Nyheter Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nya städrutiner på Scandic upprör

45 sekunder för att bädda en säng. Tiden för att städa ett "stanna-rum" på Scandic-hotellen har förkortats drastiskt. Samtidigt ökar antalet rum per städare, upp till 40 per pass är inte ovanligt. Fackliga representanter varnar för att sjukskrivningarna kommer att öka, och överväger att koppla in Arbetsmiljöverket.

Publicerad 10 oktober 2013
Nya städrutiner på Scandic upprör
Nya rutiner för städningen av så kallade stanna-rum pressar personalen på Scandic. Foto: Scandic
inlinebild
Juan Torres, platsombud och skyddsombud på Scandic Europa. Foto: Susanna Lundell

– Det här är att sparka på dem som redan ligger. Här har vi enats om att varje hotell ska ha ett samråd varje månad för att prata om städets villkor, och så kommer det här. Jag bara undrar vad som händer, säger Janne Wallmark, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Det han pratar om är Scandickedjans nya regler för rumstädning, som just nu införs på samtliga svenska hotell. Enligt material som Hotellrevyn har tagit del av ska det numera ta maximalt fem minuter att städa ett rum där en gäst ska sova kvar, ett så kallat stanna-rum. Det är bara en fjärdedel av den tid som tidigare tilläts. En säng ska ta mellan 45 sekunder och en minut att bädda.
– Från kedjans håll säger man att man har minskat antalet moment vid städningen, från 15 till fyra. Men i andra ledet så får städpersonalen betydligt fler rum att städa, ibland upp till 40. Bara att öppna 40 hotelldörrar är slitsamt för kroppen, säger Janne Wallmark.

På Scandic Europa i Göteborg har de nya reglerna redan införts. Juan Torres, skyddsombud och fackligt platsombud, är upprörd.
– Det är kris här. Denna vecka är det fem i städet som är sjukskrivna. Det är helt ohållbart, säger han.
Juan Torres berättar om städerskor som börjar gråta när de får sina arbetslistor. Mellan 30 och 40 rum, både avreserum och stanna-rum, att städa under ett pass är ingen ovanlighet, säger han.
– Och fem minuter gäller alla typer av stanna-rum, sviter och fyrbäddsrum också. Det innebär att en person ska bädda över 80 sängar på ett pass. Att städa ett rum på så kort tid är okej om det handlar om två rum, men inte när det är 24 rum på två timmar.

Henrik Dider, HR-chef för Scandic Sverige, och Martina Tengvall, presschef, säger att de nya rutinerna är mer riktlinjer än regler som slaviskt måste följas.
– Det är en bedömningsfråga på varje hotell. Vi har valt att konceptualisera städet för att skapa en tydlighet för gäster och anställda. Men därmed inte sagt att det är skrivet i sten. Vissa rum kommer att gå snabbare och andra ta längre tid, säger Henrik Dider.

Att femminutersregeln ska gälla alla rum, även dubbelrum, sviter och fyrbäddsrum, är fel, säger Henrik Dider. Beräkningen har i stället varit fem minuter per gäst. Att personalen på Scandic Europa i Göteborg fått arbeta med det som tidsram stämmer inte med modellen.
– I så fall behöver vi förtydliga vår kommunikation, säger Martina Tengvall.

Att de nya rutinerna innebär fler rum per städare ser de dock inte som ett problem.
– Det är ju inte de tyngsta momenten som är kvar. Våra medarbetare inom städ ska ventilera rummet, bädda sängen, hänga gardinerna, spola toaletten och torka av handfaten. Det är klart att det är slitsamt att bädda 80 sängar, men det är ingen som jobbar hos oss som har för avsikt att slita ut personalen, säger Henrik Dider.

Det har inte gjorts någon studie av hur den nya städningen kommer att påverka de anställda. Henrik Dider säger att det kommer att utvärderas löpande på de olika hotellen.
– Det är en sådan sak kommer att komma upp på samrådsmötena på hotellen. Det är det forum vi har för sådana frågor.

På fredag ska Scandic Europa ha ett sådant samrådsmöte. Tills dess hoppar personalen just nu över sina raster för att få tiden att räcka till alla rum, säger Juan Torres.
– Det är yrkesstolthet, de vill göra ett bra jobb.
Juan Torres överväger nu att kontakta Arbetsmiljöverket.
– Det handlar om personalen. Det är inte rätt att de ska gå sönder för att företaget ska gå bra.

Fakta: Samråd om städet på Scandic

Enligt beslut ska alla Scandichotell i Sverige ordna regelbundna lokala samrådsmöten mellan fackligt förtroendevalda och representanter för hotellet för att diskutera städets arbetsorganisation. Senast den 1 oktober i år skulle samtliga hotell ha börjat med dessa möten.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter organisering

Bingogänget bildade klubb

Kollegorna på Konsultbingo Norvac, som driver en rad bingohallar i Stockholm, kände att de ville ha mer att säga till om på jobbet. Så de bildade en HRF-klubb.

Publicerad 16 april 2021 Kommentera
Bingogänget bildade klubb
Julius Sjödin, Marianne Idris och Fia Hedberg sitter i bingoklubbens styrelse. Foto: Marc Femenia

Bingohallen i Hötorgets tunnelbanestation har ännu inte öppnat för dagen. Vid ett av de tomma bingoborden har kollegorna Julius Sjödin, Marianne Idris, Fia Hedberg, Saba Westin och Caroline Jonsson samlats för styrelsemöte i företagets nybildade HRF-klubb.

Det var i december de fick besök av en ombudsman från HRF, och en månad senare hade de sitt första möte, berättar Julius Sjödin, ledamot i styrelsen.
– Det fanns ett intresse för att bilda klubb, så vi gjorde det helt enkelt.

