Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nio öre över minimilön efter 22 års arbete

Fredrik Eklund har jobbat på McDonald--s i 22 år. Hans löneutveckling är ganska typisk för branschens anställda -- den följer avtalets lägstalöner.

Publicerad 16 februari 2010
Nio öre över minimilön
efter 22 års arbete
Fredrik Eklunds lön har inte fått något lyft av pottsystemet. Foto: Brita Nordholm

– På högstadiet var kompisarna ­avundsjuka, jag hade ju pengar, berättar Fredrik Eklund.
Han har jobbat på olika McDonald–s-restauranger sedan 1988.
I dag tjänar han 109:09 i timmen. Det är 9 öre över avtalets lägsta tillåtna lön för personer över 20 år med sex års yrkesvana. Det är också en ovanligt hög lön bland McDonald–s anställda, eftersom många är yngre och få har så lång yrkeserfarenhet.
– Alla har lön enligt avtalet. Vissa restaurangchefer kan tolka det som att man inte får betala mer, andra kan betala mer.
Precis som många andra i branschen jobbar Fredrik deltid, 35 timmar i veckan.

Att McDonald–s vd Waldemar Nuvall tjänar nästan 30 gånger så mycket är inget som påverkar Fredriks vardag. Att han själv har kvar knappt 11 000 efter skatt är ett större problem.
– Det är nätt och jämnt att man klarar sig på sin månadslön. Fasta kostnader som hyra och den biten äter upp två tredjedelar. Jag känner ju att vår bransch är den som tjänar minst, säger han.
Branschens löner har hamnat efter, men de hotell- och restauranganställda har samma kostnader som alla andra. Fredrik räknar på hur mycket inkomst han skulle behöva.
– I alla fall 14 000 kronor efter skatt. För att kunna betala allt och kunna leva ett liv. Men de i vår bransch som är ensamstående skulle nog behöva 2 000 kronor till.

Fredrik är en av många som inte tycker att kollektivavtalets pottsystem funkar. Hans löneutveckling är ett bevis på det.
– Man kan ge anställda extra löneökning ändå, det behövs ingen pott för det.
Som platsombud har han suttit och förhandlat pott med olika arbetsgivare genom åren. Fredriks nuvarande chef var helt ny på jobbet förra våren, så då delades den ut generellt, lika till alla.
– Kanske skulle vi också ha en procentsats som man beräknar från vinsten.
Han berättar om ett verkstadsföretag i Norrköping där de anställda fick nästan 12 000 kronor var ett år när det gick bra.
– Inom McDonald–s pratas det mycket om team och teamkänsla. Då behövs ett system som alla får ta del av och känna att de bidrar till. En bonus som restaurang­chefernas, även om det inte blir de beloppen.

Det skulle även locka folk att stanna längre, tror Fredrik. Något som skulle vara bra ekonomiskt för restaurangerna. Att utbilda och lära upp ny personal kostar, sedan säger de ändå upp sig efter en kort tid.
– Jag får frågor om två saker av dem som är nya: löneläget och ob. Då får jag försöka förklara hur det ligger till. Det ligger ju väldigt nära för dem att jämföra med Handels.
Fredrik har funderat på att testa ­arbete i andra branscher, men tycker att McDonald–s erbjuder rätt blandning av ­variation och trygghet.
– Pappersbruket till exempel, det är ju både beroende av säsong och konjunkturen. Det är inte vi på samma sätt.
Dessutom trivs han fantastiskt bra på sin nuvarande McDonald–s-restaurang.
– Det här är den bästa restaurangchef jag har haft.

En minuts jobb för ett Big Mac & co — eller en halvtimmes?

 Uppgift  McDonald”s-anställde
Fredrik Eklund
 McDonald”s vd
Waldemar Nuval
l
Årsinkomst 2008,
inklusive ersättningar
 cirka 230 000  cirka 6 miljoner
 Timlön 2008  104:40  2907:35*
Tid för att tjäna in
varandras timlön*
 28 timmar  2 minuter,
9 sekunder
 Tid för att tjäna ihop
till ett Big Mac & co.**
 33 minuter 1 minut, 10 sekunder

* Årsinkomsten omräknad till timlön för heltid.
** Ordinarie pris, 57 kronor, utan personalrabatt.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här