Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Servicen avgör hur svenskarna dricksar

En svensk genomsnittsgäst ger sex procent av notan i dricks. - De tar beslut efter varje upplevelse. Har servicen varit god lämnar de dricks, annars inte, säger Bogl√°rka Jacs√≥ som doktorerat på svenskarnas dricksvanor.

Publicerad 17 december 2007

Studien som lades fram vid Göteborgs universitet är den första större undersökningen av svenskarnas dricksvanor. Hundra personer intervjuades utanför restauranger i områdena runt Avenyn i Göteborg. Resultatet pekar på att en faktor är extra viktig för om gästen ska ge dricks: servicen.

– I Sverige lämnar folk dricks beroende på servicen och inte maten. Även om maten var dålig men servicen god, lämnade de dricks. Men var maten god och servicen dålig så lämnade de ingen dricks, säger Boglárka Jacsó och poängterar att servitören spelar en oerhört viktig roll för dricksens storlek.

Undersökningen visar också att män och kvinnor i Sverige ger lika mycket dricks, eller lika lite när det gäller lunchätande. Svenskarna tror nämligen inte att man ska ge dricks vid lunchen, utan bara vid andra restaurangbesök. När de ger dricks så är storleken på dricksen densamma oavsett om sällskapet är stort eller litet.

Den sociala pressen spelar alltså inte lika stor roll i Sverige som i USA där det anses vara fult att inte lämna minst 15 procent i dricks.
– Där måste gästen visa att man har pengar och dricks blir ett sätt att visa sin status. Det gäller inte i Sverige, och jag tycker att det är bra. I Sverige kan gästen visa sitt missnöje genom att ge lite eller ingen dricks. I USA lämnar gäster dricks trots att både maten och servicen varit dålig.

Amerikanska drickstricks
? Presentera dig vid namn
? Upprepa gästens önskemål
? Rör gästen lätt vid axeln, handen eller armen
? Böj dig ner vid samtal med gästen
? Underhåll gästen med skämt och spel
? Rita bilder eller tecken eller tack på baksidan av räkningen
Källa: Tipping in Restaurants and Around the Globe: An Interdisciplinary Review, Michael Lynn, Associate Professor, Cornell University

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här