla som tjänar minst 30 000 kronor, ligger från den 1 april på 615 kronor per månad. Lägst avgift, 224 kronor i månaden, betalar de som tjänar under 5 000 kronor.
I den högsta avgiftsklassen ligger 3,3 procent av medlemmarna.

– Det är något färre som betalar högsta avgiften än vad vi hade räknat med när vi tittade på lönestatistiken för branschen. Det finns en viss eftersläpning, och det kan vara permittering och i vissa fall hyvling som gör att färre har de högsta inkomsterna. Det kan också vara så att man har missat att uppge sin rätta inkomst till oss. Vi har ingen möjlighet att kontrollera hur mycket medlemmarna tjänar.

Pim van Dorpel betonar också att förbundet hela tiden jobbar med kostnadsbesparingar för att få en budget i balans.

– Men vi är en medlemsdriven organisation. Det är medlemmarnas behov som styr. Mycket av det lokala fackliga arbetet har förts över på avdelningarnas ombudsmän. Om mer fackligt arbete återförs till klubbnivå och bekostas av arbetsgivaren, så att vi ser att våra kostnader sjunker, kan vi sänka avgifterna igen.

Nyheter arbetsmarknad

HRF: Risker med ny intensivpraktik

I förra veckan startade möjligheten till intensivpraktik i upp till nio månader för arbetssökande inom etableringsprogrammet. Hotell- och restaurangfacket ser en risk för lönekonkurrens.

Publicerad 19 april 2021 Kommentera
HRF: Risker med ny intensivpraktik
Sedan den 15 april kan Arbetsförmedlingen erbjuda deltagare som ingår i etableringsuppdraget ett intensivår med möjlighet till upp till nio månader praktik. Foto: Mostphotos
Pim van Dorpel 2018
Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Den nya praktiken är en del av intensivåret, som från och med den 15 april erbjuds deltagare i det så kallade etableringsprogrammet, i första hand nyanlända i Sverige som behöver hjälp att komma in på arbetsmarknaden. Tanken är de som går intensivåret ska komma i arbete inom ett år efter påbörjat program.

Under den tiden kan den arbetssökande till exempel studera svenska i högt tempo eller göra praktik på ett företag.
– Det är ett sätt att se till att nyanlända kan komma i jobb mycket snabbare, sade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, när hon presenterade intensivåret i veckan.

Praktiken kan pågå i sex månader med möjlighet till förlängning i ytterligare tre månader. Deltagare ska kunna få etableringsersättning från Försäkringskassan. Även arbetsgivaren kan få ersättning, 150 kronor per dag från Arbetsförmedlingen.

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, är tveksam till att ytterligare en obetald praktikform är rätt väg att gå.
– Vi hade hellre sett att man hade satsat på de insatser som redan finns, som etableringsåret.

HRF ser också visst risk för att den nya intensivpraktiken kan skapa lönekonkurrens.
– Vi är försiktigt positiva, men vi ser att det finns risker.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här