Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Kinesiska anställda blir ofta lurade

Med hjälp av HRF ska Liu få de 140 000 kronor arbetsgivaren var skyldig honom. Varje vecka får facket in liknande fall där anställda från Kina har utnyttjats.

Publicerad 24 november 2008

Hösten 2007 fick Liu Xiaopeng tips om att det gick att få jobb som kock i Sverige. Genom en förmedlingsbyrå i Kina fick han hjälp med att söka arbets- och uppehållstillstånd. I oktober började han jobba på en restaurang i Stockholm.
– Efter ett tag fick Liu jobba betydligt fler timmar varje dag än vad han och arbetsgivaren kommit överens om. Han fick också en betydligt lägre lön än avtalat, säger Chaker Nassar, HRF:s ombudsman som skött Lius ärende tillsammans med avtalssekreterare Mats Hansson.
Liu började känna sig hotad av arbetsgivaren och tog kontakt med facket. Han hade då blivit utslängd från jobbet av arbets-givaren sedan han försökt påtala att han jobbade för många timmar varje dag utan att få ta rast.
Både Liu och hans familj blev därefter utsatta för arbetsgivarens hot och trakasserier.
Trots det ville Liu att HRF skulle hjälpa honom.
– Han ville ha den lön som han hade rätt till. Arbetsgivaren hade dessutom gjort fel eftersom han inte skriftligt sagt upp Liu, säger Chaker Nassar.

Nu har HRF med hjälp av LO-TCO Rättsskydd gjort upp med arbetsgivarens ombud. Liu ska få 140000 kronor för uteblivna löner, semesterersättning och övertidsersättning.
Liu arbetar i dag på en annan restaurang men åker hem till Kina om några veckor.
– Jag är jättenöjd med den hjälp jag har fått av facket. Här är det mer rättvist än i Kina. Du får hjälp oavsett om du är rik eller fattig. Hemma gäller lagar och regler endast de rika, säger Liu.

Det finns många som har varit med om samma sak. HRF får in tre – fyra liknande fall varje vecka. Det som skiljer Lius fall från andra är att han har papper på alla överenskommelser med arbetsgivaren.
– Det gjorde det lätt att bevisa att han inte fått avtalsenlig lön vilket det tydligt framgick att han skulle ha, säger Chaker Nassar.
– Sådana fall finns förstås i många andra branscher också, säger Chaker Nassar.

Liu heter egentligen något annat. Av rädsla för hot vill han inte medverka med sitt riktiga namn.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.