Nyheter Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nya städrutiner på Scandic upprör

45 sekunder för att bädda en säng. Tiden för att städa ett "stanna-rum" på Scandic-hotellen har förkortats drastiskt. Samtidigt ökar antalet rum per städare, upp till 40 per pass är inte ovanligt. Fackliga representanter varnar för att sjukskrivningarna kommer att öka, och överväger att koppla in Arbetsmiljöverket.

Publicerad 10 oktober 2013
Nya städrutiner på Scandic upprör
Nya rutiner för städningen av så kallade stanna-rum pressar personalen på Scandic. Foto: Scandic
inlinebild
Juan Torres, platsombud och skyddsombud på Scandic Europa. Foto: Susanna Lundell

– Det här är att sparka på dem som redan ligger. Här har vi enats om att varje hotell ska ha ett samråd varje månad för att prata om städets villkor, och så kommer det här. Jag bara undrar vad som händer, säger Janne Wallmark, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Det han pratar om är Scandickedjans nya regler för rumstädning, som just nu införs på samtliga svenska hotell. Enligt material som Hotellrevyn har tagit del av ska det numera ta maximalt fem minuter att städa ett rum där en gäst ska sova kvar, ett så kallat stanna-rum. Det är bara en fjärdedel av den tid som tidigare tilläts. En säng ska ta mellan 45 sekunder och en minut att bädda.
– Från kedjans håll säger man att man har minskat antalet moment vid städningen, från 15 till fyra. Men i andra ledet så får städpersonalen betydligt fler rum att städa, ibland upp till 40. Bara att öppna 40 hotelldörrar är slitsamt för kroppen, säger Janne Wallmark.

På Scandic Europa i Göteborg har de nya reglerna redan införts. Juan Torres, skyddsombud och fackligt platsombud, är upprörd.
– Det är kris här. Denna vecka är det fem i städet som är sjukskrivna. Det är helt ohållbart, säger han.
Juan Torres berättar om städerskor som börjar gråta när de får sina arbetslistor. Mellan 30 och 40 rum, både avreserum och stanna-rum, att städa under ett pass är ingen ovanlighet, säger han.
– Och fem minuter gäller alla typer av stanna-rum, sviter och fyrbäddsrum också. Det innebär att en person ska bädda över 80 sängar på ett pass. Att städa ett rum på så kort tid är okej om det handlar om två rum, men inte när det är 24 rum på två timmar.

Henrik Dider, HR-chef för Scandic Sverige, och Martina Tengvall, presschef, säger att de nya rutinerna är mer riktlinjer än regler som slaviskt måste följas.
– Det är en bedömningsfråga på varje hotell. Vi har valt att konceptualisera städet för att skapa en tydlighet för gäster och anställda. Men därmed inte sagt att det är skrivet i sten. Vissa rum kommer att gå snabbare och andra ta längre tid, säger Henrik Dider.

Att femminutersregeln ska gälla alla rum, även dubbelrum, sviter och fyrbäddsrum, är fel, säger Henrik Dider. Beräkningen har i stället varit fem minuter per gäst. Att personalen på Scandic Europa i Göteborg fått arbeta med det som tidsram stämmer inte med modellen.
– I så fall behöver vi förtydliga vår kommunikation, säger Martina Tengvall.

Att de nya rutinerna innebär fler rum per städare ser de dock inte som ett problem.
– Det är ju inte de tyngsta momenten som är kvar. Våra medarbetare inom städ ska ventilera rummet, bädda sängen, hänga gardinerna, spola toaletten och torka av handfaten. Det är klart att det är slitsamt att bädda 80 sängar, men det är ingen som jobbar hos oss som har för avsikt att slita ut personalen, säger Henrik Dider.

Det har inte gjorts någon studie av hur den nya städningen kommer att påverka de anställda. Henrik Dider säger att det kommer att utvärderas löpande på de olika hotellen.
– Det är en sådan sak kommer att komma upp på samrådsmötena på hotellen. Det är det forum vi har för sådana frågor.

På fredag ska Scandic Europa ha ett sådant samrådsmöte. Tills dess hoppar personalen just nu över sina raster för att få tiden att räcka till alla rum, säger Juan Torres.
– Det är yrkesstolthet, de vill göra ett bra jobb.
Juan Torres överväger nu att kontakta Arbetsmiljöverket.
– Det handlar om personalen. Det är inte rätt att de ska gå sönder för att företaget ska gå bra.

Fakta: Samråd om städet på Scandic

Enligt beslut ska alla Scandichotell i Sverige ordna regelbundna lokala samrådsmöten mellan fackligt förtroendevalda och representanter för hotellet för att diskutera städets arbetsorganisation. Senast den 1 oktober i år skulle samtliga hotell ha börjat med dessa möten.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter TÄVLING

Hallå där, Noah Karlsson

I helgen hålls finalen i Gymnasie-SM i Grythyttan. Noah Karlsson tävlar i servering. Han går restaurang- och livsmedelsprogrammet på Rönnowska i Helsingborg. Andra grenar i SM är hotell, turism och kök.

Publicerad 20 mars 2019 Kommentera
Hallå där, Noah Karlsson
Noah Karlsson och Ellen Åberg övar inför SM. Foto: Britt-Mari Olsson
Noah Karlsson. Foto: Privat

Hur känns det inför tävlingen?
– Det ska bli kul och spännande att sätta sin kunskap på prov. Men nu börjar nervositeten komma också.

