Nyheter tävling

Maria är årets anställd inom Choice

Hon är bäst av 16 000 anställda. Nyligen utsågs Maria Persson på Quality Hotel Winn i Göteborg till årets medarbetare inom Choice-koncernen.

Publicerad 24 januari 2019
Maria är årets anställd inom Choice
Maria Persson fick ta emot priset på 50 000 kronor av Petter A. Stordalen under Choice vinterkonferens i Stockholm. Foto: Nordic Choice Hotels

Grattis!
– Tack!

Hur firade du?
– Vi firade direkt efteråt med skumpa på hotellrummet.

Blev du förvånad?
– Ja, jag hade ingen aning om att min chef hade nominerat mig. Jag visste ingenting förrän Petter sade mitt namn på scenen.

Marias bästa jobbtips

  • Prova allt och ge det en ärlig chans. Ju mer kompetens du har, desto bättre.
  • Var ärlig. Säg ”jag vet inte, jag kan inte, hjälp mig” när det behövs. Det är jätteviktigt.
  • Se lösningar i stället för problem.
  • Säg ifrån om något inte känns rätt. Tänk på att du skapar din egen arbetsmiljö.

Vad gör dig till en så uppskattad anställd?
– Jag har en enorm vilja och engagemang. Jag brinner för min arbetsplats, jag vill att vi ska lyckas. Men jag är inte den som alltid håller med, utan ifrågasätter och tar reda på varför vi gör på ett visst sätt. Jag vågar ta plats och kämpa.

Priset var 50 000 kronor. Vad ska du göra med pengarna?
– Ingen aning. Det blir väl någon semester kanske. Något roligt i alla fall, jag tänker inte betala räkningar för pengarna.

Har du alltid vetat att det var det här du skulle jobba med?
– Jag har alltid vetat att jag vill jobba med service. Jag gillar människorna. Det är speciellt att jobba i hotell- och restaurangbranschen, man är ett team som jobbar tillsammans. Mina kollegor är väldigt viktiga för mig.

I nomineringen står att du vill bli pensionär ihop med dina kollegor. Men du är ju bara 33?
– Så är det. På vårt hotell är det många som har jobbat länge. Det är ett väldigt unikt ställe och det beror mycket på personalgruppen. Även om de river hotellet så vill jag jobba med de här kollegorna.

Juryns motivering:

”Energi, mod och begeistring får en ny betydelse i mötet med årets vinnare. För pristagaren har massor av just det. Denna personen beskrivs av sina kollegor som ”en som gör att vi får lust att gå till jobbet varje dag”. Den ena dagen är personen säljchef. Den andra dagen receptionist. Den tredje dagen ansvarig för Puls for Unicef. Den fjärde dagen brinner hon för miljö och hållbarhet. Och den femte dagen, på hennes lediga dag, så kommer hon och målar en vägg. Hon är glad och lojal mot Nordic Choice Hotels och hon har bestämt sig för att bli pensionär med alla sina kollegor på Quality Hotel Winn i Göteborg.”

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här