Snabbkurs SLUTA RÖKA

Sex steg mot ett rökfritt 2022

Blir 2022 ditt år som rökfri? Här är knepen för att stå emot suget från ciggen.

Publicerad 29 december 2021 Kommentera
Sex steg mot ett rökfritt 2022
Dags att fimpa för gott? Foto: Istockphoto

1 Hitta motivationen. Alla vet att det finns skäl att sluta röka, men vad är viktigt för just dig? Din hälsa eller ekonomi, att inte utsätta andra för rök eller vill du sluta stötta tobaksindustrin?

2 Bestäm ett datum och planera för om du ska göra ett tvärstopp eller trappa ner stegvis. Kanske kan du börja genom att undvika att röka på vissa platser eller sammanhang. Ett tips är att sluta helt på de ställen där du tillbringar mest tid, jobbet, till exempel.

3 Känns det svårt att klara det på egen hand? Är din arbetsplats ansluten till företagshälsovård bör de kunna hjälpa till. Annars kan vårdcentralen eller Sluta röka-linjen ge stöd gratis.

4 Läkemedel som nikotintuggummi eller plåster fördubblar chansen att lyckas sluta. Det finns också receptbelagda läkemedel. Folkhälsomyndigheten avråder från e-cigaretter, som innebär hälsorisker och inte är något bra hjälpmedel.

5 Nu börjar det jobbiga, abstinensen. Humöret kan bli riktigt dåligt, du kan känna oro, få svårt att sova. Det är vanligt att bli hungrigare. Men abstinensbesvären brukar klinga av efter en eller två veckor. Röksuget och den ökade matlusten kan tyvärr hänga kvar längre.

6 De positiva effekterna märks snabbt! Inom några veckor andas du lättare, senast efter ett halvår minskar hosta och slem i halsen. Flimmerhåren i luftrören har återhämtat sig. Efter ett år har du lättare att stå emot förkylningar och luftrörskatarr. På sikt minskar även risken att få cancer, stroke och hjärt­infarkt rejält.