Uppsägning på grund av arbetsbrist – oron växte i magen. Men tack vare kollektivavtal fick Camilla Lindström 19 000 kronor och en coach som hjälpte till att putsa upp jobbsökandet. Nu har hon två jobb!
Camilla Lindström kommer till jobbet klockan fem på morgonen. Medan hotellgästerna sover städar hon matsalen, lobbyn, festsalen, korridorerna och trappan där brudpar ofta låter sig bli fotograferade.
Åmåls stadshotell har 29 rum och de allmänna ytorna är stora och används för många av Åmåls evenemang, allt från bröllop till Dalslands bokdagar.
– Får jag tid över grundstädar jag, torkar dörrarna eller går över alla väggkontakter till exempel. Jag tycker om städerskejobbet. Jag är pedant själv, gillar ordning och reda, säger Camilla.
Tidigare var Camilla städerska på Dalhall Hotell och restaurang i Åmål. I augusti 2018 fick hon reda på att det skulle bli en omorganisation. Restaurangdelen skulle läggas ner.
– Jag var ju sist in, så jag förstod att det skulle bli jag som skulle få gå. De som skötte servering och receptionen kunde tänka sig att ta över städet.
Kollegorna såg nog på henne att det inte kändes bra, tror hon.
– Jag blev lite nedstämd, kände lite oro i magen, men försökte tränga undan det.

Till saken hör att Camilla hade varit med om en liknande förändring tidigare. Då var det stadshotellet som omorganiserade. Camilla jobbade som servitris och lite i kallskänken.
– Nu skulle servitrisjobbet nästan inte finnas. Jag kunde få bli upplärd till hotellreceptionist, men jag var inte så intresserad av det.
Det var ett bakslag för Camilla, som i vuxen ålder utbildat sig till kallskänka. Men hon tackade ja när hon fick erbjudande om att börja städa på Dalhall, som då hade samma ägare.
– För att få jobb inom kök hade jag varit tvungen att flytta från Åmål, till Karlstad eller Trollhättan, och det ville jag inte. Och det är ett fint jobb att vara städare också.
Hon trivdes och la tankarna på att jobba i kök åt sidan.
Jag skulle få en coach. Va? sa jag. Det lät som att jag skulle få en agent.
Efter två år stod hon alltså åter inför risken att bli arbetslös. Hon blev som väntat varslad om uppsägning. Arbetsplatschefen meddelade facket och de skulle kontakta Camilla.
När samtalet från Hotell- och restaurangfacket kom fick Camilla ett oväntat besked.
– Först sa hon att jag hade rätt till tre månaders uppsägningstid. Sedan berättade hon att jag skulle få en coach. Va? sa jag. Det lät som att jag skulle få en agent.
Det visade sig att hon hade rätt till stöd eftersom hennes arbetsgivare hade betalat in till Trygghetsfonden TSL.
– Jag skulle få en privat coach som tittade på vad just jag behövde. Wow! Det tog bort sömnlösheten och den där oron. Jag kom till jobbet med ett leende och sa »Ni vet inte vad jag fått!«
Camilla fick också ett avgångsbidrag på 19 000 kronor, som hon planerade att fylla ut a-kassan med om hon blev arbetslös.
Om TSL
- Trygghetsfonden TSL drivs av LO och Svenskt Näringsliv.
- Privatanställda arbetare får hjälp med omställning, som att hitta nytt jobb, starta eget eller studera.
- För att få stödet ska du ha sagts upp på grund av arbetsbrist och arbeta där det finns kollektivavtal.
En vecka senare ringde TSL och berättade att Stefan Gyllenholt från ABF Jobb i Göteborg skulle bli hennes coach. De stämde möte i Åmål.
– Först ville han lära känna mig. Jag berättade om alla mina turer med jobb och varför jag hade skolat om mig från vården. Han liksom lyssnade av mig.
De hade fler träffar. Hon fick rådet att fokusera mer vid möten med arbetsgivare.
– Jag är lite yvig av mig. Stefan sa att arbetsgivare bara har en viss tid på sig. Då behöver man vara förberedd på hur man ska presentera sig.
De gjorde rollövningar och Camilla fick i uppdrag att skriva cv och personligt brev.
– Sådant lär de sig i skolan nuförtiden. Jag kopierade ett cv från nätet och det blev inte så bra. I brevet talade jag om saker som jag inte hade gjort. Det lät tydligen som om jag inte alls ville ha jobb.
Hon fick råd om hur hon skulle skriva för att lyfta fram sin erfarenhet på bästa sätt.
– En sak som han tyckte var bra var att jag redan hade ett nätverk. Jag har knutit kontakter i stan och är inte rädd för att prata med folk.
Hon skulle nog ha hittat jobb efter ett tag även på egen hand, men under tiden hade det känts mycket mer stressande, tror hon.

Stefan Gyllenholt jobbar utifrån den sökandes behov och kommer med tips och idéer.
– Ibland handlar det om att stärka självförtroendet. Jag låter dem ta fram vilka som är deras tio starkaste egenskaper. Sådant kan många ha svårt för, berättar han.
När personen väl får ett jobb kan han vara med och diskutera lön och anställningsavtal.
Han är också ett mentalt stöd.
– En del går ner sig och blir lite smådeppiga. De har kanske varit många år på samma arbetsplats och så blir de arbetslösa vid 50–60. Men jag möter också dem som faktiskt blir glada över att komma vidare, säger Stefan.
Ett av de jobb Camilla sökte med sitt nya brev och cv var som frukostvärdinna på stadshotellet. Jobbet gick till en annan.
– Sedan hörde den nya ägaren till hotellet av sig. Hon hade läst mitt cv och undrade om jag var intresserad av lokalstäd. De hade inte haft någon som skötte det innan, utan alla städade lite.
Det är jätteroligt. Jag känner att jag inte tappat delen med kök.
Camilla tackade ja. Hon jobbar 50 procent, med möjlighet till mertid.
– När hotellets ägare även tog över Åmålstravets restaurang frågade hon om jag ville jobba där på travdagarna, som kallskänka. Hon hade ju sett i mitt cv att jag har den utbildningen.
Camilla har blivit ansvarig för kallskänken på travet, planerar inköp och arbetsleder de andra.
– Det är jätteroligt. Jag känner att jag inte tappat delen med kök.
Hon får mertid både på travet och som frukostvärdinna. Under hektiska perioder städar hon också mer.
– Jag tycker om att göra olika saker så jag ser det inte som jobbigt. Det är mer att det öppnar olika dörrar. Jag känner att jag formar jobbet, inte att det formar mig. Det enda jobbiga är att pensionen blir lägre om man inte jobbar heltid.
Avgångsbidraget på 19 000 har hon sparat, det behövdes aldrig för att fylla ut a-kassan.