Hon blev chef över sina kollegor
Foto: Daniel Nilsson
Fokus ledarskap

Hon blev chef över sina kollegor

Unaiza Khurram hade bara jobbat några år i housekeeping på Scandic när hon blev chef över kollegor som jobbat där betydligt längre. Men det som först kändes svårt blev hennes största tillgång.

Publicerad 3 september 2024

Unaiza Khurram minns första dagen som hon delade ut listor med arbetsfördelningen till sina kollegor.

– En av städarna som hade jobbat i 25 år tog listan och kastade den på mig och sa ”Jag tänker inte städa så många rum. Du har bara jobbat här i tre år, varför ska du vara min chef?”

När vi träffar Unaiza tre år senare är hon föräldraledig.

– Nu har samma person sms:at mig flera gånger och frågat när jag kommer tillbaka. Nu vill hon bara ha mig som chef, säger Unaiza och skrattar.

Läkare i grunden

Unaiza Khurram är utbildad läkare och kom till Sverige från Pakistan 2016 för att läsa en kurs på universitetet. Hon och familjen trivdes så bra att de bestämde sig för att stanna. Men hon fick inget läkarjobb eftersom hon inte kunde språket.

Hon började söka vilket jobb som helst och blev till slut anställd i housekeepingpoolen på Scandic Malmö City.

– Redan första dagen när jag såg chefen stå och dela ut listor med rum till oss som skulle städa tänkte jag att det där kan ju jag göra. Så jag jobbade på och började visa att jag kunde göra mer än det som ingick i jobbet som städare.

Hon gick med i facket, blev skyddsombud och började förhandla med cheferna.

Sedan kom pandemin. Många kollegor blev uppsagda, men eftersom Unaiza var skyddsombud fick hon vara kvar.

– De behövde en representant här på hotellet, säger hon.

Vikarierade som chef

När sommaren kom lyftes restriktionerna. Eftersom alla var uppsagda var det plötsligt brist på personal. Samtidigt hade chefen för housekeeping blivit sjuk.
För att inte behöva stänga frågade hotellchefen om Unaiza kunde göra hennes jobb.

– Jag sa ja direkt, men var samtidigt lite nervös över hur det skulle gå att hitta folk. Det var jättetufft men jag klarade det.

Efter det dröjde det inte länge innan Unaiza blev service team manager med ansvar för både housekeeping och kök. Nu drömmer hon om att bli general manager för hela hotellet.

Chef som kan hotellstädning

När Unaiza Khurram ser tillbaka på sin resa är det just att bli chef över kollegorna som har varit den största utmaningen. Att gå från en i gänget till att bli deras chef.

– Det är svårt, men det kan också bli den största styrkan, säger hon.

Unaizas tips

Sju råd till dig som blir chef över dina kollegor

  1. Visa att du förstår medarbetarnas situation just för att du har jobbat med det som de gör.
  2. Om det går att vara flexibel så var det! Om medarbetarna behöver jobba över en dag så kanske de kan få gå tidigare en annan dag. Om de är trötta kanske de kan få en ledig dag? Då vet de att du bryr dig om dem.
  3. Visa att du litar på att de gör ett bra jobb så kommer de att göra ett bra jobb för att de själva vill det.
  4. Skrik inte på någon som gör fel. Alla kan göra misstag men inget blir bättre av att man skäller. Det är bättre att prata om vad som hände och hur ni ska göra nästa gång.
  5. Lyssna på medarbetarnas synpunkter om hur jobbet kan bli bättre. Alla trivs bättre om de känner sig inkluderade.
  6. Visa omtanke och tala om för medarbetarna att de gör ett bra jobb. Ett sms med ett tack för ett väl utfört arbete gör stor skillnad efter en tuff arbetsdag.
  7. Håll på tystnadsplikten! Det är jätteviktigt för förtroendet att dina medarbetare vet att det som de säger till dig stannar där.

    Eftersom hon själv har jobbat inom housekeeping vet hon vad de som jobbar där har för behov och vilka krav hon kan ställa.

