Nyheter schema

Schemaändringar drabbar privatliv

Schemaändringar gör det svårt att planera privatlivet för sex av tio HRF-medlemmar. Många arbetsgivare bryter mot kollektivavtalets bestämmelser kring schemaläggning.

Publicerad 18 oktober 2016
Schemaändringar drabbar privatliv
Hotell- och restaurangfackets enkät om schemaläggning visar att det är vanligt med förändringar i arbetstiderna.
HRF:s avtalssekreterare Per Persson
HRF:s avtalssekreterare Per Persson. Foto: Ann Patmalnieks

Scheman som ändras med kort varsel hör till vardagen för många som arbetar inom hotell- och restaurangbranschen. Det visar en medlemsenkät från Hotell- och restaurangfacket.

Var femte av dem som svarat får sitt schema ändrat varje vecka. Nästan var tredje får ändringar varje månad. Bara var tionde har scheman som ligger helt fast. Följden blir att sex av tio HRF:are har problem med att planera sin fritid på grund av schemaändringar.
– Man blir mörkrädd, ledsen och förbannad när man ser hur svårt det är för anställda i branschen att få arbete och privatliv att gå ihop, säger Per Persson, avtalssekreterare för HRF.

Nästan var tionde av dem som svarat är aldrig ledig två dagar i sträck. Det är även många som inte har ledigt på eller i anslutning till helgen. En tredjedel har sina lediga dagar under tisdag till torsdag.

Mer om enkäten

HRF skickade enkäten till alla medlemmar som det fanns mejladress till, cirka 20 000 av de totalt drygt 30 000 medlemmarna. Det kom svar från 2 500 personer. Av dem var 67 procent kvinnor och 32 procent män. Det var 57 procent som arbetade heltid, resten deltid. Bland dem som svarat var yrkesgruppen restaurangbiträden underrepresenterade i förhållande till hur många de är i branschen, medan kockar var överrepresenterade.

Med utgångspunkt från resultatet bedömer HRF att minst en av fyra arbetsgivare bryter mot kollektivavtalets bestämmelser kring schemaläggning. Det krävs enligt avtal 14 dagars framförhållning, något som troligen inte finns när schemat ändras dagligen, varje vecka eller helt saknas.

I enkäten har medlemmarna kommenterat hur de drabbas av den dåliga schemahanteringen. Flera berättar om svårigheter att boka tandläkare och läkare. En kvinna skriver: ”Är gravid i vecka 35 och har inte kunnat boka in tid till barnmorska pga schemabyte”. Andra vittnar om svårigheter att planera det som rör familj och barn. Det går inte att ge besked om tider till förskolan. Förhållanden kraschar när det bara finns tid att umgås på förmiddagar.

Missförhållandena drabbar inte bara medlemmarna och deras familjer, menar Per Persson.
– I förlängningen kommer människor inte att vilja jobba i vår bransch.

Vad gör då HRF för att medlemmarna ska få rimligare scheman? Per Persson pekar i första hand på vikten av att förbättra kollektivavtalen. HRF fick i senaste avtalsrörelsen in en skrivelse om att att arbetsgivaren i sin schemaplanering ska arbeta för att undvika schemaändringar.

Hotell- och restaurangfackets enkät om schemaläggning visar att det är vanligt med förändringar i arbetstiderna.
Sex av tio HRF-medlemmar i enkäten hade vanligtvis sin tvådagarsledighet helt eller delvis på helgen.
För sex av tio HRF-medlemmar har schemaändringar gjort att de fått problem med att planera fritiden.

Per Persson räknar med att HRF:s och Vistas framtidsråd ska ta upp frågan.
– Både arbetsgivare och arbetstagare kan lära sig att göra schemaplanering bättre. Jag inser också att det inte är lätt, men det finns hjälpmedel och teknik. I mångt och mycket handlar det om okunskap och oförmåga att se framåt.

