Restaurangassistans använder Facebook till att kommunicera med sina anställda som är utspridda över hela landet. -- På Facebook kan vi vara mer personliga, ha lite högre i tak. Det är lite som ett intranät för oss, säger James Lorentzon som jobbar med IT och administration på bemanningsföretaget.
Restaurangassistans sida har funnits i cirka sex månader. Här hamnar främst jobbannonser, men också bilder och filmer från olika personalevents. Saker som inte riktigt platsar på den vanliga hemsidan.
– Vi har en ganska strikt och professionell hemsida som mest vänder sig till företagskunder. Så kände vi att vi hade en del nyheter som inte riktigt platsade där, utan var mest för oss som jobbar här. Som bilder från senaste personalfesterna, jobbannonser och insidegrejer så där. Och det passar Facebook jättebra för.
Från början var det bara James som skötte sidan, men i dag har alla som jobbar på Restaurangassistans kontor administratörsrätt. I början var inläggen mer seriösa, men med tiden blev tonen mer och mer avslappnad, berättar James.
– Vi kände att det inte spelade någon roll. På hemsidan är vi strikta och knyter ramavtal, på Facebook kan vi vara mer relaxade. Men vi försöker fortfarande hitta vår egen stil.
Många av Restaurangassistans anställda är unga och de flesta finns på Facebook. Alltså får företagets inlägg ofta respons. Men inte bara från anställda, utan även andra, berättar James.
– Vi märker att det även är folk som inte jobbar hos oss som följer det vi gör. Och inte bara unga, utan även sådana som är över 60. Det är fler som ansluter sig hela tiden. Men trots genomslaget är James lite kluven till nyttan med Facebook.
– Inget särskilt har hänt sedan vi gick med. Men samtidigt har det blivit en del av vårt företag. Det är inte viktigt för kunderna, men kanske för vår personliga framtoning. Det tillhör oss som jobbar här.
”I stället för intranät”
Arbetsplats: Restaurangassistans.
Typ av aktivitet: Sida.
Antal gillare: 255.
Typiskt inlägg: ”Vi söker snabba & positiva diskare i Göteborg. Tipsa om ni har någon kompis med diskerfarenhet! Ring oss på: 031-13 80 66.”
Tips till företag
Fundera på vem som ska läsa inläggen och anpassa innehållet därefter. Är det gäster, anställda eller kanske båda?
Var aktiv. Det är viktigt att gäster, kollegor eller anställda som vill ha svar får det snabbt. En sida eller grupp som inte uppdateras glöms lätt bort.
Var gärna personlig men inte utlämnande.
Var kreativ. Filmer, bilder och tävlingar går hem.
Utnyttja Facebooks funktioner. Det kommer ofta nya, var inte rädd för att testa.
Läs mer…
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.