Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Knepiga fall bakom låga ersättningar från Rättsskyddet

Av alla LO-förbund fick HRF ut minst ersättning per avslutat fall hos LO-TCO Rättsskydd under 2006. För svåra och för få försäkringsfall kan vara delar av förklaringen.

Publicerad 31 januari 2007

Under förra året avslutade LO-TCO Rättsskydd 35 fall för Hotell- och restaurangfackets räkning. Men trots att HRF drev fler ärenden genom Rättsskyddet än till exempel Transport eller Målarna, fick HRF-medlemmarna ut betydligt mindre i ersättning än de flesta andra LO-förbund.

Göran Andersen är HRF-ombudsman och jurist. Han tror att en av anledningarna till de låga ersättningarna är att Rättsskyddet sällan driver så kallade försäkringsfall från HRF.
– Ärenden som rör arbetsskador och liknande handlar ofta om mycket pengar och vi lämnar få sådana ärenden till Rättsskyddet. De är för svåra att vinna eftersom det ofta saknas medicinsk forskning om hotell- och restaurangyrken, säger han.

I stället driver HRF själva en del försäkringsärenden som Rättsskyddet anser sig ha små chanser att vinna. Under förra året avgjordes till exempel ett fall där en servitris fått ont i axlar och nacke. När Försäkringskassan vägrade klassa hennes smärtor som arbetsskador vände hon sig till HRF.
– Men på Rättsskyddet trodde de inte att hon skulle kunna få rätt. Så då drev jag det själv, säger Göran Andersen.

Länsrätten gick på kvinnans linje och upphävde Försäkringskassans beslut. Men Göran Andersen säger att fallet är ovanligt och att har förståelse för att Rättsskyddet ibland tvekar att driva HRF:s försäkringsärenden.
– Det är väldigt svårt att bevisa att hotell- och restaurangyrken kan ge arbetsskador. Och Rättsskyddet har väldigt många ärenden i domstolarna så de måste vara lite rädda om sitt rykte, säger Göran Andersen.

Claes Jansson är chef på försäkringsrättsenheten på LO-TCO Rättsskydd. Han håller inte helt med.
– Vi får in massor med sådana fall från andra små förbund som till exempel Livs och Grafikerna. Visst är en del arbetsskadeärenden hopplösa, men en del är ganska enkla även när det gäller hotell- och restaurangyrken, säger han.

Claes Jansson tror i stället att det finns andra förklaringar till att Hotell- och restaurangfacket lämnar över få försäkringsfall till Rättsskyddet.
– Antingen är HRF väldigt duktiga på att driva sådana ärenden själva eller så får medlemmarna inte rätt hjälp, säger han.

Fakta: LO-TCO Rättsskydd
LO-TCO Rättsskydd är en juristbyrå som ägs till 90 procent av LO och 10 procent av TCO. Hit kan förbunden vända sig med medlemmar som behöver rättshjälp i olika frågor.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här