Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nio öre över minimilön efter 22 års arbete

Fredrik Eklund har jobbat på McDonald--s i 22 år. Hans löneutveckling är ganska typisk för branschens anställda -- den följer avtalets lägstalöner.

Publicerad 16 februari 2010
Nio öre över minimilön
efter 22 års arbete
Fredrik Eklunds lön har inte fått något lyft av pottsystemet. Foto: Brita Nordholm

– På högstadiet var kompisarna ­avundsjuka, jag hade ju pengar, berättar Fredrik Eklund.
Han har jobbat på olika McDonald–s-restauranger sedan 1988.
I dag tjänar han 109:09 i timmen. Det är 9 öre över avtalets lägsta tillåtna lön för personer över 20 år med sex års yrkesvana. Det är också en ovanligt hög lön bland McDonald–s anställda, eftersom många är yngre och få har så lång yrkeserfarenhet.
– Alla har lön enligt avtalet. Vissa restaurangchefer kan tolka det som att man inte får betala mer, andra kan betala mer.
Precis som många andra i branschen jobbar Fredrik deltid, 35 timmar i veckan.

Att McDonald–s vd Waldemar Nuvall tjänar nästan 30 gånger så mycket är inget som påverkar Fredriks vardag. Att han själv har kvar knappt 11 000 efter skatt är ett större problem.
– Det är nätt och jämnt att man klarar sig på sin månadslön. Fasta kostnader som hyra och den biten äter upp två tredjedelar. Jag känner ju att vår bransch är den som tjänar minst, säger han.
Branschens löner har hamnat efter, men de hotell- och restauranganställda har samma kostnader som alla andra. Fredrik räknar på hur mycket inkomst han skulle behöva.
– I alla fall 14 000 kronor efter skatt. För att kunna betala allt och kunna leva ett liv. Men de i vår bransch som är ensamstående skulle nog behöva 2 000 kronor till.

Fredrik är en av många som inte tycker att kollektivavtalets pottsystem funkar. Hans löneutveckling är ett bevis på det.
– Man kan ge anställda extra löneökning ändå, det behövs ingen pott för det.
Som platsombud har han suttit och förhandlat pott med olika arbetsgivare genom åren. Fredriks nuvarande chef var helt ny på jobbet förra våren, så då delades den ut generellt, lika till alla.
– Kanske skulle vi också ha en procentsats som man beräknar från vinsten.
Han berättar om ett verkstadsföretag i Norrköping där de anställda fick nästan 12 000 kronor var ett år när det gick bra.
– Inom McDonald–s pratas det mycket om team och teamkänsla. Då behövs ett system som alla får ta del av och känna att de bidrar till. En bonus som restaurang­chefernas, även om det inte blir de beloppen.

Det skulle även locka folk att stanna längre, tror Fredrik. Något som skulle vara bra ekonomiskt för restaurangerna. Att utbilda och lära upp ny personal kostar, sedan säger de ändå upp sig efter en kort tid.
– Jag får frågor om två saker av dem som är nya: löneläget och ob. Då får jag försöka förklara hur det ligger till. Det ligger ju väldigt nära för dem att jämföra med Handels.
Fredrik har funderat på att testa ­arbete i andra branscher, men tycker att McDonald–s erbjuder rätt blandning av ­variation och trygghet.
– Pappersbruket till exempel, det är ju både beroende av säsong och konjunkturen. Det är inte vi på samma sätt.
Dessutom trivs han fantastiskt bra på sin nuvarande McDonald–s-restaurang.
– Det här är den bästa restaurangchef jag har haft.

En minuts jobb för ett Big Mac & co — eller en halvtimmes?

 Uppgift  McDonald”s-anställde
Fredrik Eklund
 McDonald”s vd
Waldemar Nuval
l
Årsinkomst 2008,
inklusive ersättningar
 cirka 230 000  cirka 6 miljoner
 Timlön 2008  104:40  2907:35*
Tid för att tjäna in
varandras timlön*
 28 timmar  2 minuter,
9 sekunder
 Tid för att tjäna ihop
till ett Big Mac & co.**
 33 minuter 1 minut, 10 sekunder

* Årsinkomsten omräknad till timlön för heltid.
** Ordinarie pris, 57 kronor, utan personalrabatt.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här