När gästen
behöver prata
Foto: Rebecca Elfast
Arbetspasset På jobbet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

När gästen behöver prata

Kraschat förhållande, jobbtrassel eller ensamhet. Ibland vill gästen ha mer än bara en drink eller ett nyckelkort. Psykologen Mattias Lundberg tipsar om hur du som anställd ska tänka när det blir "bikt" i baren eller vid receptionsdisken.

Publicerad 18 december 2014
inlinebild
Mattias Lundberg tycker att det ska vara tydligt vad de anställda förväntas göra. Foto: Mattias Persson

Du ska känna dig trygg i din yrkesroll som exempelvis bartender eller receptionist och inte ha krav på dig att erbjuda mer än vanlig service.
Det säger Mattias Lundberg, docent i psykologi och en av författarna till den aktuella boken »Den lyckliga pessimisten«.
Han har även branscherfarenhet, är utbildad kock och jobbade som det några år på 1980-talet, bland annat på Statt i Luleå och i Riksgränsen, innan han bytte bana.
– Det absolut viktigaste är att ha ett mandat och styrning från arbetsgivaren. Du ska känna att du som arbetstagare inte har någon press från arbetsgivaren att vara en låtsaspsykolog.

Det underlättar om det finns regler och riktlinjer på arbetsplatsen för vad som gäller när gäster behöver prata av sig.
– Det ska vara tydligt. Det finns unga och oefarna ­anställda i hotell- och restaurang­branschen och de ska inte behöva värdera situationen och ta ställning. Man ska känna sig trygg och veta att man inte behöver prestera.

Sju tips när gästen ”biktar sig”

  1. Undvik att ge råd. Det är få personer som har förmågan att ge någon annan bra råd efter att ha träffat personen en kort stund. Dessutom är det svårt som hotell- eller restauranganställd att veta vad gästen gör med råden.
  2. Bekräfta. Gästen kan känna sig sedd, även om du inte ger råd. Om du har tid och känner för det kan du lyssna och bolla tillbaka frågan: »Har du funderat själv på vad du vill göra?«  Ge gästen ansvaret att komma med ett svar. Bekräfta: »Ja, det måste vara jättejobbigt.« eller »Jag förstår att du känner dig nervös.«
  3. Ha en plan. Upplever du långa gästsamtal som lite jobbiga? Då är det lugnande att ha en flyktplan. Tänk i förväg ut vad du ska säga, det kan vara svårt att komma på i stunden. Det finns alltid något som du kan ursäkta dig med och gå iväg för att göra. Det uppfattas sällan som otrevligt att någon går för att sköta sitt jobb.
  4. Fixa backup. Om du inte jobbar helt ensam, kalla dit någon som kan komma och hjälpa dig och som kan avleda uppmärksamheten. För att inte förnärma gästen kan ni kanske ha en diskret kod, anställda emellan?
  5. Avrunda snällt. Om du arbetar i receptionen kan du säga »Det låter som att du behöver en godispåse att ta med dig upp på rummet, varsågod, det bjuder vi på.« Hitta ett snyggt sätt att berätta för gästen att hen förväntas gå, utan att vara avvisande.
  6. Var snäll mot dig själv. Ställ frågan »Är det här besvärande för mig?« Om det inte är jobbigt, låt gästen prata på, oavsett om det är problem på jobbet eller första dejten. Om du tycker att det är besvärande ska du inte känna några krav att lyssna, ursäkta dig och säg att du måste jobba vidare.
  7. Prata om det. Här är det viktigt att ­arbetsgivaren är involverad. Gå igenom vilka lägen som kan uppstå, vad som är okej och vad som känns som problem. Prata om lösningar och vad chefer och kollegor kan göra för att underlätta.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här