Under HRF:s avtalskonferenser har Per Persson frågat hur många av deltagarnas arbetsgivare som schemaplanerar i tillräckligt god tid.
– Folk hånler eller gapskrattar, för det existerar inte. Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att arbetsgivare stjäl tid och privatliv. Man ska alltid vara beredd på att gå in och jobba eller tvärtom inte jobba när man trott att man ska göra det. För dem som arbetar deltid och har flera jobb blir det helt omöjligt.

Så säger Gröna Riks-avtalet

”Innan arbetsgivaren fastställer/ändrar arbetstidsschema ska samråd ske med berörda anställda. Samråd ska ske senast 14 dagar innan det börjar gälla, om inte annat överenskommits. Arbetsgivaren får göra schemaändringar på grund av orsaker direkt kopplade till verksamheten. Arbetsgivaren ska i sin schemaplanering arbeta för att undvika schemaändringar.”


Dina rättigheter HELGJOBB

Det här kan du tjäna i påsk

Påskhelgen närmar sig, och hotell- och restaurangbranschen har öppet som vanligt. Ska du fira påsk på jobbet? Här är ersättningarna som gäller i branschens största kollektivavtal.

Publicerad 16 april 2019 Kommentera
Det här kan du tjäna i påsk
Blir det någon äggstra ersättning i påsk? Foto: Tommaso Tagliaferri/Istockphoto

Skärtorsdag

OBS!

Anställda som stadigvarande jobbar natt i hotellreception får inte natt-OB utan enbart vanligt ob.

  • Räknas som vanlig vardag.
  • Du har rätt till OB-ersättning, 22:84 kronor per timme, från kl 20.00 till 06.00 dagen efter. Jobbar du mellan kl 01.00 och 06.00 får du dessutom natt-OB, 20:13 kronor per timme.

Långfredagen

  • Räknas som helgdag.
  • På söndagar och helgdagar betalas OB ut från kl 06.00 på morgonen till 06.00 dagen efter, samt natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.
  • Långfredagen är en helgdag som infaller måndag–fredag. Då gäller en annan av kollektivavtalets regler, den om intjänande av extra ledighetsdagar.
    Är du heltids­anställd eller jobbar deltid fem dagar per vecka i genomsnitt? I så fall tjänar du in en extra ledighetsdag varje helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton som infaller måndag–fredag. Detta oavsett om du jobbar, har ­semester eller har ordinarie ledig dag enligt schemat.
    Jobbar du deltid, mindre än fem dagar per vecka i genomsnitt? Då måste helgdagen eller aftonen infalla på en arbetsdag, måndag–­fredag, för att du ska tjäna en ledighetsdag. Det finns också flera andra faktorer som påverkar rätten till extra ledighetsdagar, läs mer här

Påskafton, lördag

  • Räknas som vanlig lördag.
  • Du har rätt till OB-ersättning från kl 16.00 till kl 06.00 dagen efter och natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.

Påskdagen, söndag

  • På söndagar och helgdagar betalas OB ut från kl 06.00 på morgonen till 06.00 dagen efter samt natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.

Annandag påsk, måndag

  • Räknas som helgdag.
  • OB-ersättning från kl 06.00 på morgonen till 06.00 dagen efter samt natt-OB för tiden mellan kl 01.00 och 06.00.
  • Annandag påsk är också en helgdag som infaller måndag–fredag. Här finns möjlighet att tjäna in en extra ledighetsdag, precis som under långfredagen.

Ovanstående regler gäller för dig som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal mellan HRF och Visita, Gröna riks, samt företag med hängavtal på Gröna riks-avtalet.

Nyheter PERSONALLIGGARE

Omstridda personalliggaren utvärderad

Systemet med personalliggare behöver förändras. Det visar en utvärdering gjord av riksdagens skatteutskott. Bland annat bör det undersökas om små och stora företag ska ha olika höga kontrollavgifter.

Publicerad 15 april 2019 Kommentera
Omstridda personalliggaren utvärderad
Skatteverkets personalliggare. Foto: Rebecka Uhlin

Skatteutskottet har utvärderat systemet med personalliggare som används inom bland annat restaurangbranschen för att komma till rätta med svartarbete och osund konkurrens.

