Personer som bor i glesbygd och lågutbildade fäster större vikt än andra vid bra service, trevlig restaurangmiljö och god mat. Samtidigt är den gruppen mest nöjd med sina restaurangbesök.
I en undersökning som Temo gjort på uppdrag av American express och SHR fick 1019 personer bedöma hur viktigt det var med god mat på en lunchrestaurang.
* 77 procent av glesbygdsborna svarade att det var »mycket viktigt« med god mat. Motsvarande siffra för storstadsbor var 64 procent.
* 73 procent av de lågutbildade tyckte också att välsmakande mat var mycket viktigt, medan 62 procent av de högutbildade i undersökningen höll med om det.
Samma mönster upprepades när personerna fick bedöma hur viktigt det var med god service. Nästan hälften av glesbygdsborna och de lågutbildade gav »god service« högsta betydelse. Bland högutbildade och storstadsbor tyckte bara var tredje person att det var mycket viktigt med bra service.
När gästerna fick betygsätta de senaste gångerna de ätit ute, visade det sig att boende i glesbygd och personer med låg utbildning var mer nöjda med besöken. 30-40 procent var tyckte att maten och servicen var tillfedsställande. De högutbildade och storstadsborna var mer negativa, bara 20-25 procent var riktigt nöjda.
Undersökningen visar också att?
?kvinnor har högre krav än män på restaurangbesöken, men också att kvinnor oftare är nöjda med upplevelsen
?personer över 60 år tycker att det är viktigt med prisvärd mat
?1 av 10 betalar lunchen med rikskuponger, 2 av 10 betalar med kort. Resten kontant.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.