AI hotar inte jobben inom besöksnäringen. Tvärtom kan det bli upp till 70 000 nya jobb fram till 2035. Det förutses i en ny rapport.
Artificiell intelligens, AI, hotar inte jobben inom besöksnäringen.
Det är främst arbeten som kräver lång utbildning som kan försvinna helt eller delvis.
Administrativa tjänster i andra sektorer kommer att bli färre och då kan besöksnäringen få lättare att hitta arbetsvilliga medarbetare. Unga kan lockas till kreativa hantverks- och serviceyrken.
Detta enligt rapporten Trendatlas för besöksnäringen, som BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, tagit fram.
Kan inte ersätta hantverket
Hotell- och restaurangfackets ordförande Eva-Lotta Ramberg, vice ordförande för BFUF, säger att rapporten visar möjligheter för branschen.
– Upplevelsen, det här med doft, smak, mötet mellan människor. Det är något vi alla kommer ihåg som gäster. När vi möter den här kunniga servitören eller servitrisen, eller när det smakar gott och är estetiskt upplägg. Det kan nog aldrig AI eller något annat tekniskt ersätta. Det är verkligen ett hantverk
Fler arbetstillfällen
Strategibyrån Quattroporte som skrivit rapporten beräknar att det kan komma 50 000–70 000 nya arbetstillfällen inom besöksnäringen fram till 2035.
Siffran bygger på generella prognoser för besöksnäringen i Sverige, inklusive förväntad tillväxt och pensionsavgångar.
Det handlar om hotell- och restaurangpersonal, guider och andra tjänster knutna till turism.
Det är viktigt att arbetsmarknadens parter och politiken samarbetar för att se till att det finns kompetenta arbetare i branschen i framtiden, säger Eva-Lotta Ramberg.
– Men vi behöver också attraktiva arbetsplatser. Man måste känna att det finns en ansvarsutveckling, en kompetensutveckling och en löneutveckling – och också kunna påverka på sin arbetsplats
AI till marknadsföring
Rapporten manar branschen att bli mer proaktiv och använda sig av AI för sådant som marknadsföring, att förutsäga vad gäster vill ha och till strategier för prissättning.
Branschen skulle också kunna utveckla egna AI-lösningar för att återta intäkter från till exempel Tripadvisor, Booking och Airbnb.
Fler spaningar från rapporten
- Überkonkurrens, stark internationell konkurrens. Svårare att locka besökare till Sverige. Inhemsk turism ligger på samma nivå eller minskar.
- Hållbarhetsparadoxen. Många resenärer säger att de oroar sig för klimatet, samtidigt ökar resandet. Man unnar sig långresor trots att det är förenat med stora utsläpp.
- Storytelling. Ett svenskt lag i Champions League, Kalixlöjrom eller den svenska vintern. Sverige behöver ikoner som driver intresse för landet som resmål. Genom algoritmstyrda sociala medier kan platsen hitta besökaren.