Nyheter ARBETSMILJÖ

Ny kritik mot arbetsmiljön på Casino Cosmopol

Kritiken mot arbetsmiljön på Casino Cosmopol i Stockholm fortsätter. I går gjorde Arbetsmiljöverket ytterligare en inspektion på kasinot efter att skyddsombud larmat.

Publicerad 22 mars 2017
Ny kritik mot arbetsmiljön på Casino Cosmopol
Skyddsombud på Casino Cosmopol i Stockholm larmar återigen om arbetsmiljöproblem. Denna gång handlar det om ordningsvakterna. Foto: Mostphotos

Uppdaterad 15:15.

Förra året gjorde skyddsombud på Casino Cosmopol i Stockholm en rad så kallade 6:6a-anmälningar till Arbetsmiljöverket. Dessa handlade främst om det systematiska arbetsmiljöarbetet, och ledde till att verket i december ställde flera krav på kasinot. Nu larmar skyddsombud igen — om ordningsvakternas arbetssituation. De fryser och tvingas till ensamarbete under vissa perioder, enligt skyddsombuden.
– Det här med kylan har varit ett problem i flera år. Arbetsgivaren har gjort förändringar, men det har inte hjälpt. Nu vill vi att man tar professionell hjälp för att lösa problemet. Vi anser inte att man har gjort allt man kan, säger skyddsombudet Ali Mohkami.
En del av problemet är att kasinots ordningsvakter arbetar både utomhus och inomhus. Det gör att de inte kan ha så mycket kläder på sig som egentligen skulle krävas för utomhusarbete, säger Ali Mohkami.
– Hade vi bara arbetat ute hade det varit en annan sak. Som det är nu är det lätt att man blir sjuk, säger han.

Jenny Bengtsson. Foto: Anna Simonsson

Skyddsombuden kritiserar även nya rutiner som innebär att ordningsvakter kan få arbeta ensamma dagtid. Det är farligt, menar de. Arbetsgivaren hänvisar till att det alltid finns säkerhetspersonal inne på kasinot, så kallade floor security, som kan hjälpa till om det skulle uppstå en hotfull situation. Men det tycker inte skyddsombuden är en bra lösning.
– Vi tycker inte att ordningsvakter ska tjänstgöra ensamma. Men om arbetsgivaren vill ha det så, då ska det vara glasklart vad som gäller. Det måste göras en riktig riskbedömning och det måste finnas riktiga instruktioner om hur man ska agera i olika situationer. Floor security har inte ordningsvaktsförordnande, det måste stå klart hur de ska agera i en hotfull situation, säger skyddsombudet Jenny Bengtsson.

I går gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion på Casino Cosmopol av ordningsvakternas arbetssituation. Det finns ännu inget protokoll från inspektionen. Daniel Almstedt, HR-chef på Casino Cosmopol i Stockholm, är nöjd med gårdagens möte.
– Vi tycker att vi hade bra diskussioner och en bra dialog. Vi vill gärna fortsätta att ha en bra dialog med våra skyddsombud, säger han.

Så funkar en 6:6a-framställan

  • Skyddsombud som anser att det finns brister i arbetsmiljön har rätt att begära åtgärder från sin arbets­givare.
  • Ett sätt är att göra en framställan enligt kapitel 6, paragraf 6 i arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren måste svara på framställan innan utsatt tid.
  • Om hen inte inte gör det, eller om skyddsombudet inte är nöjd med svaret, kan skyddsombudet vända sig till Arbetsmiljöverket.

Vid inspektionen som gjordes i februari, angående fjolårets anmälningar, konstaterade Arbetsmiljöverket att kasinot fortfarande behövde göra kompletteringar. Arbetsgivaren fick till april på sig. Jenny Bengtsson hoppas att det innebär att kasinots arbetsmiljöproblem snart är slut.
– Jag hoppas det. Vi vill ju inte hålla på så här. Det tröttar ut oss och det blir ingen bra stämning. Jag hoppas att vi kan samverka kring arbetsmiljön från början så slipper vi det här.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här