Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sänkt krogmoms gav fler jobb

Sänkt restaurangmoms har lett till 6000 fler jobb inom restaurangbranschen, skriver Konjunkturinstitutet i sin slutrapport till regeringen. -- Det är oerhört positivt att branschen går bra, det borde leda till större löneökningar i de kommande avtalsförhandlingarna, säger Therese Guovelin, ordförande i Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 3 december 2015
Sänkt krogmoms
gav fler jobb
Den sänkta krogmomsen gav fler jobb. Men siffrorna är osäkra, säger KI som gjort utvärderingen. Foto: Colourbox

Konjunkturinstitutet har på regeringens uppdrag utvärderat effekterna av sänkt restaurangmoms och har nu kommit med sin slutrapport. Sysselsättningen blev cirka sex procent högre 2013 än den skulle blivit utan momssänkningen, skriver KI. Det motsvarar runt 6 000 fler sysselsatta i branschen två år efter reformen. Många av de nyanställda inom restaurangbranschen kommer från arbetslöshet och är grupper som annars skulle haft svårt att få arbete. Men siffrorna är osäkra, skriver man i rapporten, och resultaten ”bör tolkas med försiktighet”.
– Det är svårt att mäta effekterna av momssänkningen, eftersom ingen vet hur utvecklingen hade varit utan denna reform. Det finns inga riktigt bra jämförelsebranscher och därför är det osäkert vilken effekt reformen har haft, säger Iida Häkkinen-Skans, nationalekonom på Konjunkturinstitutet.

Dessutom har det genomförts en rad andra reformer, till exempel sänkt arbetsgivaravgift för unga, som också kan ha påverkat restaurangbranschens resultat. Det framgår inte heller vad för slags anställningar det handlar om. Det kan vara studenter som jobbar extra, bidragsanställningar eller deltidsanställda som gått upp i arbetstid.
– Vi vet inte vad det är för några jobb. Sysselsättningseffekten har vi skattat med hjälp av statistik från SCB, där mäter man antalet sysselsatta i november varje år baserat på de uppgifter som företagen lämnar, säger Iida Häkkinen-Skans.

Hur mycket har den här reformen kostat staten i förlorade intäkter?
– Det har inte vi tittat på, det ingick inte i vårt uppdrag, säger hon.

Therese Guovelin, ordförande i HRF, är positiv till den sänkta restaurangmomsen.
 – Det är jättebra att antalet anställningar har ökat i vår bransch, och det har de gjort i 14 av 15 år under 2000-talet. Men andelen otrygga jobb är konstant och ligger på 40 procent, säger Therese Guovelin.

Utöver priser, löner och sysselsättning kan sänkt restaurangmoms även ha påverkat restaurangföretagens vinster, skriver KI i sin rapport.
– Sänkningen har naturligtvis gett ökat vinstutrymme för arbetsgivarna, men vi har inga problem med det. Det ger höjda löner, god likviditet och mer klirr i kassan till staten, säger Therese Guovelin.

Hon menar att det är andra åtgärder som krävs i en bransch som har brist på personal.
– Sänkt moms ökar inte benägenheten hos unga att söka sig till vår bransch. Det krävs långsiktiga och trygga jobb för att det ska hända.

Fakta:

Den 1 januari 2012 sänktes momsen på restaurang- och cateringtjänster från 25 till 12 procent.

Konjunkturinstitutet är en statlig myndighet under Finansdepartementet och har på regeringens uppdrag utvärderat effekterna av sänkt restaurangmoms.

De genomförda beräkningarna visar att sysselsättningen inom restaurangbranschen blev cirka 6 procent högre 2013 än den skulle blivit utan momssänkningen. Siffrorna är osäkra, men ”sänkt moms har troligen ökat antalet sysselsatta inom restaurangbranschen”, skriver KI.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter KOLLEKTIVAVTAL

Kommun bjöd avtalslöst

När Vingåkers kommun står för notan väljer de en restaurang utan kollektivavtal, berättar Katrineholms-Kuriren. De och andra som upphandlar avtalslöst bidrar till osund konkurrens, säger Per Persson, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 15 mars 2019 Kommentera
Kommun bjöd avtalslöst
Det är svårt att avgöra hur villkoren ser ut på avtalslösa restauranger. Foto: Colourbox

Vingåkers kommun har under de senaste tre åren lagt över 100 000 kronor i internrepresentation på en avtalslös restaurang. Det rör sig om möten som avslutas med lunch, planeringsdagar, avtackningar och julbord. Samtidigt har kommunen riktlinjer som säger att de ska använda leverantörer som antingen har tecknat kollektivavtal eller har motsvarande villkor.

Kommunchefen säger till Katrineholms-Kuriren att han inte visste att restaurangen var avtalslös och tillägger att det är väldigt svårt att kontrollera om de har motsvarande villkor.

Per Persson. Foto: Anna-Karin Nilsson

Det stämmer att det är svårt att bedöma villkoren på avtalslösa ställen, säger Per Persson, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket.
– Jag anser att kommunerna ska välja företag med kollektivavtal för då vet de vilka villkor som gäller.

När kommunerna väljer restauranger utan avtal bidrar de till osund konkurrens, säger han.
– Företaget kan hålla nere priserna och konkurrera ut företag som har schysta villkor. Konkurrens är bra, men man ska konkurrera med kvalitet och service, inte med personalens villkor.