Vad tror du blir svåraste momentet?
– Antagligen att tranchera fågel. Kanske att det kan vara svårt att träffa rätt på vilka druvor det är i vinerna. Sedan ska det bli någon specialuppgift som vi inte får reda på i förväg. Förra året fick de göra hovmästarsås i matsalen.

 Hur har du och din lagkamrat Ellen Åberg förberett er?
– Mycket av det som ingår i tävlingen är sådant som vi redan gjort på skolan. Men tranchera hade vi aldrig gjort. När vi fick reda på att vi skulle vara med i SM började jag och Ellen stanna kvar efter skolan och öva tillsammans med vår lärare. Vi har stått som om det varit tävling och flamberat, trancherat, dekanterat vin och fileat hela fiskar.

Du arbetar redan i branschen vid sidan av skolan. Hur är det?
– Jag jobbar sedan ett och ett halvt år på O´Learys, mest med servering men nu har jag också börjat i baren. I skolan arbetar vi mycket med traditionell servering, det är vita dukar, man dekanterar viner framför gästerna och allt ska vara perfekt. När man kommer ut i arbetslivet är det ju inte riktigt så. Det är roligare att jobba, det händer mer. Jag har fått upp tempot. Det tror jag att jag kommer att ha nytta av i SM.

 

Nyheter KOLLEKTIVAVTAL

Kommun bjöd avtalslöst

När Vingåkers kommun står för notan väljer de en restaurang utan kollektivavtal, berättar Katrineholms-Kuriren. De och andra som upphandlar avtalslöst bidrar till osund konkurrens, säger Per Persson, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 15 mars 2019 Kommentera
Kommun bjöd avtalslöst
Det är svårt att avgöra hur villkoren ser ut på avtalslösa restauranger. Foto: Colourbox

Vingåkers kommun har under de senaste tre åren lagt över 100 000 kronor i internrepresentation på en avtalslös restaurang. Det rör sig om möten som avslutas med lunch, planeringsdagar, avtackningar och julbord. Samtidigt har kommunen riktlinjer som säger att de ska använda leverantörer som antingen har tecknat kollektivavtal eller har motsvarande villkor.

Kommunchefen säger till Katrineholms-Kuriren att han inte visste att restaurangen var avtalslös och tillägger att det är väldigt svårt att kontrollera om de har motsvarande villkor.

Per Persson. Foto: Anna-Karin Nilsson

Det stämmer att det är svårt att bedöma villkoren på avtalslösa ställen, säger Per Persson, avtalssekreterare för Hotell- och restaurangfacket.
– Jag anser att kommunerna ska välja företag med kollektivavtal för då vet de vilka villkor som gäller.

När kommunerna väljer restauranger utan avtal bidrar de till osund konkurrens, säger han.
– Företaget kan hålla nere priserna och konkurrera ut företag som har schysta villkor. Konkurrens är bra, men man ska konkurrera med kvalitet och service, inte med personalens villkor.

Kommunerna får inte kräva avtal

  • Alla inköp som en kommun gör räknas som upphandling, även de med så lågt värde att de inte behöver annonseras ut.
  • Kommunerna får inte ha riktlinjer för upphandling som kräver kollektivavtal. Däremot får de ställa krav på att de arbetsrättsliga villkoren ska vara i nivå med kollektivavtal.
  • Krav på kollektivavtal skulle strida mot principerna för offentlig upphandling. Enligt dem får man till exempel inte ställa krav som bara svenska företag kan uppfylla, till exempel kollektivavtal. Det gäller även om man inte förväntar sig att utländska leverantörer ska delta.

Företag som saknar kollektivavtal brukar ibland säga att de har bättre villkor än i avtalen. Per Persson påpekar att kollektivavtalen reglerar en miniminivå. Även de som tecknat dem kan förstås välja att ge bättre villkor.
– När man skrapar på ytan visar det sig dessutom ofta att de avtalslösa inte har lika bra villkor, bland annat när det gäller försäkringar.

HRF har försökt få restaurangen i Vingåker att teckna kollektivavtal.

Nyheter arbetsmiljö

HRF får bakläxa på arbetsmiljön

Det finns brister i arbetsmiljöarbetet kring säkerhet på Hotell- och restaurangfackets kontor i Malmö. Det menar Arbetsmiljöverket som nu kräver åtgärder.

Publicerad 15 mars 2019 Kommentera
HRF får bakläxa på arbetsmiljön
Arbetsmiljöverket ställer fyra krav på åtgärder efter inspektionen på HRF:s kontor i Malmö. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

I förra veckan inspekterade Arbetsmiljöverket Hotell- och restaurangfackets kontor i Malmö. Bakgrunden var ett par incidenter där fackets anställda hotats. Nu ställer Arbetsmiljöverket krav på åtgärder.

Myndigheten vill bland annat att facket ska göra en utredning av de inträffade incidenterna samt bedöma riskerna för hot och våld i verksamheten.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Dessutom konstaterades brister i rutinerna kring användningen av larm på kontoret. Verket vill därför att HRF ska ta fram rutiner kring vem som ska larma, underhåll av larm och regelbundna övningar av hotfulla situationer. Facket har till i början av april på sig att åtgärda de flesta av bristerna.

Hotell- och restaurangfackets vice ordförande Pim van Dorpel tycker att det är bra att Arbetsmiljöverket har gjort en granskning.
– Det är bra att få ett utifrånperspektiv på verksamheten. Nu ska vi göra en handlingsplan tillsammans med personalen. En del av sakerna som påtalats är redan på plats, andra är på väg.

Fråga om jobbet.
157
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här