Den nya föreskriften om social och organisatorisk arbetsmiljö verkar fungera, säger HRF-ombudsmannen Alejandro Quezada. Före sommaren anmälde han en arbetsgivare för dålig schemahantering.
Enligt föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö måste arbetsgivare se till att de anställda inte drabbas av psykisk eller fysiskt ohälsa på grund av arbetstiderna. Alejandro Quezada, regionalt skyddsombud och ombudsman för HRF avdelning Mälardalen, anmälde före sommaren en restaurangägare som han menade saknade rutiner för schemaläggning. Restaurangägaren hade inte heller tagit hänsyn till en anställd med barn. Detta hade drabbat personens hälsa.
Arbetsmiljöverket har nu besökt arbetsplatsen. Arbetsgivaren måste ta fram en rutin för att säkerställa att de anställda blir delaktiga i utformningen av arbetstider och schemaläggning. Arbetsgivaren uppmanades även att lösa problemet med schemat för HRF-medlemmen som inte kunde arbeta kväll så ofta. Medlemmen fick själv ge ett schemaförslag, som arbetsgivaren accepterade.
– Det verkar som att den nya föreskriften ger effekt, framför allt när det gäller hur arbetsgivaren skapar sina rutiner och kommunicerar ut dem till de anställda, säger Alejandro Quezada.
I diskussioner om arbetstider är det viktigt att inte bara acceptera argument om ”verksamhetens behov”, påpekar han.
– Arbetsgivare säger ofta att verksamhetens behov måste styra. Men det går att påverka schemaläggningen genom att se över arbetsuppgifter. Kanske kan uppgifter som görs exempelvis efter klockan 20 flyttas till nästa dag eller tas över av någon annan.
Senast i mitten av september ska arbetsgivaren ha presenterat rutiner för schemaläggningen.
Uppdaterad: I en tidigare version av artikeln uppgavs att Arbetsmiljöverket kommit med ett muntligt föreläggande. Det var dock felaktigt – verket kommer med beslut i ärendet i slutet av september.