Kommunerna får inte kräva avtal

  • Alla inköp som en kommun gör räknas som upphandling, även de med så lågt värde att de inte behöver annonseras ut.
  • Kommunerna får inte ha riktlinjer för upphandling som kräver kollektivavtal. Däremot får de ställa krav på att de arbetsrättsliga villkoren ska vara i nivå med kollektivavtal.
  • Krav på kollektivavtal skulle strida mot principerna för offentlig upphandling. Enligt dem får man till exempel inte ställa krav som bara svenska företag kan uppfylla, till exempel kollektivavtal. Det gäller även om man inte förväntar sig att utländska leverantörer ska delta.

Företag som saknar kollektivavtal brukar ibland säga att de har bättre villkor än i avtalen. Per Persson påpekar att kollektivavtalen reglerar en miniminivå. Även de som tecknat dem kan förstås välja att ge bättre villkor.
– När man skrapar på ytan visar det sig dessutom ofta att de avtalslösa inte har lika bra villkor, bland annat när det gäller försäkringar.

HRF har försökt få restaurangen i Vingåker att teckna kollektivavtal.

Nyheter arbetsmiljö

HRF får bakläxa på arbetsmiljön

Det finns brister i arbetsmiljöarbetet kring säkerhet på Hotell- och restaurangfackets kontor i Malmö. Det menar Arbetsmiljöverket som nu kräver åtgärder.

Publicerad 15 mars 2019 Kommentera
HRF får bakläxa på arbetsmiljön
Arbetsmiljöverket ställer fyra krav på åtgärder efter inspektionen på HRF:s kontor i Malmö. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

I förra veckan inspekterade Arbetsmiljöverket Hotell- och restaurangfackets kontor i Malmö. Bakgrunden var ett par incidenter där fackets anställda hotats. Nu ställer Arbetsmiljöverket krav på åtgärder.

Myndigheten vill bland annat att facket ska göra en utredning av de inträffade incidenterna samt bedöma riskerna för hot och våld i verksamheten.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Dessutom konstaterades brister i rutinerna kring användningen av larm på kontoret. Verket vill därför att HRF ska ta fram rutiner kring vem som ska larma, underhåll av larm och regelbundna övningar av hotfulla situationer. Facket har till i början av april på sig att åtgärda de flesta av bristerna.

Hotell- och restaurangfackets vice ordförande Pim van Dorpel tycker att det är bra att Arbetsmiljöverket har gjort en granskning.
– Det är bra att få ett utifrånperspektiv på verksamheten. Nu ska vi göra en handlingsplan tillsammans med personalen. En del av sakerna som påtalats är redan på plats, andra är på väg.

Nyheter EU-PROJEKT

Start för HRF:s utbildningsprojekt

Hotell- och restaurangfacket har fått nästan nio miljoner kronor från Europeiska socialfonden för att kompetensutveckla branschens anställda. Emma Ekaremål, vd på Asa Herrgård, är en av dem som vill skicka personal på utbildning.

Publicerad 14 mars 2019 Kommentera
Start för HRF:s utbildningsprojekt
Emma Ekaremål vill stärka kompetensen hos sina anställda. Foto: Lina Alriksson
Emma Ekaremål. Foto: Lina Alriksson

Snart är det kursstart för de första utbildningarna inom projektet ”En värld av möjligheter”. Utifrån branschens och de deltagande företagens behov har HRF med hjälp av Yrkesakademin skräddarsytt tre kurser: Specialiserad matlagning, Service och bemötande samt Arbetsledning och ledarskap. Runt 25 företag i Småland, på Öland och Gotland deltar.

En av dem som vill stärka kompetensen hos sina anställda är Emma Ekaremål, vd och marknadschef på Asa Herrgård i Småland.
– Vi vill att medarbetare tar chansen och går detta, och sedan kan förmedla kunskaperna vidare.
För egen del ser hon fram emot att träffa de andra deltagande företagen.
– Det är en enorm chans att få utbyta erfarenheter med andra som brottas med liknande problematik kring kompetensförsörjning och rekrytering.

Om projektet

  • Europeiska socialfonden är en av EU:s strukturfonder. Den syftar till att främja sysselsättningen i Europa genom lokala, regionala och nationella projekt.
  • Hotell- och restaurangfackets ”En värld av möjligheter” är ett regionalt projekt som omfattar Småland, Öland och Gotland. Projektet har beviljats 8,7 miljoner kronor.
  • Runt 300 branschanställda ska utbildas inom något av tre områden: Specialiserad matlagning, Service och bemötande, Arbetsledning och ledarskap. Projektet avslutas våren 2021.

Liksom många andra företag har Asa Herrgård ett behov av personal som är större än tillgången.
– Det som är svårast att rekrytera för oss är serveringspersonal med erfarenhet. Jag söker personal som har den småländska andan – man är lite klurig, absolut lite dumsnål ibland men framför allt är man en redig typ som jobbar hårt.
– Många av oss som bedriver verksamhet i besöksnäringen ser våra anläggningar som hjärtebarn. Man vill ha anställda som delar den passionen för service och matlagning.

Marina Nilsson. Foto: Lina Alriksson

Marina Nilsson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, säger att det inte tillhör vanligheterna att ett fackförbund fattar taktpinnen när det kommer till ESF-projekt.
– Men vi gör det för att folk ska bli hållbara i branschen. Man ska som anställd känna att man kan stanna och utvecklas.

Emma Ekaremål skrev omedelbart upp sig som intresserad när hon fick höra talas om projektet. Nästa vecka skickar hon Asas första deltagare på utbildning. I höst ska nästa kull få åka.
– Vi har ett gemensamt ansvar i branschen att förbättra ryktet. Vi som arbetsgivare måste hålla hög nivå på både kompetensutveckling och anställningsvillkor.

Fråga om jobbet.
157
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här