»Inte svårare att checka in här än på flyget«
Hotellchef Marie Nygard vid surfplattan där gästen checkar in sig själv. Foto: Anna-Karin Nilsson
smart teknik

»Inte svårare att checka in här än på flyget«

På HTL checkar gästerna in på surfplattor och får en nyckel i mobilen. Men trots det är personalen viktigare än någonsin.

Lobbyn på hotell HTL Upplandsgatan i Stockholm påminner mer om ett kafé än en klassisk hotellobby. Det är meningen, berättar hotellchef Marie Nygard.
– Vi kallar det för lounge. Eftersom rummen är fokuserade kring sängen så vill vi att gästerna ska känna sig som hemma här nere.

Ett av HTL:s signum är cityhotell med just de kompakta, men extremt funktionella rummen. Ett annat är smart teknik. Gästen utlovas en »digital hotellupplevelse«, vilket bland annat innebär en rad smarta, tekniska lösningar på rummen. Men det innebär också att den traditionella receptionsdisken har bytts ut mot små pulpeter där gästerna själva checkar in med hjälp av surfplattor.
– De allra flesta tycker att det funkar bra. Vi går alltid fram och frågar om de behöver hjälp. Det är inte svårare att checka in här än på flyget, och det kan ju de flesta göra, säger Marie.

Det blir mer avslappnat när man inte står bakom en receptionsdiskMoa Hansson

Det finns personal på plats i loungen dygnet runt, men det är inte några traditionella receptionister. Moa Hansson som arbetar här i dag, gör allt från att ringa taxi till att plocka fram lunchbuffén.
– Det är kul. Vårt jobb är väldigt varierat. Det blir mer avslappnat när man inte står bakom en receptionsdisk, säger hon.

Gästerna gör även sina egna nyckelkort. Om de vill ha, vill säga. För det går också att få nyckeln i mobilen. Inte heller utcheckningen har personalen någon del i. Alla rum betalas vid bokning, och det går inte att sätta upp något på notan under vistelsen. Klockan 12.00 ska alla avreserum vara tomma, nyckelkortet droppar gästen i en brevlåda vid entrén.
Moa upplever att de flesta gäster uppskattar systemet.
– Det är rätt smidigt. Gästen kan ta det i sin takt. Och är det någon som behöver hjälp så finns vi alltid i närheten.

Det är sällan problem. De gäster som inte klarar att hantera tekniken kommer inte ens hit, säger hotellchef Marie Nygard.
– Vi är bara bokningsbara via nätet eller vår app. De som inte kan göra det hamnar inte här.

Tekniken innebär inte att HTL har färre anställda än traditionella hotell, enligt kedjan. Tvärtom, menar hotellchef Marie.
– Det personliga mötet är otroligt viktigt. De som jobbar här är jätteviktiga för gästernas upplevelse hos oss.

Fråga om jobbet.
85
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här