    – Jag vet hur det känns att städa tolv rum. Jag vet hur det känns när chefen skäller på en och hur det känns om chefen inte gör det. Och jag vet vilken skillnad det gör efter ett tufft pass om chefen skickar ett sms och tackar för att man har gjort ett bra jobb. Det är små saker som gör stor skillnad för hur man trivs på arbetet, säger hon.

    Genom företaget fick Unaiza gå en ledarskapsutbildning. Där fick hon bland annat lära sig vikten av att förklara varför hon tar olika beslut.

    – Jag skriker aldrig, jag pratar lugnt och gör kollegorna delaktiga i mina beslut. Jag vill att de ska känna att jag respekterar deras erfarenheter och åsikter. Det har ändrat hela kulturen, säger hon.

    – Förut var många inom housekeeping rädda för att prata med sin chef. Men housekeeping är redan en tuff avdelning, vi måste ha en bra arbetsmiljö för att orka. Därför har jag strävat efter att skapa en miljö där vi trivs och tar hand om varandra. Jag var ju skyddsombud och har med mig det perspektivet även som chef.

    Ska ha det bra på jobbet

    Unaiza Khurram säger att det är viktigt att det finns ett ömsesidigt förtroende, att hon tror på sitt team och att de tror på henne som ledare.

    – Jag jobbar inte mot kvalitet, jag jobbar för att de ska ha det bra på jobbet. Då jobbar de själva mot kvalitet. Jag visar att jag vet att de gör ett bra jobb, då gör de det också, säger hon.

    Samtidigt måste man som chef kunna sätta gränser och säga att ”tyvärr, ni måste stanna kvar och göra klart det här innan ni kan gå för dagen”.

    Mer om Unaiza

    • Född: 1989 i Pakistan.
    • Bor: Malmö.
    • Familj: Maken Farooq Khurram och barnen Muhammad Heseeb, 10 år, och Alaya Khurram, 6 månader.
    • Gör: Service team manager på Scandic Malmö City.

    – Men då kan de få gå hem tidigare en annan dag. Det är bra om man är lite flexibel som chef. Om det finns möjlighet att ta en ledig dag när de är trötta så tycker jag att de ska få det. Då vet de att jag tar hand om dem.

    Om det är mycket att göra hjälps alla åt för att bli klara och om det behövs tar Unaiza själv av sig kavajen och städar.

    – Det har skapat ett bra samarbete inom teamet, säger hon.

    Det uppskattar medarbetarna

    Tuija Andersen har jobbat med housekeeping på andra hotell i 30 år och bytte till Malmö City för två år sedan. En av anledningarna var just att Unaiza är chef där.

    – Hon är bra för hon har själv jobbat med det här och har koll på hur tufft det kan vara. Det gör att hon kan planera passen bättre, säger Tuija och fortsätter:

    – Hon är aktiv och hjälper till och sitter inte bara på kontoret. Det känns som att hon är på vår sida.

    Pau Prunell Badosa jobbar med frukostserveringen. Han tycker också att det är värdefullt att Unaiza själv har jobbat på golvet innan hon blev chef.

    Unaiza Khurram
    Unaiza Khurram.
    Foto: Daniel Nilsson

    – Det är ovanligt. Ofta kommer cheferna utifrån och saknar förståelse för vad jobbet innebär. Så är det inte med Unaiza, man känner att hon förstår, säger han.

    Unaiza Khurram hoppas att hon kan vara en förebild för kollegorna.

    – Jag vill visa att en housekeeper också kan gå vidare och bli chef, säger hon.

    Nu när hon pratar flytande svenska vill hon inte längre jobba som läkare.

    – Jag vill fortsätta här för det är så roligt. Det känns som att jag har fått en familj här. Vi är inte ensamma i Sverige längre, tack vare alla kollegor på hotellet.

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan
    Fråga om jobbet
    Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

    Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

    Varje vecka, direkt i din inkorg.
    Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här