Nyheter schema

Schemaändringar drabbar privatliv

Schemaändringar gör det svårt att planera privatlivet för sex av tio HRF-medlemmar. Många arbetsgivare bryter mot kollektivavtalets bestämmelser kring schemaläggning.

Publicerad 18 oktober 2016
Schemaändringar drabbar privatliv
Hotell- och restaurangfackets enkät om schemaläggning visar att det är vanligt med förändringar i arbetstiderna.
HRF:s avtalssekreterare Per Persson
HRF:s avtalssekreterare Per Persson. Foto: Ann Patmalnieks

Scheman som ändras med kort varsel hör till vardagen för många som arbetar inom hotell- och restaurangbranschen. Det visar en medlemsenkät från Hotell- och restaurangfacket.

Var femte av dem som svarat får sitt schema ändrat varje vecka. Nästan var tredje får ändringar varje månad. Bara var tionde har scheman som ligger helt fast. Följden blir att sex av tio HRF:are har problem med att planera sin fritid på grund av schemaändringar.
– Man blir mörkrädd, ledsen och förbannad när man ser hur svårt det är för anställda i branschen att få arbete och privatliv att gå ihop, säger Per Persson, avtalssekreterare för HRF.

Nästan var tionde av dem som svarat är aldrig ledig två dagar i sträck. Det är även många som inte har ledigt på eller i anslutning till helgen. En tredjedel har sina lediga dagar under tisdag till torsdag.

Mer om enkäten

HRF skickade enkäten till alla medlemmar som det fanns mejladress till, cirka 20 000 av de totalt drygt 30 000 medlemmarna. Det kom svar från 2 500 personer. Av dem var 67 procent kvinnor och 32 procent män. Det var 57 procent som arbetade heltid, resten deltid. Bland dem som svarat var yrkesgruppen restaurangbiträden underrepresenterade i förhållande till hur många de är i branschen, medan kockar var överrepresenterade.

Med utgångspunkt från resultatet bedömer HRF att minst en av fyra arbetsgivare bryter mot kollektivavtalets bestämmelser kring schemaläggning. Det krävs enligt avtal 14 dagars framförhållning, något som troligen inte finns när schemat ändras dagligen, varje vecka eller helt saknas.

I enkäten har medlemmarna kommenterat hur de drabbas av den dåliga schemahanteringen. Flera berättar om svårigheter att boka tandläkare och läkare. En kvinna skriver: ”Är gravid i vecka 35 och har inte kunnat boka in tid till barnmorska pga schemabyte”. Andra vittnar om svårigheter att planera det som rör familj och barn. Det går inte att ge besked om tider till förskolan. Förhållanden kraschar när det bara finns tid att umgås på förmiddagar.

Missförhållandena drabbar inte bara medlemmarna och deras familjer, menar Per Persson.
– I förlängningen kommer människor inte att vilja jobba i vår bransch.

Vad gör då HRF för att medlemmarna ska få rimligare scheman? Per Persson pekar i första hand på vikten av att förbättra kollektivavtalen. HRF fick i senaste avtalsrörelsen in en skrivelse om att att arbetsgivaren i sin schemaplanering ska arbeta för att undvika schemaändringar.

Hotell- och restaurangfackets enkät om schemaläggning visar att det är vanligt med förändringar i arbetstiderna.
Sex av tio HRF-medlemmar i enkäten hade vanligtvis sin tvådagarsledighet helt eller delvis på helgen.
För sex av tio HRF-medlemmar har schemaändringar gjort att de fått problem med att planera fritiden.

Per Persson räknar med att HRF:s och Vistas framtidsråd ska ta upp frågan.
– Både arbetsgivare och arbetstagare kan lära sig att göra schemaplanering bättre. Jag inser också att det inte är lätt, men det finns hjälpmedel och teknik. I mångt och mycket handlar det om okunskap och oförmåga att se framåt.

Under HRF:s avtalskonferenser har Per Persson frågat hur många av deltagarnas arbetsgivare som schemaplanerar i tillräckligt god tid.
– Folk hånler eller gapskrattar, för det existerar inte. Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att arbetsgivare stjäl tid och privatliv. Man ska alltid vara beredd på att gå in och jobba eller tvärtom inte jobba när man trott att man ska göra det. För dem som arbetar deltid och har flera jobb blir det helt omöjligt.

Så säger Gröna Riks-avtalet

”Innan arbetsgivaren fastställer/ändrar arbetstidsschema ska samråd ske med berörda anställda. Samråd ska ske senast 14 dagar innan det börjar gälla, om inte annat överenskommits. Arbetsgivaren får göra schemaändringar på grund av orsaker direkt kopplade till verksamheten. Arbetsgivaren ska i sin schemaplanering arbeta för att undvika schemaändringar.”


Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här