Nyheter Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nya städrutiner på Scandic upprör

45 sekunder för att bädda en säng. Tiden för att städa ett "stanna-rum" på Scandic-hotellen har förkortats drastiskt. Samtidigt ökar antalet rum per städare, upp till 40 per pass är inte ovanligt. Fackliga representanter varnar för att sjukskrivningarna kommer att öka, och överväger att koppla in Arbetsmiljöverket.

Publicerad 10 oktober 2013
Nya städrutiner på Scandic upprör
Nya rutiner för städningen av så kallade stanna-rum pressar personalen på Scandic. Foto: Scandic
inlinebild
Juan Torres, platsombud och skyddsombud på Scandic Europa. Foto: Susanna Lundell

– Det här är att sparka på dem som redan ligger. Här har vi enats om att varje hotell ska ha ett samråd varje månad för att prata om städets villkor, och så kommer det här. Jag bara undrar vad som händer, säger Janne Wallmark, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Det han pratar om är Scandickedjans nya regler för rumstädning, som just nu införs på samtliga svenska hotell. Enligt material som Hotellrevyn har tagit del av ska det numera ta maximalt fem minuter att städa ett rum där en gäst ska sova kvar, ett så kallat stanna-rum. Det är bara en fjärdedel av den tid som tidigare tilläts. En säng ska ta mellan 45 sekunder och en minut att bädda.
– Från kedjans håll säger man att man har minskat antalet moment vid städningen, från 15 till fyra. Men i andra ledet så får städpersonalen betydligt fler rum att städa, ibland upp till 40. Bara att öppna 40 hotelldörrar är slitsamt för kroppen, säger Janne Wallmark.

På Scandic Europa i Göteborg har de nya reglerna redan införts. Juan Torres, skyddsombud och fackligt platsombud, är upprörd.
– Det är kris här. Denna vecka är det fem i städet som är sjukskrivna. Det är helt ohållbart, säger han.
Juan Torres berättar om städerskor som börjar gråta när de får sina arbetslistor. Mellan 30 och 40 rum, både avreserum och stanna-rum, att städa under ett pass är ingen ovanlighet, säger han.
– Och fem minuter gäller alla typer av stanna-rum, sviter och fyrbäddsrum också. Det innebär att en person ska bädda över 80 sängar på ett pass. Att städa ett rum på så kort tid är okej om det handlar om två rum, men inte när det är 24 rum på två timmar.

Henrik Dider, HR-chef för Scandic Sverige, och Martina Tengvall, presschef, säger att de nya rutinerna är mer riktlinjer än regler som slaviskt måste följas.
– Det är en bedömningsfråga på varje hotell. Vi har valt att konceptualisera städet för att skapa en tydlighet för gäster och anställda. Men därmed inte sagt att det är skrivet i sten. Vissa rum kommer att gå snabbare och andra ta längre tid, säger Henrik Dider.

Att femminutersregeln ska gälla alla rum, även dubbelrum, sviter och fyrbäddsrum, är fel, säger Henrik Dider. Beräkningen har i stället varit fem minuter per gäst. Att personalen på Scandic Europa i Göteborg fått arbeta med det som tidsram stämmer inte med modellen.
– I så fall behöver vi förtydliga vår kommunikation, säger Martina Tengvall.

Att de nya rutinerna innebär fler rum per städare ser de dock inte som ett problem.
– Det är ju inte de tyngsta momenten som är kvar. Våra medarbetare inom städ ska ventilera rummet, bädda sängen, hänga gardinerna, spola toaletten och torka av handfaten. Det är klart att det är slitsamt att bädda 80 sängar, men det är ingen som jobbar hos oss som har för avsikt att slita ut personalen, säger Henrik Dider.

Det har inte gjorts någon studie av hur den nya städningen kommer att påverka de anställda. Henrik Dider säger att det kommer att utvärderas löpande på de olika hotellen.
– Det är en sådan sak kommer att komma upp på samrådsmötena på hotellen. Det är det forum vi har för sådana frågor.

På fredag ska Scandic Europa ha ett sådant samrådsmöte. Tills dess hoppar personalen just nu över sina raster för att få tiden att räcka till alla rum, säger Juan Torres.
– Det är yrkesstolthet, de vill göra ett bra jobb.
Juan Torres överväger nu att kontakta Arbetsmiljöverket.
– Det handlar om personalen. Det är inte rätt att de ska gå sönder för att företaget ska gå bra.

Fakta: Samråd om städet på Scandic

Enligt beslut ska alla Scandichotell i Sverige ordna regelbundna lokala samrådsmöten mellan fackligt förtroendevalda och representanter för hotellet för att diskutera städets arbetsorganisation. Senast den 1 oktober i år skulle samtliga hotell ha börjat med dessa möten.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter LÖNESTÖD

HRF stoppar samråd

Från den 1 november kommer Hotell- och restaurangfacket inte längre yttra sig över arbetsgivare som vill anställa personer med lönestöd. HRF upplever att Arbetsförmedlingen ändå inte tar till sig av den information man ger.

Publicerad 22 oktober 2019 Kommentera
HRF stoppar samråd
Samråden om lönestöd fungerar dåligt, därför slutar HRF med dem, säger Per Persson, avtalssekreterare. Foto: Peter Kroon/Arbetsförmedlingen, Peter Jönsson

När en arbetsgivare vill anställa någon med lönestöd, exempelvis lönebidrag, är det en rad steg på vägen. Arbetsförmedlingen, som beslutar om stödet, ska först inhämta ett yttrande från berörd facklig organisation.
Facket ska säga om arbetsgivaren har kollektivavtal eller åtminstone villkor som motsvarar de i avtal. Dessutom kan facket varna om man anser att företaget inte är seriöst, till exempel betalar ut fel lön eller staplar bidragsanställningar på varandra.

