Ur artikelarkivet Gamla arkivet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Ingen helyllekock

Publicerad 23 juni 2003

Jag blev bestört när jag läste artikeln om världens nordligaste kock i Svensk Hotellrevy nr 10/99. Denne kock, Johan Berger, beskrevs som en helyllekille, men det framkom inte i artikeln om hans förflutna som misslyckad företagare. Han ägde Johans krog och pub i Åre.
Sedan en dag så stack han med alla pengar och lämnade kvar tre arbetstagare som hade en lång kamp med konkursförvaltare, facket och skattemyndigheten framför sig. Än idag, tre år senare, ligger vi i tvist med skattemyndigheten om inbetald skatt.
Johan drog skatt på de ofullständiga lönespecifikationerna men betalade aldrig in skatten. ?Dum? som jag var tog jag upp det på min deklaration och det ledde till dagens tvist.
Denne Johan har facket å de tre anställdas vägnar ?slagits med?, men det framkom inte i artikeln. Jag och min fru blev helt paffa, för att inte säga ledsna, när vi läste artikeln. Kolla upp den ni skriver om, då det i denna bransch finns så många ?fula?, ohederliga och oseriösa personer. En ursäkt till oss vore också lämpligt.
Från en så kallad vän

Svar: Tack för ditt inlägg. Vi har bett Johan Berger själv kommentera det, och han säger så här:
?När jag förstod att det skulle bli konkurs samlade jag de tre fast anställda till ett möte och informerade dem.
Den skatt jag inte betalade in var preliminärskatten för sista lönen. I och med att det blev obestånd och konkurs så kunde jag inte betala in detta.
Därefter tog konkursförvaltaren hand om all bokföring och hela ekonomin. Jag har inte ?stuckit? utan träffat konkursförvaltaren, och jag var med på det edgångssammanträde i domstolen som jag blev kallad till.
Jag drev företaget som en enskild firma och har fortfarande skulder. Min pappa och min farbror betalar nu av på ett banklån, som de hade gått i borgen för. Jag har drivit två företag under sammanlagt sju år och det här var min första och förhoppningsvis enda konkurs och det var en ?ren? konkurs.?
Fackets ombudsman i Mellannorrland, Dag Forsberg, säger:
?Vi begärde på försommaren 1996 att företaget skulle betala ut pengar till tre medlemmar. Det rörde sig om felaktig OB-ersättning, semesterersättning, ledighetsdagar med mera. Kraven var på sammanlagt drygt 100 000 kronor.
Men det blev aldrig någon förhandling, konkursen kom emellan i augusti. Då ställde vi krav mot konkursförvaltaren, och medlemmarna fick ersättning från den statliga lönegarantin.
Det var särskilt en medlem, som hade flyttat upp till Åre med sin familj, som jag tycker kom i kläm i den här historien.?
Konkursförvaltaren, en advokat i Östersund, meddelar att konkursen är färdigutredd. Det gjordes ingen anmälan om brott i konkursen och den ledde inte till något åtal.
Till sist: En konkurs är tråkig för alla inblandade. Vi på tidningen kände inte till den när vi skrev reportaget. Vi hoppas att det ändå gav en inblick i hur det är att arbeta i en restaurang på Svalbard, för det var det som vi ville skildra.
Kerstin Ekberg, redaktör

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här