Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

HRF tveksam till momseffekt

Fler jobb, sänkta priser och en vitare restaurangbransch. Löftena inför den sänkta krogmomsen var stora, men hittills har inte mycket hänt. På HRF är man tveksam till att insatsen kommer att få den effekt som utlovats.

Publicerad 12 januari 2012

Löftena haglade i kampanjen för sänkt moms på restaurang. Företagare i branschen lovade både nyanställningar och billigare mat för gästerna. Hittills är det dock bara ett fåtal restauranger som verkligen sänkt priserna, visar en undersökning som Dagens Nyheter har gjort. Sammanlagt jämfördes priser på 329 restauranger i Göteborg, Malmö och Stockholm. Det visade sig att bara 45, motsvarande knappt var sjunde, hade sänkt priserna genomgående efter årsskiftet. Några som var snabbt ute med prissänkningar var de stora hamburgerkedjorna. Både McDonalds, Max och Frasses har i olika grad sänkt sina priser.
– Samtidigt som vi gläds är det viktigt för restaurangbranschen att komma ihåg att det är en villkorad momssänkning, säger Richard Bergfors, vd för Max.
Kedjan planerar att nyanställa mellan 150 och 200 personer i hela landet. Konkurrenten McDonalds toppar med löften om 600 nya anställda, och pubkedjan Harrys lovar 150 nya deltidare.  

Åsikterna går isär om hur många nya jobb momssänkningen totalt kan ge. Mest optimistiska är SHR, Sveriges Hotell- och restaurangföretagare, som gissar på 10 000 nya jobb. En glädjekalkyl, anser Hotell- och restaurangfackets ordförande Ella Niia.
– Vi tror inte alls på SHR:s siffra. Vi har ju sett att den sänkta arbetsgivaravgiften för unga inte gett några nya jobb. Snarare blev det pengar rätt ner i fickan på arbetsgivarna. Men SHR har ju slagit på stora trumman inför momssänkningen, så då blir ju kraven högre.

Hur stor den verkliga siffran blir återstår att se. Regeringen har gett flera olika myndigheter i uppdrag att utvärdera sänkningen. Tanken är att första delrapporten ska vara klar redan i juli 2012, medan slutrapporten dröjer till 2016. Ella Niia tror dock att det kommer att bli svårt att utvärdera effekterna.
– Det är så komplext. Det är många saker som måste vägas in, som den finansiella situationen i världen och hur den påverkar hushållens ekonomi. Det finns många frågetecken och osäkerhetsfaktorer i det här. 

Fakta: Momssänkningen

Vid årsskiftet sänktes momsen för mat och alkoholfri dryck på matställen från 25 till 12 procent. Sedan den 1 januari är momsen alltså samma på restaurang som för hämtmat och livsmedel i övrigt. Kostnaden för sänkningen beräknas till 5,4 miljarder kronor. Förhoppningen är att insatsen ska skapa nya jobb för framför allt unga och invandrargrupper. Det finns dock inga krav från regeringen på hur arbetsgivarna ska hantera den sänkta momsen.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här