Så använder vi Facebook
De anställda på Såstaholm har en egen grupp på Facebook. För gäster finns en mer officiell sida med erbjudanden och tävlingar. Foto: Elis Hoffman
På jobbet facebook
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så använder vi Facebook

Intranät, rekrytering eller för att locka kunder -- vi kollade hur tre arbetsplatser använder Facebook. På Såstaholm hotell och konferens har de anställda sitt forum medan gästerna får se en mer officiell sida.

Publicerad 17 mars 2011

Såstaholm hotell och konferens i Täby utanför Stockholm har två sidor på Facebook: en för företaget och en för de anställda. Gruppen »Vi som jobbar på Såstaholm« har 65 medlemmar, varav de flesta jobbar eller har jobbat på anläggningen.
– Det är vårt eget forum där vi kan vara lite interna och diskutera saker som handlar om oss själva. Det stärker vi-känslan, säger Kenneth Vågeteg som startade gruppen.
Här platsar bilder från personalfester och interna pepparkakstävlingar, men också bara vanligt småprat kring hur dagens pass har varit. Ibland händer det inget i gruppen på veckor och så kommer det i gång igen.
– Det brukar sätta fart när det händer något här på Såstaholm, att vi har utvecklingsdagar eller någon annan personalaktivitet.
Kenneth är också en av dem som sköter Såstaholms företagssida. Här är kommunikationen något mer seriös, men fortfarande lättsam. Inställningen är att sidan inte i första hand är till för att öka försäljningen, utan för att skapa relationer.
– Så som vi ser det så är Facebook först och främst relationsskapande. Sen är det klart att det är bra om det ökar vår försäljning också.

För att få folk att hitta till sidan testar de olika saker. Bland annat kan gästerna nu både boka bord och rum via Facebook. Dessutom brukar Kenneth och de andra då och då utlysa en tävling på sidan: den som är först med att skriva i loggen får köpa ett hotellrum för en krona. Då går det oerhört fort, berättar Kenneth.
– Det handlar om sekunder! Ibland undrar man vad folk gör på jobbet.
Tillsammans med en kollega har han gått på flera olika föreläsningar om hur man bör bete sig i sociala medier. Men att lyssna för mycket på råden rekommenderar de inte.
– Om jag ska vara ärlig så har alla sagt olika saker. Vi försöker helt enkelt känna oss fram till vad som passar just oss.

”Förstärker vi-känslan”

Arbetsplats: Såstaholm hotell och konferens.
Typ av aktivitet: Sida för allmänheten och grupp för de anställda.
Antal gillare/medlemmar: 765/65.
Typiskt inlägg: »Vilken skön helg, lugnt flow i hela byggnaden, glada nöjda gäster.«

Vad handlar artikeln om?

Facebook är en sajt för socialt nätverkande.
Den startade 2004 av några amerikanska studenter.
I januari i år hade sajten över 600 miljoner aktiva användare över hela världen.
Facebook var förra årets vanligast sökord på Google.
 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
81
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här