Nyheter kris

Krishantering på Uppsala Konsert & Kongress

Samtalsstöd och gemenskap. I dag samlas de anställda på Uppsala Konsert & Kongress för att bearbeta dödsolyckan på tisdagskvällen.

Publicerad 3 november 2021
Krishantering på Uppsala Konsert & Kongress
Efter en dödsolycka i går kväll ägnas dagen åt krishantering. Personalen erbjuds bland annat samtalsstöd. Foto: Patrik Lindell

Ett 30-tal anställda, bland annat i serveringen, var på plats i går kväll när en hyllningskonsert för Björn Ulvaeus och Benny Andersson skulle hållas på Uppsala Konsert & Kongress, UKK. Strax före klockan 19 skedde en olycka som kostade två gäster livet och skadade en tredje allvarligt.

– Jag kom dit strax efter olyckan. Många i personalen var chockade och ledsna. Det finns rutiner för sådana här incidenter, som man hoppas att man aldrig behöver använda, säger Karin Sävström, marknadschef på UKK.

Personalen på plats erbjöds krisstöd. I dag har arbetsgivaren kallat till möte.

– Vi håller huset stängt i dag. Klockan 11 samlas personalen. Vi kommer att erbjuda den som vill samtalsstöd. Just nu är fokus på att ta hand om våra anställda, säger Karin Sävström.

Hon berättar att det finns ett stort behov hos personalen att ses och prata om det inträffade.

– Sedan måste jag säga att vår personal på plats har varit helt fantastiska, superproffsiga i den här fruktansvärda situationen.

HRF Mälardalens ombudsman Bassem Majid, som också är regionalt skyddsombud, kommer att kalla till ett medlemsmöte i nästa vecka för en uppföljning.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här