Nyheter arbetsmiljö

HRF testar ny föreskrift

Nu prövar HRF föreskriften om social och organisatorisk arbetsmiljö i praktiken. Ombudsmannen Alejandro Quezada anmäler en arbetsgivare som missköter schemaläggning till Arbetsmiljöverket.

Publicerad 20 juni 2016
Alejandro Quezada, ombudsman HRF Mälardalen.
Alejandro Quezada, ombudsman HRF Mälardalen.

Arbetsgivare är enligt den nya föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö skyldiga att lägga arbetstiderna så att de anställda inte drabbas av ohälsa. Alejandro Quezada, ombudsman för HRF avdelning Mälardalen, anmäler nu en arbetsgivare som inte uppfyller kraven till Arbetsmiljöverket.

Anmälan rör en restaurang där ägaren inte tar hänsyn till anställda med barn vid schemaläggningen. Det har även varit problem med utlovad semester.
– Medlemmarna har svårt att få ihop sin vardag och flera är oroliga över semestrarna. Arbetsgivaren skriver inte på tidigare uppgjorda semestrar, berättar Alejandro Quezada.

Mer om anmälan

Anmälan är gjord med stöd av bland annat Arbetsmiljölagen kapitel 6, 6a och rör arbetsgivarens skyldigheter enligt AFS 2015:4 om social och organisatorisk arbetsmiljö. HRF begär att Arbetsmiljöverket meddelar föreläggande eller förbud mot arbetsgivaren. Arbetsgivaren har inte fullföljt sin skyldighet att påkalla tvisteförhandling enligt kollektivavtal, när det uppstått oeninghet kring schemat, utan tvingat arbetstagarna att jobba efter det nya schemat. 

Alejandro Quezada har försökt få igång en diskussion med arbetsgivaren.
– Jag har talat om att det finns en skyldighet att samråda och att beakta enskilda personers förutsättningar. Men trots upprepade uppmaningar har arbetsgivaren inte gjort de anställda delaktiga i arbetstidsförläggningen.

Problemen började i samband med en verksamhetsövergång i våras. Den tidigare ägaren hade kollektivavtal. Även om den nya ägaren inte vill teckna kollektivavtal är han skyldig att tillämpa kollektivavtalets regler under en period, enligt Alejandro Quezada.
– Arbetsmiljöverket kanske kan få honom att förstå vitsen av en fungerande dialog mellan anställd och chef.

 

Spara

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här