Mycket har förändrats sedan systemet infördes 2007, påpekar utskottet. Tekniken har utvecklats och individuella arbetsgivardeklarationer har införts. Därför kan systemet med personalliggare ifrågasättas eller förändras.

Ett sätt att förändra skulle kunna vara differentierade kontrollavgifter. I dag används fasta avgifter för alla, något som kan göra det mer kännbart för mindre företag. Men utskottet säger också att olika avgifter kan minska effekterna av kontrollerna.

Utskottet vill att det ska bli tydligare för företagen vad som leder till kontrollavgift och hur stor summan är vid olika överträdelser. Dessutom vill de att Skatteverket ska genomföra fler kontroller. Det behövs för att systemet ska få förebyggande effekt.

Fackförbund har berättat att det händer att arbetsgivare drar kontrollavgiften från lönen. Samtidigt har en del branschorganisationer sagt att de tycker att arbetstagarna borde ha större ansvar för missar som de gör. Här säger utskottet tydligt att det är arbetsgivaren som ska vara ansvarig för bristerna. Men om det har legat helt utanför deras kontroll finns möjlighet att slippa avgiften.

Utvärderingen visar att Skatteverket ibland låter bli att ta ut avgifter och att de då använder reglerna på ett korrekt sätt.

Ingenting är ännu bestämt om hur eller när systemet med personalliggare kan komma att förändras. Nästa steg blir att se vad Skatteverket kommer fram till i sin utredning av vilka effekter personalliggarna faktiskt har. Den utredningen väntas bli klar vid årsskiftet.

Nyheter MATSVINN

Så blir du hushållets svinnhjälte

Runt 938 000 ton matavfall åker i hushålls­soporna på ett år. Hälften av det hade kunnat användas bättre. Dags att minska matsvinnet!

Publicerad 15 april 2019 Kommentera
Så blir du hushållets svinnhjälte
Avskaffa matavfallet med våra svinnbra knep! Illustration: Jenny Wallmark

1 Mikrohandla. Om du är dålig på att planera en veckomatsedel eller är väldigt väldigt hungrig – undvik att storhandla. Det är lätt att ta i för mycket, lockas av storpack och extrapriser. Och så står du där med en massa mat som bara dagar senare är på god väg att bli oätlig.

2 Fyll frysen. Visst är det svårt att låta bli storpack, när det känns som man faktiskt TJÄNAR på det. Om du ändå slår till på ett erbjudande – dela upp och frys in råvarorna. Eller laga extra portioner och lägg i frysen.

3 Planera. Är du rysligt sugen på tzatziki? Fundera över vad du kan göra med resten av den grekiska ­yoghurten i morgon. Annars är risken stor att den står i kylen tills det börjar slå ut blågröna blommor i den.

4 Ta till vara. Det kan låta präktigt, men mycket av det vi slänger i dag går faktiskt att använda. Räkskal kan bli en smarrig fond till gryta eller soppa, potatisskal kan friteras och ersätta chipsen till fredagsmyset och torrt bröd kan du skära i kuber och frysa in tills du behöver krutonger.

5 Odla. Små rotbitar av till exempel sallad, fänkål och purjo­lök kan ge nya aptitliga skott om du sätter dem i lite vatten.

6 Surfa fram recept. Det finns flera digitala tjänster som hjälper dig att laga middag av det du har i kylen. Tala om vilka råvaror du vill använda och internet trollar fram ett recept.
7 Hitta nya användningsområden. Krossade äggskal kan ge blomjorden en kalciumskjuts, kaffesumpen kan du använda i trädgården för att hålla mördarsniglar eller grannkatter borta.

8 Skippa skämsmössan. Det är mer än okej att be om en doggybag om du inte orkar äta upp maten när du är på restaurang. Det blir en lyxig matlåda till någon i familjen som jobbar utan att ha tillgång till personalmat.

9 Gör det till en tävling! Är det dåligt med motivationen? Gör som miljömedvetna restaurangkök och väg matavfallet. Hur många gram kan ni minska på en månad? Går det att halvera svinnet på ett år? Det under­lättar om man har matresterna i en kompostpåse att ställa på hushållsvågen.

Fråga om jobbet.
161
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här