Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Kinesiska anställda blir ofta lurade

Med hjälp av HRF ska Liu få de 140 000 kronor arbetsgivaren var skyldig honom. Varje vecka får facket in liknande fall där anställda från Kina har utnyttjats.

Publicerad 24 november 2008

Hösten 2007 fick Liu Xiaopeng tips om att det gick att få jobb som kock i Sverige. Genom en förmedlingsbyrå i Kina fick han hjälp med att söka arbets- och uppehållstillstånd. I oktober började han jobba på en restaurang i Stockholm.
– Efter ett tag fick Liu jobba betydligt fler timmar varje dag än vad han och arbetsgivaren kommit överens om. Han fick också en betydligt lägre lön än avtalat, säger Chaker Nassar, HRF:s ombudsman som skött Lius ärende tillsammans med avtalssekreterare Mats Hansson.
Liu började känna sig hotad av arbetsgivaren och tog kontakt med facket. Han hade då blivit utslängd från jobbet av arbets-givaren sedan han försökt påtala att han jobbade för många timmar varje dag utan att få ta rast.
Både Liu och hans familj blev därefter utsatta för arbetsgivarens hot och trakasserier.
Trots det ville Liu att HRF skulle hjälpa honom.
– Han ville ha den lön som han hade rätt till. Arbetsgivaren hade dessutom gjort fel eftersom han inte skriftligt sagt upp Liu, säger Chaker Nassar.

Nu har HRF med hjälp av LO-TCO Rättsskydd gjort upp med arbetsgivarens ombud. Liu ska få 140000 kronor för uteblivna löner, semesterersättning och övertidsersättning.
Liu arbetar i dag på en annan restaurang men åker hem till Kina om några veckor.
– Jag är jättenöjd med den hjälp jag har fått av facket. Här är det mer rättvist än i Kina. Du får hjälp oavsett om du är rik eller fattig. Hemma gäller lagar och regler endast de rika, säger Liu.

Det finns många som har varit med om samma sak. HRF får in tre – fyra liknande fall varje vecka. Det som skiljer Lius fall från andra är att han har papper på alla överenskommelser med arbetsgivaren.
– Det gjorde det lätt att bevisa att han inte fått avtalsenlig lön vilket det tydligt framgick att han skulle ha, säger Chaker Nassar.
– Sådana fall finns förstås i många andra branscher också, säger Chaker Nassar.

Liu heter egentligen något annat. Av rädsla för hot vill han inte medverka med sitt riktiga namn.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här