Nyheter tävling

Maria är årets anställd inom Choice

Hon är bäst av 16 000 anställda. Nyligen utsågs Maria Persson på Quality Hotel Winn i Göteborg till årets medarbetare inom Choice-koncernen.

Publicerad 24 januari 2019
Maria är årets anställd inom Choice
Maria Persson fick ta emot priset på 50 000 kronor av Petter A. Stordalen under Choice vinterkonferens i Stockholm. Foto: Nordic Choice Hotels

Grattis!
– Tack!

Hur firade du?
– Vi firade direkt efteråt med skumpa på hotellrummet.

Blev du förvånad?
– Ja, jag hade ingen aning om att min chef hade nominerat mig. Jag visste ingenting förrän Petter sade mitt namn på scenen.

Marias bästa jobbtips

  • Prova allt och ge det en ärlig chans. Ju mer kompetens du har, desto bättre.
  • Var ärlig. Säg ”jag vet inte, jag kan inte, hjälp mig” när det behövs. Det är jätteviktigt.
  • Se lösningar i stället för problem.
  • Säg ifrån om något inte känns rätt. Tänk på att du skapar din egen arbetsmiljö.

Vad gör dig till en så uppskattad anställd?
– Jag har en enorm vilja och engagemang. Jag brinner för min arbetsplats, jag vill att vi ska lyckas. Men jag är inte den som alltid håller med, utan ifrågasätter och tar reda på varför vi gör på ett visst sätt. Jag vågar ta plats och kämpa.

Priset var 50 000 kronor. Vad ska du göra med pengarna?
– Ingen aning. Det blir väl någon semester kanske. Något roligt i alla fall, jag tänker inte betala räkningar för pengarna.

Har du alltid vetat att det var det här du skulle jobba med?
– Jag har alltid vetat att jag vill jobba med service. Jag gillar människorna. Det är speciellt att jobba i hotell- och restaurangbranschen, man är ett team som jobbar tillsammans. Mina kollegor är väldigt viktiga för mig.

I nomineringen står att du vill bli pensionär ihop med dina kollegor. Men du är ju bara 33?
– Så är det. På vårt hotell är det många som har jobbat länge. Det är ett väldigt unikt ställe och det beror mycket på personalgruppen. Även om de river hotellet så vill jag jobba med de här kollegorna.

Juryns motivering:

”Energi, mod och begeistring får en ny betydelse i mötet med årets vinnare. För pristagaren har massor av just det. Denna personen beskrivs av sina kollegor som ”en som gör att vi får lust att gå till jobbet varje dag”. Den ena dagen är personen säljchef. Den andra dagen receptionist. Den tredje dagen ansvarig för Puls for Unicef. Den fjärde dagen brinner hon för miljö och hållbarhet. Och den femte dagen, på hennes lediga dag, så kommer hon och målar en vägg. Hon är glad och lojal mot Nordic Choice Hotels och hon har bestämt sig för att bli pensionär med alla sina kollegor på Quality Hotel Winn i Göteborg.”

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här