Julius Sjödin. Foto: Marc Femenia

Det har faktiskt tidigare funnits en HRF-klubb på Konsultbingo Norvac, som driver bingohallarna, men den har legat nere ett bra tag. Den främsta anledningen till att kollegorna nu bestämde sig för att återuppväcka den är att de vill ha lite mer att säga till om, säger Fia Hedberg.
– Vi vill ha ett bättre sätt att kommunicera med vår arbetsgivare där vi kan få lite mer inflytande.

Klubbens medlemmar finns utspridda på företagets bingohallar i Stockholm. En del av dem, som Julius, arbetar på flera olika hallar. Att ha en klubb gör det möjligt att samla personalen och driva gemensamma frågor, säger han.
– Det är många som aldrig träffas. Jag träffar ju de flesta eftersom jag jobbar på olika ställen.

Nyheter arbetslöshet

Var sjätte uppsagd kom från branschen

Inte sedan finanskrisen 2009 har så många blivit varslade och uppsagda som förra året. Av dem som förlorade jobbet var 17 procent från hotell- och restaurangbranschen.

Publicerad 16 april 2021 Kommentera
Var sjätte uppsagd kom från branschen
Fyra av tio som fick hjälp av TSL i Stockholm kom från hotell- och restaurangbranschen. Foto: Juniart/Mostphotos

Enligt Arbetsförmedlingens statistik blev nästan 123 500 personer av med sina jobb förra året. Av dem kom runt 20 700 från hotell- och restaurangsidan.

Värst drabbat blev Stockholm, där det finns få industrier och många företag inom besöksnäring och handel.
Trygghetsfonden TSL, som hjälper uppsagda arbetare med omställning, kom nyligen med en rapport som visar pandemins påverkan. I Stockholm utgör hotell- och restauranganställda 40 procent av dem som fått hjälp av TSL sedan coronakrisens start.

Om TSL

  • Trygghetsfonden TSL drivs av LO och Svenskt Näringsliv.
  • Privatanställda arbetare får hjälp med omställning, som att hitta nytt jobb, starta eget eller studera.
  • För att få stödet ska du ha sagts upp på grund av arbetsbrist och arbeta där det finns kollektivavtal.

Det är nya grupper som blir av med jobben. Under 2020 beviljade TSL stöd till 12 500 kvinnor. Det är fler än under de tre föregående åren sammanlagt. Förklaringen är att kvinnor utgör nästan 70 procent av de uppsagda från handeln, och mer än hälften av hotell- och restaurangbranschens uppsagda.
Nästan 50 procent av dem som fått stöd från TSL under pandemin var under 40 år.

Nyheter BOK

Hon skriver bok om sitt fackliga liv

Jenny Bengtsson, arbetsmiljöinspektör som under flera år var aktiv i HRF har skrivit en bok om sitt fackliga liv. I juni kommer den ut.

Publicerad 13 april 2021 Kommentera
Hon skriver bok om sitt fackliga liv
Jenny Bengtsson var under flera år fackligt aktiv i HRF. I juni kommer hennes bok om den tiden. Foto: Jeanette Andersson

Berätta hur ett fackligt liv kan se ut i bokformat.
– Jag tar upp högt och lågt. Dels det fackliga strävandet på min gamla arbetsplats. Hur vi organiserade oss och tjatade på kollegor att gå med i facket, försökte få upp organisationskulturen. Alltifrån det till förbundsstyrelsen där jag satt mellan 2011 och 2017. Men också om hur Kommunalskandalen hanterades och om val på olika nivåer.
– Jag skriver också om arbetsmarknaden i stort, om sånt vi jobbade emot, som utnyttjande av arbetskraftsinvandrare och sexuella trakasserier.

Kan du ge något exempel?
– Det finns ett citat i boken: Varför ska ni slåss om småsaker? Det var en vd som sade. Då handlade det om en ob-ersättning på tvåtusen för en medlem. För honom var det ingenting, för oss var det en liv- eller dödfråga. Våra löner var skitlåga, och då är tvåtusen mycket.

Vem hoppas du ska läsa boken?
– Jag vill att man ska kunna plocka upp den här boken som icke fackligt engagerad och känna att ”det här ska jag gå med i”. Men det är ingen solskenshistoria. Jag hade själv velat ha en bok om vad man kan möta när jag engagerade mig, bland annat gubberiet i fackföreningsrörelsen. Jag skriver om män i olika roller som agerar på ett mer eller mindre sexistiskt sätt. De känns som cementklumpar i rörelsen.

Finns det något du saknar?
– När jag lämnade branschen lovade jag mig själv att inte engagera mig fackligt igen, men det höll ju inte. Så jag är fortfarande aktiv men i ett annat LO-förbund.
– Det jag saknar från HRF är alla fackliga kamrater och vår uppfinningsrikedom. Branschen brottas med problem och vi behövde hitta nya sätt att nå ut. Allt var inte bra, men en del var det tyckte jag.

Fakta

Glöden i ögonen – Facklig kamp i medgång och motgång kommer ut på Verbal förlag i juni.

Så boken är inte ett avslut på din fackliga gärning?
– Nej, jag har skrivit om mitt fackliga liv, första halvlek. Det skulle vara väldigt fint om det fanns fler böcker om hur det känns. Hur det kan kännas att ha sin första förhandling, nervositeten och osäkerheten. Det finns hur mycket som helst att berätta. Drömmen är att på sikt skriva en ungdomsbok om facklig organisering. Och en samlingsbok med fackliga berättelser. Det måste ju vara vi som skriver. Det finns reportageböcker, studier och rapporter. Men inte berättelser om det fackliga kneget.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här