Nyheter ARBETSMILJÖ

Ny kritik mot arbetsmiljön på Casino Cosmopol

Kritiken mot arbetsmiljön på Casino Cosmopol i Stockholm fortsätter. I går gjorde Arbetsmiljöverket ytterligare en inspektion på kasinot efter att skyddsombud larmat.

Publicerad 22 mars 2017
Ny kritik mot arbetsmiljön på Casino Cosmopol
Skyddsombud på Casino Cosmopol i Stockholm larmar återigen om arbetsmiljöproblem. Denna gång handlar det om ordningsvakterna. Foto: Mostphotos

Uppdaterad 15:15.

Förra året gjorde skyddsombud på Casino Cosmopol i Stockholm en rad så kallade 6:6a-anmälningar till Arbetsmiljöverket. Dessa handlade främst om det systematiska arbetsmiljöarbetet, och ledde till att verket i december ställde flera krav på kasinot. Nu larmar skyddsombud igen — om ordningsvakternas arbetssituation. De fryser och tvingas till ensamarbete under vissa perioder, enligt skyddsombuden.
– Det här med kylan har varit ett problem i flera år. Arbetsgivaren har gjort förändringar, men det har inte hjälpt. Nu vill vi att man tar professionell hjälp för att lösa problemet. Vi anser inte att man har gjort allt man kan, säger skyddsombudet Ali Mohkami.
En del av problemet är att kasinots ordningsvakter arbetar både utomhus och inomhus. Det gör att de inte kan ha så mycket kläder på sig som egentligen skulle krävas för utomhusarbete, säger Ali Mohkami.
– Hade vi bara arbetat ute hade det varit en annan sak. Som det är nu är det lätt att man blir sjuk, säger han.

Jenny Bengtsson. Foto: Anna Simonsson

Skyddsombuden kritiserar även nya rutiner som innebär att ordningsvakter kan få arbeta ensamma dagtid. Det är farligt, menar de. Arbetsgivaren hänvisar till att det alltid finns säkerhetspersonal inne på kasinot, så kallade floor security, som kan hjälpa till om det skulle uppstå en hotfull situation. Men det tycker inte skyddsombuden är en bra lösning.
– Vi tycker inte att ordningsvakter ska tjänstgöra ensamma. Men om arbetsgivaren vill ha det så, då ska det vara glasklart vad som gäller. Det måste göras en riktig riskbedömning och det måste finnas riktiga instruktioner om hur man ska agera i olika situationer. Floor security har inte ordningsvaktsförordnande, det måste stå klart hur de ska agera i en hotfull situation, säger skyddsombudet Jenny Bengtsson.

I går gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion på Casino Cosmopol av ordningsvakternas arbetssituation. Det finns ännu inget protokoll från inspektionen. Daniel Almstedt, HR-chef på Casino Cosmopol i Stockholm, är nöjd med gårdagens möte.
– Vi tycker att vi hade bra diskussioner och en bra dialog. Vi vill gärna fortsätta att ha en bra dialog med våra skyddsombud, säger han.

Så funkar en 6:6a-framställan

  • Skyddsombud som anser att det finns brister i arbetsmiljön har rätt att begära åtgärder från sin arbets­givare.
  • Ett sätt är att göra en framställan enligt kapitel 6, paragraf 6 i arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren måste svara på framställan innan utsatt tid.
  • Om hen inte inte gör det, eller om skyddsombudet inte är nöjd med svaret, kan skyddsombudet vända sig till Arbetsmiljöverket.

Vid inspektionen som gjordes i februari, angående fjolårets anmälningar, konstaterade Arbetsmiljöverket att kasinot fortfarande behövde göra kompletteringar. Arbetsgivaren fick till april på sig. Jenny Bengtsson hoppas att det innebär att kasinots arbetsmiljöproblem snart är slut.
– Jag hoppas det. Vi vill ju inte hålla på så här. Det tröttar ut oss och det blir ingen bra stämning. Jag hoppas att vi kan samverka kring arbetsmiljön från början så slipper vi det här.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här