Nyheter skidpatrullörernas säkerhet

Olyckan fick SLAO att vässa arbetet

Lavinolyckan i Tänndalen fick anläggningar att se över sina rutiner. Men i slutändan är det enskilda anställda som måste ta rätt beslut, säger Anders Aspholm, ansvarig för sjukvårds- och säkerhetsgruppen hos SLAO.

Publicerad 23 mars 2017
Olyckan fick SLAO att vässa arbetet
Anders Aspholm är ansvarig för SLAO:s sjukvårds- och säkerhetsgrupp. Foto: Fredrik Alverland/Östersundsposten

–Det finns ju en rad risker med det här yrket. Först är det kyla, is, snö och brant terräng. Sedan rör du dig på skidor eller kör snöskoter och du kanske ska klättra i stolpar och avisa liftar, och på vissa ställen har du lavinproblematiken. Det är alltid viktigt att du tänker till.

Anders Aspholm är till vardags områdeschef för Skistar i Åre och har på olika sätt arbetat med skidsäkerhet under hela sitt arbetsliv.
Han säger att det är viktigt med väl inarbetade rutiner för hur arbetet ska göras på ett säkert sätt. Förutom Arbetsmiljöverkets föreskrifter har Sveriges skidanläggningars organisation, SLAO, egna säkerhetsrekommendationer.

Generellt är SLAO:s medlems­anläggningar bra på att följa de regler och riktlinjer som finns, tror Anders Aspholm.
– Men man kan så klart alltid bli bättre.

När det inträffar en incident ska man kunna jobba ihop över gränserna.

Han säger att olyckan i Tänn­dalen blev en anledning för många skidanläggningar att kolla sina rutiner. Även inom SLAO satte den i gång processer.
– Vi gjorde analyser och en del förändringar i hur man samverkar mellan myndigheter. Strävan är att när det inträffar en incident ska man kunna jobba ihop över gränserna.

Men oavsett rutiner och planer är det i slutändan skidpatrul­lörerna själva som ständigt måste göra egna riskanalyser och riskbedömningar.
– Förutsättningarna är inte givna. Det varierar från dag till dag, ibland från timme till timme. Man måste kunna hantera naturen klokt. De flesta är väldigt duktiga på det.

Anders Aspholm säger att det finns en annan riskfaktor: de anställdas lojalitet.
– Många är väldigt lojala med gäster och företaget. Det kan göra att man missar en riskbedömning. Det kan handla om att de inte vill försena öppning eller att man vill ta sig fram till en skadad gäst. Därför är det viktigt att alla vet vilka rutiner som gäller.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här