Nyheter Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nya städrutiner på Scandic upprör

45 sekunder för att bädda en säng. Tiden för att städa ett "stanna-rum" på Scandic-hotellen har förkortats drastiskt. Samtidigt ökar antalet rum per städare, upp till 40 per pass är inte ovanligt. Fackliga representanter varnar för att sjukskrivningarna kommer att öka, och överväger att koppla in Arbetsmiljöverket.

Publicerad 10 oktober 2013
Nya städrutiner på Scandic upprör
Nya rutiner för städningen av så kallade stanna-rum pressar personalen på Scandic. Foto: Scandic
inlinebild
Juan Torres, platsombud och skyddsombud på Scandic Europa. Foto: Susanna Lundell

– Det här är att sparka på dem som redan ligger. Här har vi enats om att varje hotell ska ha ett samråd varje månad för att prata om städets villkor, och så kommer det här. Jag bara undrar vad som händer, säger Janne Wallmark, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Det han pratar om är Scandickedjans nya regler för rumstädning, som just nu införs på samtliga svenska hotell. Enligt material som Hotellrevyn har tagit del av ska det numera ta maximalt fem minuter att städa ett rum där en gäst ska sova kvar, ett så kallat stanna-rum. Det är bara en fjärdedel av den tid som tidigare tilläts. En säng ska ta mellan 45 sekunder och en minut att bädda.
– Från kedjans håll säger man att man har minskat antalet moment vid städningen, från 15 till fyra. Men i andra ledet så får städpersonalen betydligt fler rum att städa, ibland upp till 40. Bara att öppna 40 hotelldörrar är slitsamt för kroppen, säger Janne Wallmark.

På Scandic Europa i Göteborg har de nya reglerna redan införts. Juan Torres, skyddsombud och fackligt platsombud, är upprörd.
– Det är kris här. Denna vecka är det fem i städet som är sjukskrivna. Det är helt ohållbart, säger han.
Juan Torres berättar om städerskor som börjar gråta när de får sina arbetslistor. Mellan 30 och 40 rum, både avreserum och stanna-rum, att städa under ett pass är ingen ovanlighet, säger han.
– Och fem minuter gäller alla typer av stanna-rum, sviter och fyrbäddsrum också. Det innebär att en person ska bädda över 80 sängar på ett pass. Att städa ett rum på så kort tid är okej om det handlar om två rum, men inte när det är 24 rum på två timmar.

Henrik Dider, HR-chef för Scandic Sverige, och Martina Tengvall, presschef, säger att de nya rutinerna är mer riktlinjer än regler som slaviskt måste följas.
– Det är en bedömningsfråga på varje hotell. Vi har valt att konceptualisera städet för att skapa en tydlighet för gäster och anställda. Men därmed inte sagt att det är skrivet i sten. Vissa rum kommer att gå snabbare och andra ta längre tid, säger Henrik Dider.

Att femminutersregeln ska gälla alla rum, även dubbelrum, sviter och fyrbäddsrum, är fel, säger Henrik Dider. Beräkningen har i stället varit fem minuter per gäst. Att personalen på Scandic Europa i Göteborg fått arbeta med det som tidsram stämmer inte med modellen.
– I så fall behöver vi förtydliga vår kommunikation, säger Martina Tengvall.

Att de nya rutinerna innebär fler rum per städare ser de dock inte som ett problem.
– Det är ju inte de tyngsta momenten som är kvar. Våra medarbetare inom städ ska ventilera rummet, bädda sängen, hänga gardinerna, spola toaletten och torka av handfaten. Det är klart att det är slitsamt att bädda 80 sängar, men det är ingen som jobbar hos oss som har för avsikt att slita ut personalen, säger Henrik Dider.

Det har inte gjorts någon studie av hur den nya städningen kommer att påverka de anställda. Henrik Dider säger att det kommer att utvärderas löpande på de olika hotellen.
– Det är en sådan sak kommer att komma upp på samrådsmötena på hotellen. Det är det forum vi har för sådana frågor.

På fredag ska Scandic Europa ha ett sådant samrådsmöte. Tills dess hoppar personalen just nu över sina raster för att få tiden att räcka till alla rum, säger Juan Torres.
– Det är yrkesstolthet, de vill göra ett bra jobb.
Juan Torres överväger nu att kontakta Arbetsmiljöverket.
– Det handlar om personalen. Det är inte rätt att de ska gå sönder för att företaget ska gå bra.

Fakta: Samråd om städet på Scandic

Enligt beslut ska alla Scandichotell i Sverige ordna regelbundna lokala samrådsmöten mellan fackligt förtroendevalda och representanter för hotellet för att diskutera städets arbetsorganisation. Senast den 1 oktober i år skulle samtliga hotell ha börjat med dessa möten.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här