Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sänkt krogmoms gav fler jobb

Sänkt restaurangmoms har lett till 6000 fler jobb inom restaurangbranschen, skriver Konjunkturinstitutet i sin slutrapport till regeringen. -- Det är oerhört positivt att branschen går bra, det borde leda till större löneökningar i de kommande avtalsförhandlingarna, säger Therese Guovelin, ordförande i Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 3 december 2015
Sänkt krogmoms
gav fler jobb
Den sänkta krogmomsen gav fler jobb. Men siffrorna är osäkra, säger KI som gjort utvärderingen. Foto: Colourbox

Konjunkturinstitutet har på regeringens uppdrag utvärderat effekterna av sänkt restaurangmoms och har nu kommit med sin slutrapport. Sysselsättningen blev cirka sex procent högre 2013 än den skulle blivit utan momssänkningen, skriver KI. Det motsvarar runt 6 000 fler sysselsatta i branschen två år efter reformen. Många av de nyanställda inom restaurangbranschen kommer från arbetslöshet och är grupper som annars skulle haft svårt att få arbete. Men siffrorna är osäkra, skriver man i rapporten, och resultaten ”bör tolkas med försiktighet”.
– Det är svårt att mäta effekterna av momssänkningen, eftersom ingen vet hur utvecklingen hade varit utan denna reform. Det finns inga riktigt bra jämförelsebranscher och därför är det osäkert vilken effekt reformen har haft, säger Iida Häkkinen-Skans, nationalekonom på Konjunkturinstitutet.

Dessutom har det genomförts en rad andra reformer, till exempel sänkt arbetsgivaravgift för unga, som också kan ha påverkat restaurangbranschens resultat. Det framgår inte heller vad för slags anställningar det handlar om. Det kan vara studenter som jobbar extra, bidragsanställningar eller deltidsanställda som gått upp i arbetstid.
– Vi vet inte vad det är för några jobb. Sysselsättningseffekten har vi skattat med hjälp av statistik från SCB, där mäter man antalet sysselsatta i november varje år baserat på de uppgifter som företagen lämnar, säger Iida Häkkinen-Skans.

Hur mycket har den här reformen kostat staten i förlorade intäkter?
– Det har inte vi tittat på, det ingick inte i vårt uppdrag, säger hon.

Therese Guovelin, ordförande i HRF, är positiv till den sänkta restaurangmomsen.
 – Det är jättebra att antalet anställningar har ökat i vår bransch, och det har de gjort i 14 av 15 år under 2000-talet. Men andelen otrygga jobb är konstant och ligger på 40 procent, säger Therese Guovelin.

Utöver priser, löner och sysselsättning kan sänkt restaurangmoms även ha påverkat restaurangföretagens vinster, skriver KI i sin rapport.
– Sänkningen har naturligtvis gett ökat vinstutrymme för arbetsgivarna, men vi har inga problem med det. Det ger höjda löner, god likviditet och mer klirr i kassan till staten, säger Therese Guovelin.

Hon menar att det är andra åtgärder som krävs i en bransch som har brist på personal.
– Sänkt moms ökar inte benägenheten hos unga att söka sig till vår bransch. Det krävs långsiktiga och trygga jobb för att det ska hända.

Fakta:

Den 1 januari 2012 sänktes momsen på restaurang- och cateringtjänster från 25 till 12 procent.

Konjunkturinstitutet är en statlig myndighet under Finansdepartementet och har på regeringens uppdrag utvärderat effekterna av sänkt restaurangmoms.

De genomförda beräkningarna visar att sysselsättningen inom restaurangbranschen blev cirka 6 procent högre 2013 än den skulle blivit utan momssänkningen. Siffrorna är osäkra, men ”sänkt moms har troligen ökat antalet sysselsatta inom restaurangbranschen”, skriver KI.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här