Nyheter MOMS

Samma priser efter momssänkning

När restaurangmomsen sänktes gjorde kedjorna prissänkningar, men bara under en kortare tid. De oberoende restaurangerna sänkte oftast inte sina priser alls, visar en ny rapport.

Publicerad 12 april 2018
Samma priser efter momssänkning
Priserna låg still på de flesta restaurangerna, trots sänkt moms. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

År 2012 sänktes den svenska restaurangmomsen från 25 till 12 procent. Målet var att sysselsättningen skulle öka. Men det påverkade inte priserna på det sätt som förväntades, visar rapporten från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.

Granskningen gäller 2 500 svenska restauranger. Ungefär tre fjärdedelar av restaurangpriserna förändrades inte alls när momsen sänktes. Motsvarande undersökning gjordes också i Finland, där momsen sänktes 2010. Även där var prissänkningen blygsam.

De som sänkte sina priser var kedjor.
– Vi såg stora skillnader mellan kedjor och oberoende restauranger. Men efter en tid höjde kedjorna sina priser igen så att de åter närmade sig varandra, säger Oskar Nordström Skans vid nationalekonomiska institutionen vid Uppsala universitet.

Några av kedjorna sänkte priserna motsvarande hela momssänkningen. Men det var ganska kortvariga prissänkningar.
– Efter ett år hade de höjt igen, fast inte hela skillnaden. Men det är naturligt att priserna höjs av olika skäl.

Oberoende restauranger sänkte som regel inte sina priser alls, något som enligt rapporten beror på att de överlag är mindre benägna att ändra sina priser.
– De är ofta små aktörer som har fullt upp och inte kan ägna tid åt prissättning. Kedjorna kan ha personal som är specialiserad på det.

Sänkningen av den svenska restaurangmomsen var en omdiskuterad politisk reform som innebar att skatteintäkterna minskade med ungefär 5 miljarder kronor. Flera myndigheter utvärderade effekterna och kom fram till att sysselsättningen i branschen ökat med cirka 6 procent det första året efter sänkningen. Men siffrorna var osäkra, både för att annat än momssänkningen kunde ha påverkat och för att det inte gick att jämföra med hur det hade gått om momsen inte hade sänkts.

Att så pass få restauranger sänkte sina priser kan vara en förklaring till att sysselsättningen inte ökade mer, säger Oskar Nordström Skans.
– Den tankeram vi brukar ha är att om momsen sänks kan priserna gå ner, vilket leder till att branschen växer och fler kan anställas. Om det visar sig att priserna inte rör sig kanske man måste tänka på ett annat sätt.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här