Under försommaren lanserar HRF ett nytt märke för restauranger och hotell. Märket bär texten Schysta villkor - arbetsplats med kollektivavtal, och skickas ut till 15 000 arbetsgivare som förbundet har avtal med.
Hotell- och restaurangfacket har tagit fram en ny märkning för hotell och restauranger. Till grund ligger en undersökning som visar att åtta av tio tycker att det är viktigt att de restauranger och hotell man besöker har schysta löner och villkor för de anställda.
Fler än sex av tio skulle välja en restaurang med avtal framför en utan om de i övrigt var likvärdiga.
Syftet med märket är att ge konsumenterna möjlighet att välja arbetsgivare som har kollektivavtal. Tanken är att det ska fungera som en slags certifiering av seriösa företag som erbjuder de anställda bra villkor i form av pensionsavsättningar, försäkringar och en acceptabel lön.
– Det finns en efterfrågan hos konsumenterna efter att kunna välja en restaurang eller ett kondis med kollektivavtal. Sedan ett tag tillbaka har vi Schysta listan där restauranger med kollektivavtal finns uppräknade. Nu utökar vi med märket Schysta villkor, säger HRF:s förbundsordförande Ella Niia.
I slutet på maj kommer märket att skickas ut till alla arbetsgivare som har kollektivavtal.
– HRF har också en motion om märkning på LO:s kongress. Jag tror att det går att få en stark uppslutning bland andra LO-förbund för detta. Allmänheten är intresserade av att kunna välja även byggtjänster, kemtvättar eller frisörer som har schysta villkor för sina anställda, säger Ella Niia.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.