Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Knepiga fall bakom låga ersättningar från Rättsskyddet

Av alla LO-förbund fick HRF ut minst ersättning per avslutat fall hos LO-TCO Rättsskydd under 2006. För svåra och för få försäkringsfall kan vara delar av förklaringen.

Publicerad 31 januari 2007

Under förra året avslutade LO-TCO Rättsskydd 35 fall för Hotell- och restaurangfackets räkning. Men trots att HRF drev fler ärenden genom Rättsskyddet än till exempel Transport eller Målarna, fick HRF-medlemmarna ut betydligt mindre i ersättning än de flesta andra LO-förbund.

Göran Andersen är HRF-ombudsman och jurist. Han tror att en av anledningarna till de låga ersättningarna är att Rättsskyddet sällan driver så kallade försäkringsfall från HRF.
– Ärenden som rör arbetsskador och liknande handlar ofta om mycket pengar och vi lämnar få sådana ärenden till Rättsskyddet. De är för svåra att vinna eftersom det ofta saknas medicinsk forskning om hotell- och restaurangyrken, säger han.

I stället driver HRF själva en del försäkringsärenden som Rättsskyddet anser sig ha små chanser att vinna. Under förra året avgjordes till exempel ett fall där en servitris fått ont i axlar och nacke. När Försäkringskassan vägrade klassa hennes smärtor som arbetsskador vände hon sig till HRF.
– Men på Rättsskyddet trodde de inte att hon skulle kunna få rätt. Så då drev jag det själv, säger Göran Andersen.

Länsrätten gick på kvinnans linje och upphävde Försäkringskassans beslut. Men Göran Andersen säger att fallet är ovanligt och att har förståelse för att Rättsskyddet ibland tvekar att driva HRF:s försäkringsärenden.
– Det är väldigt svårt att bevisa att hotell- och restaurangyrken kan ge arbetsskador. Och Rättsskyddet har väldigt många ärenden i domstolarna så de måste vara lite rädda om sitt rykte, säger Göran Andersen.

Claes Jansson är chef på försäkringsrättsenheten på LO-TCO Rättsskydd. Han håller inte helt med.
– Vi får in massor med sådana fall från andra små förbund som till exempel Livs och Grafikerna. Visst är en del arbetsskadeärenden hopplösa, men en del är ganska enkla även när det gäller hotell- och restaurangyrken, säger han.

Claes Jansson tror i stället att det finns andra förklaringar till att Hotell- och restaurangfacket lämnar över få försäkringsfall till Rättsskyddet.
– Antingen är HRF väldigt duktiga på att driva sådana ärenden själva eller så får medlemmarna inte rätt hjälp, säger han.

Fakta: LO-TCO Rättsskydd
LO-TCO Rättsskydd är en juristbyrå som ägs till 90 procent av LO och 10 procent av TCO. Hit kan förbunden vända sig med medlemmar som behöver rättshjälp i olika frågor.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här