För två år sedan kontaktade HRF arbetsmarknadsdepartementet för att påtala att systemet med samråd behöver förändras.
– Det är i grunden en bra verksamhet. Det är vårt sätt att hålla koll på arbetsmarknaden och se till att folk inte hamnar på fel arbetsplats. Om det fungerar. Men det har det inte gjort, säger Per Persson, avtalssekreterare på HRF.

Arbetsförmedlingens egen utredning visar att myndigheten samråder med facken i hälften av alla lönestödsärenden. Dessutom upplever Hotell- och restaurangfacket att förbundet lägger stora resurser på samråden, men att Arbetsförmedlingen ofta struntar i vad HRF säger.

Hade det varit meningsfullt hade vi sett annorlunda på det.

– Vi gör statens kontrolljobb. I vårt fall handlar det om 4–6 heltidstjänster varje år. Om vi ska fortsätta måste vi få betalt för det. Det finns ingen anledning att våra medlemmar ska stå för kostnaden, när det ändå inte leder till något. Hade det varit meningsfullt hade vi sett annorlunda på det, säger Per Persson.

Varje år läggs runt 1,5 miljarder på lönestöd inom hotell- och restaurangbranschen. Om det används på rätt sätt är det en bra investering, tror Per Persson.
– Men det är bara 18 procent som har en anställning när lönestödet upphör. Skattepengar bidrar alltså till ett utnyttjande av utsatta människor. När man är så generös med bidrag ökar dessutom arbetslösheten i vår bransch, eftersom arbetsgivare inte tillsvidareanställer personal.

Den sista oktober är alltså sista dagen för Arbetsförmedlingen att samråda med HRF om lönestöd. Därefter kommer myndigheten att mötas av ett autosvar där förbundet förklarar varför de inte längre lämnar utlåtanden.

Nyheter TÄVLING

Hallå där, Alva Hansson

Nu har Årets sommarjobbare 2019 utsetts. Alva Hansson, 18 år, vann restaurangkategorin för sitt arbete på Gullmarsstrand Hotell och konferens.

Publicerad 22 oktober 2019 Kommentera
Hallå där, Alva Hansson
Alva Hansson, sommarjobbare på Gullmarsstrand. Foto: Privat

Grattis, varför fick du priset?
– Tack! De sa att jag var positiv och spred det till andra, att jag tog tag i saker och var noggrann i det jag gör.

 Var det din första sommar inom hotell- och restaurangbranschen?
– Nej, tredje. Jag började arbeta frukost och lunch, året efter lunch och kväll, i somras bara kvällsservering. Jag har också jobbat helger och julbord.

 Vad har du lärt dig genom jobbet?
– Man får prata med många olika människor och lär sig hantera situationer när något går fel. I år fick jag mer ansvar. Första året gick jag gärna och frågade andra om det var något, sedan lärde jag mig att vissa beslut får man ta i stunden. I somras fick jag också presentera vin på bröllop. Tidigare har jag tyckt att det varit jobbigt att prata inför folk men man vänjer sig ganska snabbt vid att prata inför 130 personer. Det är mycket som jag kommer att ha nytta av sedan i arbetslivet.

De vann också

Övriga vinnare blev Emil Åbom som jobbade på Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell, (hotellkategorin) och Maja Svensson, The Townhouse, Borås (kökskategorin).

Priset delas ut av hotellkoncernen Svenska kulturpärlor.

 Vad består vinsten av?
– Jag får ett presentkort på en hotellhelg och så ska jag få åka på Summer Camp på en hotell- och restauranghögskola i Schweiz två veckor nästa sommar. Det var jätteroligt och oväntat, jag visste inte ens att de hade nominerat mig!

 Vad gör du nu i höst?
Jag går tredje året på teknikvetenskapsprogrammet på gymnasiet. När jag är klar med det vill jag nog jobba några år inom hotell- och restaurang, sedan får jag se.

Nyheter förhandling

Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor

En HRF-medlem, anställd på en gård som föder upp alpackor, krävde att få ut sin slutlön och semesterersättning. Då anklagade arbetsgivare honom för sex alpackors död – och krävde nästan 500 000 kronor. Nu har de förlikats.

Publicerad 18 oktober 2019 Kommentera
Anklagades för alpackadöd – fick 40 000 kronor
När HRF-medlemmen ville ha ut sin lön anklagade arbetsgivaren honom för att ha haft ihjäl sex alpackor. Alpackorna på bilden har inget med saken att göra. Foto: Tomasz Matuszewski/Mostphotos

Den anställde arbetade bland annat med att sköta alpackorna på gården. Våren 2018 sade han upp sig. Men arbetsgivaren vägrade betala ut hans innestående lön och semesterersättning, och medlemmen vände sig till Hotell- och restaurangfacket.
– Då kom arbetsgivaren med ett motkrav på nästan 500 000 kronor. Han menade att sex av alpackorna hade avlidit efter att vår medlem hade misskött dem, säger HRF-ombudsman Emil Bäckström.

Facket menade att kravet var orimligt. Detta eftersom medlemmen varit anställd på alpackagården med lönestöd, i vilket det ingick att han skulle handledas på arbetet.
– Vi anser att man inte kan kräva det ansvaret utifrån de förutsättningarna, säger Emil Bäckström.

När facket och arbetsgivaren inte kunnat enas stämde HRF arbetsgivaren i tingsrätten. I veckan hölls en muntlig förberedelse i ärendet. Där kom parterna överens om en förlikning som bland annat innebar att HRF-medlemmen får 40 000 kronor.
– Arbetsgivaren kommer inte heller att kunna ta upp frågan om de döda alpackorna igen, säger Emil Bäckström.

Fråga om jobbet.
83
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här